hej hej
ja vad tycker ni ? kanske riktat till tjejer och kvinnor mer.
Idag när jag skulle åka bussen till jobbet, så var det jag och en tjej som skulle gå på. bussen stannade vid mig och tjejen var lite längre bort och gick mot bussen. jag stannar och väntar på tjejen och låter hon gå på före mig. men tjejen väntade att jag skulle gå på före då jag var närmast, vilket blev att vi bägge stod och väntade jag visade och sa att hon fick gå före och hon kollade konstigt på mig.
jag brukar låta tjejer, kvinnor, damer gå före och hålla upp dörrar (nu är det sällan jag är ute och äter med tjejer, kvinnor men jag skulle dra fram stolen med och öppna bildörren m.m. och förövrigt artig).
jag är nog ingen gentleman (har nog inte bakgrunden för det) men ändå har jag vett och är artig.
men hur är det egentligen ? är gentleman gammalt sätt som inte tar hänsyn till jämställdhet, jag funderade idag exempel vid bussen undra vad den tjejen tänkte, att jag var trög ? som kanske nedvärderade henne för att hon skulle gå först, kanske tror hon att jag inte tror hon klarar/fattar saker själv m.m.
exempel att öppna bildörr, dra fram stolen m.m. kvinnor tycker ni det är hyfs och ''gulligt, kärleksfullt'' om ni är på dejt eller tycker ni bara det blir jobbigt ? ni vill göra det själva och inte bli behandlade på ett viss sätt ?
för mig är det artighet men på ett annat sätt känner jag att det är inte så mycket jämställdhet då kvinnan i detta fall blir behandlad på ett annat sätt.
|