|
kirskålspanik-kan smultron kväva? |
|
|
|
07-05-2011, 19:12
|
Medlem
Antal inlägg: 20
Medlem nr: 43 822

|
Hej, Jag har läst runt här på ogräsavdelningen, men hittar inte svar på min fråga... Jag har kirskålspanik! Det väller in från alla håll, nedanför oss på en äng är det ett hav av kirskål, så även om vi skulle få bort allt mellan plantor, häckar och hallon står det miljontals åter alldeles utanför trädgården. Har därför resignerat och tänker mig utmattning på de ställen vi verkligen inte vill ha dessa odjur! Har hittat tips på myskmadra, rams mm som jag tänker plantera in i häcken. Jag har rams i en annan rabatt, och tycker mig se att kersen liksom håller undan runt ramsen.
Till frågan: på en långsida har vi en hallonhäck. Eftersom det är barjord runt plantorna väller det fram kers där, och hotar gräsmattan bredvid gör dom nu också. Vad tror ni om smultron här? De brukar ju revföröka sig och vara lite aggressiva? Om jag gräver ur så gott det går mellan hallonen, lägger på lite ny jord och planterat tätt med smultron runt hallonen, kan det funka? Orkar hallonen ge frukt om de får konkurrens? Tänkte att det kunde vara trevligt med en hallon/smultronplantering..
Jättetacksam för tips, om någon av er erfarna har det..!
|
|
|
|
|
07-05-2011, 19:19
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Vet inte , men tror , att du inte kan kväva kirskålen med något.
I en av våra rabatter har man försökt med en massa saker för att utrota kirskålen sedan börja på 60-talet men lik f-bannat tar den nästan över.
Vi rensar och rensar , vi har lagt svart plast med sand uppepå mellan perennerna ( hjälper lite faktiskt ) , vi har grävt bort all gammal jord till ett djup av 60 - 70 cm och haft i ny osv .
Nu har vi fått tips av en trädgårdsmästare att göra en decimeterbred " ränna " mellan rabatten och gräsmattan där vi lägger markduk och sedan täckbark för att inte kirskålen ska komma in den vägen.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-05-2011, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Tvärr kommer kirsen att slå ut smultronen. Det bästa du kan göra akut s a s är att lägga markduk där hallonen står. Gör hål i markduken för hallonplantorna. Nästa år kan du ta bort markduken och kirsen har då förhoppningsvis försvunnit! då kan du plantera dina smultronplantor som underplantering  Orkar du inte hålla på med markduk kan du läga ett tjockt lager tidningspapper runt hallonbuskarna. Lägg stenar på så inte tidninarna flyer iväg eller lägg på ett lager täckbark (ser snyggare ut). Gräv ner en rotspärr runt hallonlandet när du ändå håller på....
|
|
|
|
|
07-05-2011, 20:01
|
Medlem

|
Vilket eminent forum! Reggade mig just för att få svar på mina kirskålsvåndor Den där rännan, ska den alltså vara 1 decimeter bred, och lika djup antar jag? Jag ska alltså lägga en markduk i botten (det blir bara en remsa som jag förstår det), och täcka med bark. Ska man kombinera rännan med sånt där plastkantskydd, eller bara köra rännan? Då får det bli tidningspapper, faktiskt i både hallonlandet och i syrénhäcken ut mot ängen, som nu är helt igenvuxen med kers. Usch och fy för denna styggelse!
|
|
|
|
|
07-05-2011, 20:16
|
Medlem

|
Rännan bör vara någon dm djup , helt riktigt.
Mellan rännan och rabatten har vi stenar , du väljer vad du vill ha men du bör ha något.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
07-05-2011, 20:27
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Min erfarenhet är att kirskålen försvinner när man håller gräsmattan klippt så jag är rätt säker på att den inte kommer att ta över. Jag hade också massor av kers i hallonlandet som gränsade till gräsmatta. Har nog testat det mesta för att få bort den bland hallonen men förgäves. Däremot fick den aldrig en chans i gräsmattan. Hallonen verkar inte må dåligt av kirskålen så jag struntar i den.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
07-05-2011, 20:33
|
Medlem
Antal inlägg: 132
Medlem nr: 31 662

|
Säger också Tack, till mammamaggan! Kers som håller sig på plats är inget problem, men när den börjar ta över bit efter bit....
Någon som vet varför den ibland är så aggressiv?
|
|
|
|
|
07-05-2011, 20:34
|
Medlem

|
Vi klipper vår gräsmatta men kirskålen bryr sig liksom inte , efter två - tre dagar så är den på väg in i rabatten igen.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
07-05-2011, 21:52
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (mamamaggan @ 07-05-2011, 21:34)  Vi klipper vår gräsmatta men kirskålen bryr sig liksom inte , efter två - tre dagar så är den på väg in i rabatten igen. Jo jag menade bara att gräsmattan klarar sig från kirskålen om man håller den klippt. Ett elände när kirskålen är på fel ställe.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
07-05-2011, 22:24
|
Medlem

|
Förstår vad du menar Stintan .
Det är som om våran kirskål är små levande flerbenta varelser som kravlar sig in vad vi än gör. Tycker också det är konstigt att den är värst där krigföringen har varat så länge , i snart 50 år.
I höst ska vi gräva upp alla växter i den värsta rabatten , lägga i markduk , ha på ny jord , tillbaka med växterna och så täcka ordentligt mellan växterna . Det blir dock problem i vår när lökväxterna vill upp men det ordnar sig nog.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-05-2011, 08:41
|
Gäster

|
Inga växter klarar att slå ut kirskålen - titta bara i naturen där den växer i ensamt majestät.
Mamamaggan...jag befarar att kirskålen även slår rot i täckbarken och att det inte hjälper att hålla den stången på sikt.
|
|
|
|
|
08-05-2011, 09:47
|
Medlem

|
Nu ska jag i alla fall åka och inhandla täckbark och geoduk!!
Tack ska ni ha!
Redigerat av Tuvsnöbär: 15-05-2011, 10:53
|
|
|
|
|
08-05-2011, 11:04
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 08-05-2011, 09:41)  Inga växter klarar att slå ut kirskålen - titta bara i naturen där den växer i ensamt majestät.
Mamamaggan...jag befarar att kirskålen även slår rot i täckbarken och att det inte hjälper att hålla den stången på sikt. Nej men det kanske blir lättare att hålla den stången iaf. Märks det att jag verkligen hatar kisrskålen ??
Redigerat av mamamaggan: 08-05-2011, 11:05
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
08-05-2011, 21:16
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 41 318

|
Tror att man måste välja sina strider litegrann när det gäller trädgården. Kirskålen är ett elände och jag har avsatt allt för många timmar med div grävande och mordförsök. Nu har jag valt att ta tio djupa andetag och ta det lugnt med den. Jag går bara och rycker bladen där jag ser den i rabatter, under dagliga trippen på tomt. Rycker av och låter ligga kvar alternativt äter upp det. Tar man en trip varje dag och bara rycker av så känns det som man tröttar den. Jag tror att mitt grävande gjorde att den spred sig i rekordfas. Men ställen som inte är rabatter där den inte gör större skada bryr jag mig inte längre om. Erkänner mig besegrad.
|
|
|
|
|
10-05-2011, 06:43
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
CITAT (MissLeia @ 08-05-2011, 22:16)  Tror att man måste välja sina strider litegrann när det gäller trädgården. Kirskålen är ett elände och jag har avsatt allt för många timmar med div grävande och mordförsök. Nu har jag valt att ta tio djupa andetag och ta det lugnt med den. Jag går bara och rycker bladen där jag ser den i rabatter, under dagliga trippen på tomt. Rycker av och låter ligga kvar alternativt äter upp det. Tar man en trip varje dag och bara rycker av så känns det som man tröttar den. Jag tror att mitt grävande gjorde att den spred sig i rekordfas. Men ställen som inte är rabatter där den inte gör större skada bryr jag mig inte längre om. Erkänner mig besegrad. Precis så gör jag också....drar och drar och drar...kämpar i motvind och har gett upp vissa slag...under rosor t ex...ser ut som jag slagits med en katt när jag försöker! Är det någon som vet om man överhuvudtaget kan trötta ut den genom att dra allt man ser??
|
|
|
|
|
10-05-2011, 07:46
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Kinesiskt ordspråk: Har du fått kirskål i din trädgård, sälj huset! Vet inte hur sant det är men jag tror det är svårt att hitta en köpare. Fast det är inte omöjligt att vinna kampen, jag är på god väg vid sommarstugan. Gräv upp all jord där den växer, rensa noga och återplantera. Håll koll några år för att upptäcka återväxt. Släng växter som är helt genomvävda. Strunta sen i alla miljönissar, använd Roundup. Särskilt där man inte kan gräva vid buskar och liknande. Roundup kan BARA tas upp via gröna växtdelar, inte via rötterna. Rotstopp mot intrångsförsök från omgivningen är ett måste. Består omgivningen av kirskål som ingen bryr sig om hade jag inte tvekat att spruta även där. Passar inte metoderna så skaffa en lägenhet. CITAT (4:an @ 10-05-2011, 07:43)  Precis så gör jag också....drar och drar och drar...kämpar i motvind och har gett upp vissa slag...under rosor t ex...ser ut som jag slagits med en katt när jag försöker! Är det någon som vet om man överhuvudtaget kan trötta ut den genom att dra allt man ser?? Det går nog men du kommer definitivt att tröttna innan kirskålen gör det. Spruta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
13-05-2011, 22:54
|
Medlem
Antal inlägg: 102
Medlem nr: 37 866

|
Skaffa djur som gillar kirskål! Mina belgiska harar äter med mycket stor förtjusning kirskål. De har dels en hage på ca 30 kvm där kirskålen inte hinner växa ikapp. Jag plockar dessutom stora knippen till dem varje dag. Den positiva effekten är dubbel. Kirskålsbestånden decimeras en smula och jag känner mig betydligt välvilligare inställd till dess framfart.
|
|
|
|
|
14-05-2011, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 360

|
Trotts att jag har flyttat in i en totalt övergiven trädgård har jag haft tur med kirskålen, tror jag. Det finns bara ett pyttelitet stånd. Det måste nästan vara första året det växer här.
I och med att ståndet är så litet har jag bestämt mig för att ta kampen. Min metod är att varje dag gå minst en runda till den rabatten och ta alla blad som kommit upp. Plantan ska så att säga inte hinna utföra någon fotosyntes. Jag har hållit på i en månad nu och tagit minst ett blad alla dagar utom fyra. Nu börjar jag tycka att de bladen som nu kommer upp ser svagare ut än de gjorde som jag tog upp i början av perioden.
Det skulle vara en häftigt att ha lyckats med att utrota kirskål utan roundup :-)
Redigerat av evely: 14-05-2011, 10:05
|
|
|
|
|
15-05-2011, 10:57
|
Medlem

|
Kom på en till fråga:
Vad händer med hallonen om vi täcker kring dom? Dör inte de då? Eller kan vi göra hål i duken kring hallonplantorna, så att deras stänglar sticker upp och klarar sig?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|