Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > kirskålspanik-kan smultron kväva?
          HelénE
          Inlägg 15-05-2011, 12:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (evely @ 14-05-2011, 11:04) *
          Trotts att jag har flyttat in i en totalt övergiven trädgård har jag haft tur med kirskålen, tror jag. Det finns bara ett pyttelitet stånd. Det måste nästan vara första året det växer här.

I och med att ståndet är så litet har jag bestämt mig för att ta kampen. Min metod är att varje dag gå minst en runda till den rabatten och ta alla blad som kommit upp. Plantan ska så att säga inte hinna utföra någon fotosyntes. Jag har hållit på i en månad nu och tagit minst ett blad alla dagar utom fyra. Nu börjar jag tycka att de bladen som nu kommer upp ser svagare ut än de gjorde som jag tog upp i början av perioden.

Det skulle vara en häftigt att ha lyckats med att utrota kirskål utan roundup :-)

Jag har en kirskålsplanta som sticker upp i en rabatt precis mitt i en kärleksört. Jag har knipsat av varje blad som kommit upp där i 4 år, men den har inte gett sig, däremot har den inte spridit sig, så nån nytta gör det i alla fall.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-05-2011, 11:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (evely @ 14-05-2011, 11:04) *
          Trotts att jag har flyttat in i en totalt övergiven trädgård har jag haft tur med kirskålen, tror jag. Det finns bara ett pyttelitet stånd. Det måste nästan vara första året det växer här.

I och med att ståndet är så litet har jag bestämt mig för att ta kampen. Min metod är att varje dag gå minst en runda till den rabatten och ta alla blad som kommit upp. Plantan ska så att säga inte hinna utföra någon fotosyntes. Jag har hållit på i en månad nu och tagit minst ett blad alla dagar utom fyra. Nu börjar jag tycka att de bladen som nu kommer upp ser svagare ut än de gjorde som jag tog upp i början av perioden.

Det skulle vara en häftigt att ha lyckats med att utrota kirskål utan roundup :-)

Det går alldeles utmärkt men det beror lite på förutsättningarna. Börja med att gräv upp så mycket som möjligt av rötterna och var noga med att ta bort alla rotbitar. Sen kan man trötta ut växten men använd förstoringsglas. Till slut blir bladen så små att de knappt syns men får växten tid kommer den tillbaka med full kraft.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          evely
          Inlägg 17-05-2011, 00:16
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

Vi får se hur det går! Bladen har börjat bli mindre och skörare nu...

Så nu får vi se vem som har mest tålamod plantan eller jag :-)

Citera
          hallojjj
          Inlägg 10-06-2011, 19:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 25 980

Vi har lyckats med att tabort kirskål i hallonhäcken!!!
          Efter vi plockat hallonen så grävde vi upp alla hallonplantor och grävde ur jorden ca 10cm (och slängde) sen satte vi oss och rensade ur alla rotdelar förhand innan vi planterade tillbaks plantorna, med ny jord och ovanpå la vi tidningspapper och täckbark.
          Nu i år så kom det några enstaka kirskål men dom plockade vi bort med rötterna. Vi har ett annat ogräs i annan del där kirsen har hållt hus, men verkar som kirsen inte orkar stå emot längre.
          Ville inte använda Roundup i hallonhäcken eftersom barnen går där o plockar o äter.

Hade även en hel allmänning på baksidan med ett HAV av kirskål, som hade börjat smita in på vår tomt. Jag sprayade roundup där utanför vårt staket ca 40cm, en gång, sen försvann det och har inte kommit tillbaks på 1,5år.

Citera
          evely
          Inlägg 25-10-2011, 11:45
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

Jag tänkte bara berätta att jag faktiskt har blitt av med mina kirskålsplantor med hjälp av den strategi som jag beskrivit tidigare i tråden.

I början var det ingen konst att gå ut till den där rabbatten varje dag, men efter ett par månader så blev det inte fullt så ofta. I Augusti åkte vi bort flera veckor och jag förväntade mig att se starka "fina" kirskålsplantor när jag kom tillbaka, men det gjorde jag inte!

Jag hade lyckats utrota dem biggrin.gif

Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 25-10-2011, 11:57
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

CITAT (evely @ 25-10-2011, 12:45) *
          Jag tänkte bara berätta att jag faktiskt har blitt av med mina kirskålsplantor med hjälp av den strategi som jag beskrivit tidigare i tråden.

I början var det ingen konst att gå ut till den där rabbatten varje dag, men efter ett par månader så blev det inte fullt så ofta. I Augusti åkte vi bort flera veckor och jag förväntade mig att se starka "fina" kirskålsplantor när jag kom tillbaka, men det gjorde jag inte!

Jag hade lyckats utrota dem biggrin.gif

GRATTIS, idogt arbete lönar sig!

Jag har använt samma metod som du och har också lyckats. Som du skriver så måste man vara ihärdig och ta en runda och plocka blad varje dag under några månader. I en buskplantering där jag har ormöga som marktäckare dyker det ibland upp lite kirskål, men den orkar inte mycket i all ormöga.

Redigerat av Ann i Göteborg: 25-10-2011, 11:57

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera
          fvd
          Inlägg 25-10-2011, 19:37
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag säger detsamma bra gjort!

--------------------
          Zon 1

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 11:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon