Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur mycket stjäl ni?
          Tapio
          Inlägg 14-05-2011, 19:30
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (andersen @ 14-05-2011, 19:20) *
          Nej inte alls vi pratar om att ta växter,svampplockare är jag själv och det är fritt att ta i mark och skog enl allemansrätten. Ang vad markägaren tar så finns det reglerat, tänker då mest på skyddade växter och regler kring skogsavverkling, men det var ju inte det som tråden handlar om.

Halaj!

Ok.
          Jag förstår vad du säger.
          Du saknar/har ingen ”moralisk kompass”, utan följer lagar och förordningar istället.

//T

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-05-2011, 19:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Svamp och bärplockning ingår i allemansrätten..uppgrävning av plantor samt frönorpning i privata trädgårdar ingår inte thumbdown.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Platinum
          Inlägg 14-05-2011, 23:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Tycker ju inte man ska stjäla, men skall medges jag har grävt upp lupiner på en gammal soptipp som inte varit i bruk de senaste tjugo åren.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          PMK
          Inlägg 15-05-2011, 00:00
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Man får enligt allemansrätten elda upp vindfallna grenar i naturen, så då kan jag inte tänka mig att man inte skulle få ta med dem hem? (Läste som nån tog det som exempel en bit bak)

Här finns inget stulet, plockade dock ett antal ''blomsterpinnar'' i en hög trädgårdsavfall/häckklipp som nån dumpat rakt på en äng här i närheten, haha!

Tar man något utan att fråga ur någon annans trädgård är man ju bara efterbliven. Faktiskt aldrig nånsin hört talas om att folk gör sånt, låter ju helt jävla otroligt!

Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte.

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          HelénE
          Inlägg 15-05-2011, 08:57
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (PMK @ 15-05-2011, 01:00) *
          Man får enligt allemansrätten elda upp vindfallna grenar i naturen, så då kan jag inte tänka mig att man inte skulle få ta med dem hem? (Läste som nån tog det som exempel en bit bak)

Här finns inget stulet, plockade dock ett antal ''blomsterpinnar'' i en hög trädgårdsavfall/häckklipp som nån dumpat rakt på en äng här i närheten, haha!

Tar man något utan att fråga ur någon annans trädgård är man ju bara efterbliven. Faktiskt aldrig nånsin hört talas om att folk gör sånt, låter ju helt jävla otroligt!

Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte.

Man ska tänka på att allemansrätten är gammal. Förr i tiden kunde man behöva kunna elda vindfallet trä när man var ute på resor, för att kunna göra mat och värma sig. Samma med svamp och bär, men hade behov av att kunna plocka för att få mat. Nötter däremot var dyrbarheter så därför ingick det inte i allemansrätten att få plocka sådana.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-05-2011, 09:06
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Erkänner att det har hänt att jag har grävt upp bortsprungna trädgårdsväxter som förirrat sig ut i "skogen"...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 15-05-2011, 09:32
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 10:06) *
          Erkänner att det har hänt att jag har grävt upp bortsprungna trädgårdsväxter som förirrat sig ut i "skogen"...

Det är snarare en god gärning. Helt okay!

Citera
          HelénE
          Inlägg 15-05-2011, 10:20
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 10:06) *

Jag tycker det är OK. Jag har ju gjort det själv.

Tycker heller inte det gör något om någon gräver upp några lupiner där de växer vilt i uppsjö eller tar ett vilt växande kaprifolskott, eller tar frö från något växande vilt eller plockar lite kastanjer.

Däremot tycker jag inte det är OK att nypa skott i allmänna planteringar. Om alla gjorde så skulle det inte finnas några växter kvar i allmänna parker.

Sen så kan det dessutom vara svårt att avgöra vad som är allmänt. Många gånger gränsar kommunal mark till privat, tex. i flerbostadsområden, det man tror hör kommunen till hör kanske till en bostadsrättsförening.

Dör jag bodde förut satte vi 3 japanska körsbärsträd. Ett halvår efter jag flyttat fick jag reda på att en morgon var alla 3 träd borta. Man blir så förbaskad, många hade glatt sig så att se fram mot körsbärsblommen.

Nu tror jag nog inte det var någon privatperson som tog dem, utan jag gissar på nån oseriös trädgårdsanläggare, typ sådana där du kan anlita utan kvitto.

Det är också nåt jag brukar säga till folk som ska anlita hjälp till trädgården, be att få se kvitton på inköpen så det inte är stulet.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Kat
          Inlägg 15-05-2011, 11:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Jag kan förstå ditt argument, men det håller inte i dagens skogsbruk. Vi har inga orörda skogar i Sverige som inte är naturskyddsområden. Vår skog är industriskog.

CITAT (Orkidétjuven @ 15-05-2011, 10:32) *
          Det är snarare en god gärning. Helt okay!

Inte Kirskål? De kväver kanske inget som inte också växer på annat håll?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-05-2011, 19:25
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det argumentet håller nog inte men de flesta vill nog själv avgöra när det är dags att dela, fröskörda eller göra annat i sin trädgård

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-05-2011, 19:44
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Skulle aldrig kunna stjäla något ur en privat eller offentlig plantering, det är för lågt. Jag har dock någon gång plockat till mig något som rymt från någon trädgård eller från ödetomter. Jag har även grävt upp och flyttat olika träd, bokar, hassel och oxel men aldrig så bestånden skadats. I en bokskog finns det oftast tusentals fröskott som aldrig kommer att kunna utvecklas till träd. Det är egentligen inte tillåtet men lagar är ganska fyrkantiga. Vissa saker är inte tillåtna medans sådant som borde vara förbjudet är tillåtet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          VitMalva
          Inlägg 16-05-2011, 01:47
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 32 506

Jag är så pass feg att jag aldrig skulle våga gräva upp något från skogen eller norpa tex sticklingar från offentliga planteringar.
          Fina stenar i skogen har jag dock tagit hem (är man geovetare och ser en snygg sten så.....smile.gif)
          Däremot har jag själv blivit utsatt för stöld på sommarstället, förra året var alla jordgubbar och en buske med röda vinbär borta (bären alltså) förra veckan såg jag att någon norpat åt sig av vår gräslök. Väldigt trist faktiskt. sad.gif särskilt för barnen som såg fram emot bären dom inte fick smaka på.

Redigerat av VitMalva: 16-05-2011, 01:52

Citera
          Kat
          Inlägg 16-05-2011, 06:31
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (VitMalva @ 16-05-2011, 02:47) *
          Jag är så pass feg att jag aldrig skulle våga gräva upp något från skogen eller norpa tex sticklingar från offentliga planteringar.
          Fina stenar i skogen har jag dock tagit hem (är man geovetare och ser en snygg sten så.....smile.gif)
          Däremot har jag själv blivit utsatt för stöld på sommarstället, förra året var alla jordgubbar och en buske med röda vinbär borta (bären alltså) förra veckan såg jag att någon norpat åt sig av vår gräslök. Väldigt trist faktiskt. sad.gif särskilt för barnen som såg fram emot bären dom inte fick smaka på.

Är du säker på att det är människor som tagit bären?
          En flock fåglar kan rensa en buske på nolltid. Det har hänt mig åtskilliga gånger när jag inte nätat.

Citera
          nykomling
          Inlägg 17-05-2011, 10:03
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 24 409

fått många fina blommor av min mamma. men aldrig stulit nåt från nån annans trädgård

Citera
          Anemone nebulosa
          Inlägg 18-05-2011, 14:25
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 239
          Medlem nr: 9 216

Det stämmer ju inte. Låter mer som ett romantiserande. Skogarna skulle växa igen om inte människan var där och tog hand om den och röjde och gallrade, och t.ex. svampsjukdomar skulle i större utsträckning sprida sig. Låter skogsvård obekant?

--------------------
          Odlar på västkusten i zon II

Citera
          merlin68
          Inlägg 18-05-2011, 15:20
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

För mig är det mest "tvärtom". Istället för att ta växter så planterar jag växter från min trägård i skog och mark. Har inte hjärta att förpassa friska ungträd av ek, kastanj och lönn till komposten och då planterar jag dem i utkanten av en stor äng som ligger nära vårt hus. Eftersom vi har bott här i 8 år nu så börjar vissa av träden bli riktigt stora giggle.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-05-2011, 15:36
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nicoline @ 18-05-2011, 15:25) *
          Det stämmer ju inte. Låter mer som ett romantiserande. Skogarna skulle växa igen om inte människan var där och tog hand om den och röjde och gallrade, och t.ex. svampsjukdomar skulle i större utsträckning sprida sig. Låter skogsvård obekant?

När började man idka "skogsvård" i skogarna? Har du sett en orörd gammelskog? Det låter inte så.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 18-05-2011, 20:58
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Men hur svårt är det att säga —kan jag få några frön av den här när du samlar in dem?

Citera
          PMK
          Inlägg 18-05-2011, 21:43
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

CITAT (Nicoline @ 18-05-2011, 15:25) *

''Skogarna skulle växa igen''

Du skrämmer mig!

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Anemone nebulosa
          Inlägg 19-05-2011, 01:59
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 239
          Medlem nr: 9 216

CITAT (PMK @ 18-05-2011, 22:43) *
          ''Skogarna skulle växa igen''

Du skrämmer mig!

Alltså. Sakta i backarna. Det beror helt på vad för slags "skog" vi pratar om. Nu vet inte jag var du bor eller hur skogarna sköts där, men faktum är att människan kan påverka skog och natur i positiv bemärkelse. Jag förstår inte var den där jantekänslan kommer ifrån som vill utesluta människan ur naturens kretslopp, eller nedvärdera hennes påverkan - alla gånger. Eller få henne att skämmas om hon plockar upp lite döda grenar och tar hem, eller (hu!) gräver upp en liiiiten liiiiten växt som det finns tusen av och istället placerar i hennes närhet, i hennes trädgård? Nä, jag förstår inte ditt resonemang.

Berätta för mig VARFÖR jag skrämmer dig.

"Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte."

Jag förstår inte vad du menar med "naturen" och "naturligt". Anser inte du att människan är en del av naturen? Jag ser mig som en skogspixie som är en del av naturen lika mycket som något annat, så min påverkan är inte mindre naturlig än en duvas eller rådjurs. När det gäller min påverkan så är den ju så klart inte av den nedskräpande sorten eller så, utan mer att jag äter lite blåbär där, flyttar en sten här, gräver upp en liten planta där, går på en stig här och så vidare.

--------------------
          Odlar på västkusten i zon II

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 19:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon