| |
|
  |
Skarvungar spetsade av fiskare och jägare |
|
|
|
|
17-05-2011, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
CITAT (Huggorm @ 17-05-2011, 17:39)  Träden dör, och många andra växtarter också. Kvar blir vissa arter som tål skarvarnas frätande spillning, och dessa tar sedan över öarna helt. För att träd skall växa krävs det att frön hamnar på ön, och det kan ta många, många år innan det råkar hända. Att hävda att naturen går tillbaka till ursprungsläget snabbt efter att skarvarna flugit vidare är dumheter. Även om trädfrön skulle gro genast, så tar det 50-100 år innan träden är vuxna. Och innan det hänt kommer skarvarna flyga dit igen och "sätta sin prägel".
Ett annat problem är erosion som blir när de växter som binder jorden dör. Jorden torkar och blåser ut i vattnet, och snart är östkustens öar lika kala som västkustens blev efter att man högg ner träden där till trankokningseldarna. Ofta i skärgården på en skarvkoloni? Jag tror mer på en botanikers avhandling i detta fallet. Samt egna erfarenheter. Att naturen går tillbaka snabbt är inga dumheter,, ur en naturlig tidsrymd är 50-100 år ingenting. Du tänker bara i mänsklig tid. Din egen tidsuppfattning. Skarvens avföring förstör vegetationen bara alldeles nära bon. Redan på några meters avstånd är växtligheten rik och frodig. Inga gräsväxtarter har försvunnit från häckningsholmarna efter att skarvarna har flyttat in. De årliga variationerna av antalet arter förklaras bl.a. av variationerna i nederbördsmängden. När skarvsamhället flyttat bort återhämtar sig växtligheten även under de av gödseln förstörda fläckarna under skarvbona. Det tar bara några år tills sådana ställen är helt återställda. Den naturliga påverkan på ekosystemet som skarvkolonien innebär, utgör i själva verket en stimulans till utveckling av större biologisk mångfald. "Att träd dör när skarvar häckar i dem är helt klart. Det är ett naturligt fenomen som påverkar ekosystemet på platsen. I en äldre naturskyddstradition var man mycket negativ till denna typ av störningar. Modern ekologisk forskning har dock visat att sådana naturliga störningar påverkar ekosystemen på ett positivt sätt. T.ex. bidrar insektsangrepp, gnagarbete, stormfällning m.m. till att hela vår fauna och flora överlever. Träddöd i en skarvkoloni ingår alltså i den naturliga dynamik som är karaktäristisk för ekosystemen" Ang fiske... "Å andra sidan har det visat sig i undersökningar som gjorts i avgränsade sjöar att skarvens fiske bidrar till att småfisk utsätts för en stark predation. Det har visat sig vara mycket positivt för ekosystemet i stort eftersom minskningen av bl.a. småmört leder till att zooplanktonen får bättre överlevnadsmöjligheter. Detta i sin tur leder till ökad predation på växtplankton, som medför klarare vatten och en positiv effekt på undervattensvegetationen vilket gynnar produktionen av kommersiellt värdefulla fiskar i större storleksklasser. Skarvens fiske medför också att närsalter flyttas från havs- och sjöekosystem till landekosystemen via skarvarnas avföring, vilket leder till minskad övergödning av vattenmiljön. " Studier som visat att i ett visst område har skarvarna konsumerat 1 procent av all tillgänglig fisk medan laxfiskarna i samma område tog 15 procent av den tillgängliga fisken.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 07:22
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det går säkert att hitta positiva effekter men jag har en grundinvändning. Alla dessa undersökningar är givetvis gjorda i nutid, dvs där skarven hålls efter via jakt och äggförstöring. Jag funderar på vad som skulle hända om människans påverkan på skarven skulle upphöra? Bestånden skulle givetvis öka tills fisken börjar ta slut. Havsörnar kan givetvis hålla efter ungarna men ingen havsörnspopulation kan matcha skarvens förökning på sikt. Skador på natur och fisk skulle givetvis också då öka. Vill bara passa på att påpeka att jag har inget emot skarven, det är lika roligt när de dyker upp i Landvetter. Men jag lever inte på fisket...
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 07:48
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2011, 08:22)  Jag funderar på vad som skulle hända om människans påverkan på skarven skulle upphöra? Bestånden skulle givetvis öka... När man skingrar kolonier genom jakt eller fällande av boträd sprider sig skarvarna till nya kolonier och bestånden verkar öka istället. Kanske skulle jämvikten infinna sig snabbare om man lät dem vara i fred?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 08:05
|

Medlem

|
Det går alltid spekulera. Men nu verkar det jhu som populationen har stabiliserats till ngt som verkar vara en naturlig jämnvikt.
I Storbritannien har nu skarven minskat med över 25 % sista 9 åren. Frågan är... Är det pga mänsklig inblandning?
Det är först när människan rubbar balansen som det kan bli för många. (och tvärtom) Detta gäller ganska många arter. Populationer kommer alltid gå upp och ner. Blir det för många av en art, så brukar det naturligen bryta ut sjukdomar och liknande och populationerna sjunker.
Fisk tar inte slut. Tar fisken slut så blir det inga fler skarvar heller. (fisk tar bara slut om man dammsuger upp allt) Inga skador är heller permanenta.
Det är lustigt, men det är nästan bara i sverige där jag har hört den här debbaten och skarvar finns över hela världen. Bara hos oss har vi 12 olika arter. Har aldrig hört debatt om att de tar all fisk eller förstör öar. Alla vet att det är helt naturligt och ngt som har pågått i miljontals år. Skarvar är förövrigt en gammal grupp, som kan dateras hela 70 miljoner år tillbaka.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 08:09
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Orkidétjuven @ 18-05-2011, 09:05)  Det är lustigt, men det är nästan bara i sverige där jag har hört den här debbaten och skarvar finns över hela världen... Då har du missat något. I Tyskland var det en jättestor utrotningsaktion för några år sen som (motsvarande kommunen eller länet) stod bakom.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 10:40
|

Medlem

|
Jag är väl inte förvånad egentligen. Tack för upplysningen ändå.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 14:38
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 18-05-2011, 15:24)  Man märker att dom som hatar vargen hatar även skarven. Det är synd om dessa människor som låter hatet och sina egna ogrundade påhittade fördomar förstöra livet för sig själva. Här en länk till en sammanställning av Stockholms Universitets avhandling om skarvens påverkan i naturen: http://www.dn.se/sthlm/nya-ron-skarvkoloni...garden?rm=printhttp://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:354359Vad jag har kunnat läsa ut så finns det ingen som har skrivit i denna tråden som hatar skarven, bara är lite kritiska. När du har växt upp och passerat 20 år kanske du börjar inse att det finns en gråskala också, allt är inte svart eller vitt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (sparvuggla @ 18-05-2011, 15:24)  Man märker att dom som hatar vargen hatar även skarven. Det är synd om dessa människor som låter hatet och sina egna ogrundade påhittade fördomar förstöra livet för sig själva. Ungefär som att hata jägare då...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 17:51
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Innan ni börjar slåss !!! Alla får ha sin uppfattning och jag undrade egenligen vad ni hade för uppfattning om folk som har ihjäl foster! Att ni har kommit med mycket information,det tackar jag för men det tenderar att bli lite väl mycket munhuggande... Fortsätt gärna diskussionen men var lite mer hjärtliga mot varandra
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 17:57
|

Medlem

|
För min del tycker jag det kan kvitta om man prickar ett nylagt ägg, ett nästan kläckningsfärdigt, om en havsörn slår en unge eller en jägare skjuter en vuxen fågel. För skarven är det finito ändå. Bara ingen får lida i onödan.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 17:59
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Är det värre att sticka ihjäl skarvungar n att abbortera människofoster? Inte många är abortmotståndare nu för tiden, men det blir ett jäkla liv när det handlar om fågelungar.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 18:07
|

Medlem

|
Gossen Ruda och Huggorm: Jag har tagit del av era åsikter och vi har i detta ämne olika åsikter. Nu hoppas jag att vi kan gå vidare som vänner ?
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 18:10
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Flemming @ 18-05-2011, 19:07)  Gossen Ruda och Huggorm: Jag har tagit del av era åsikter och vi har i detta ämne olika åsikter. Nu hoppas jag att vi kan gå vidare som vänner ? Det är underförstått att diskussioner är diskussioner och inget mer. Vilket är tur för mig, som är kärringen mot strömmen
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Flemming @ 18-05-2011, 19:07)  Gossen Ruda och Huggorm: Jag har tagit del av era åsikter och vi har i detta ämne olika åsikter. Nu hoppas jag att vi kan gå vidare som vänner ? Äter du hönsägg från gårdar där det finns tupp?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 21:38
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 19:30)  Äter du hönsägg från gårdar där det finns tupp? Jag undviker kött,ägg och fisk i görligaste mån... Ni får ursäkta men jag har fått ett mycket större problem på halsen! En av grannarna har fått för sig att jag har brutit svansen på deras katt och bekräftar djursjukhuset,då kan jag vänta mig ett smärre he...te rent fysiskt... Anmälan är gjord och nä,jag har bara skrämt iväg katten,när den lurade på småfåglarna...
Redigerat av Flemming: 18-05-2011, 21:41
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2011, 00:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Flemming @ 18-05-2011, 18:51)  Innan ni börjar slåss !!! Alla får ha sin uppfattning och jag undrade egenligen vad ni hade för uppfattning om folk som har ihjäl foster! Att ni har kommit med mycket information,det tackar jag för men det tenderar att bli lite väl mycket munhuggande... Fortsätt gärna diskussionen men var lite mer hjärtliga mot varandra  Förlåt att jag lägger mig i men, jag tycker inte det är något "munhuggande" alls i tråden. Ta dom så tidigt man kan, och inte när dom är kläckfärdiga. (dom minskar risken för att föräldraparet lägger nya ägg när dom gör som dom gör) Jag personligen tycker att om man skövla bon så gör man det så tidigt man kan och väntar inte tills äggen är kläckfärdiga eller redan kläckta (det gör hyresvärlden här) Man river inte/sågar ned träd med bon med ungar i, eller river grenhögar på vintern med igelkottar i. Där man motiverar med, "vi måste ju göra vårt jobb"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2011, 14:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Flemming @ 18-05-2011, 22:38)  Jag undviker kött,ägg och fisk i görligaste mån...
Ni får ursäkta men jag har fått ett mycket större problem på halsen! En av grannarna har fått för sig att jag har brutit svansen på deras katt och bekräftar djursjukhuset,då kan jag vänta mig ett smärre he...te rent fysiskt... Anmälan är gjord och nä,jag har bara skrämt iväg katten,när den lurade på småfåglarna... Det var bra att du tog upp galenskaperna här på forumet. Äggprickningen stoppades förresten direkt när det avslöjades och polisutredning pågår. Vi är mycket mer miljömedvetna idag än några decennier sedan, trots att det finns fortfarande totalt okunniga människor vad gäller natur och miljö, vilket även kommer fram här, det är mycket kommentarer och åsikter från ett visst håll men obefintligt med kunskap. Vad gäller ditt andra problem så tror jag inte du behöver vara orolig, jag tror och hoppas att det blir din granne som får stå med skammen.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2011, 14:51
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 19-05-2011, 15:11)  Vi är mycket mer miljömedvetna idag än några decennier sedan, trots att det finns fortfarande totalt okunniga människor vad gäller natur och miljö, vilket även kommer fram här, det är mycket kommentarer och åsikter från ett visst håll men obefintligt med kunskap. Pratar du om dig själv nu igen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2011, 16:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Har inget emot storskarv (eller vilken skarv det nu handlar om). Blir rasande på ett sådant här tillvägagångsätt. Prickning är en bra metod men den skall beviljas innan äggläggning så att saneringen, där den behöver göras, kan utföras innan skarvungarna är kläckningsmogna. Ligger lika mycket fel i beslutande myndigheters långsamma handläggning.
Ett telefonsamtal när saneringsbehov föreligger och en jourutryckning av en rovdjurs/fågel handläggare som övervakar åtgärden vore bra för alla intressenter i sammahanget. Fiskare, ornitologer, fiskodlare, sommarstugeägare med nerskitna stugor med tillhörande utemöbler och folk i allmänhet.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|