| |
|
  |
Fett och kolhydrater, Debatten |
|
|
|
|
18-05-2011, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (Anki på Öland @ 18-05-2011, 19:36)  Vet inte hur dina vänner äter men det är ju just det man INTE blir när man äter lchf! "Paltcoma" och sova middag på maten är ju sådana företeelser man slipper just för att man inte äter en massa kolhydrater..... Jag brukar säga att förr när jag avslutat en måltid sa jag "åh vad mätt jag är" numera säger jag "åh va gott det var". Tack det var nog ordet paltkoma jag letade efter  Jo de vänner jag syftar på äter stora mängder pasta, vitt ris och mackor och liknande, lite grönsaker och nästan ingen frukt men mycket feta såser, ketchup etc och kött och korv. Ingen bra blandning. Tillkommer snickers, mars och liknande smörja som de stoppar i sig på vägen mellan jobbet och hemmet för att orka hålla sig på benen....Har tyvärr inte lyckats förändra någons vanor tror att det måste komma inifrån en själv för att man ska lyckas....sedan "akutbantas" det några ggr per år med viktuppgång som följd  En har begynnande diabetes en annan skyhögt blodtryck  Min kost är nog en egen variant av låg kolhydratkost fast utan större intag av fett eller kött men massor av råa och kokta grönsaker samt frukt och bär mums  För mig är det otänkbart att äta på ett annat sätt men alla är ju individer och fungerar olika. Har blivit kallat för kaninen och blivit frågat av en arbetskamrat varför jag äter fågelfrö
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Frukt ingår inte men bär gör i LCHF.Därtill bara ovanjords grönsaker" fast inte ris o spannmål, så ingen potatis..inga morötter:) Har man tendens till diabetes 2 är detta en bra kostform
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:14
|

Medlem

|
CITAT (merlin68 @ 18-05-2011, 20:08)  Tack det var nog ordet paltkoma jag letade efter  Jo de vänner jag syftar på äter stora mängder pasta, vitt ris och mackor och liknande, lite grönsaker och nästan ingen frukt men mycket feta såser, ketchup etc och kött och korv. Ingen bra blandning. Tillkommer snickers, mars och liknande smörja som de stoppar i sig på vägen mellan jobbet och hemmet för att orka hålla sig på benen....Har tyvärr inte lyckats förändra någons vanor tror att det måste komma inifrån en själv för att man ska lyckas....sedan "akutbantas" det några ggr per år med viktuppgång som följd  En har begynnande diabetes en annan skyhögt blodtryck  Min kost är nog en egen variant av låg kolhydratkost fast utan större intag av fett eller kött men massor av råa och kokta grönsaker samt frukt och bär mums  För mig är det otänkbart att äta på ett annat sätt men alla är ju individer och fungerar olika. Har blivit kallat för kaninen pga mitt grönsaksintag och blivit frågat av en arbetskamrat varför jag äter fågelfrö (hirsgröten jag äter till lunch) 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:18
|

Medlem

|
ja jag såg din meny Merlin om det är det du menar ..  och det verkar ju vara bra och funka för dej.Såvida du inte flyger o bygger bo:):)Om du har vänner som äter som du beskriver-se mitt inlägg.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:19
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Anki på Öland @ 18-05-2011, 19:36)  Vet inte hur dina vänner äter men det är ju just det man INTE blir när man äter lchf! "Paltcoma" och sova middag på maten är ju sådana företeelser man slipper just för att man inte äter en massa kolhydrater..... Jag brukar säga att förr när jag avslutat en måltid sa jag "åh vad mätt jag är" numera säger jag "åh va gott det var". Sådan blir jag alltid om jag äter "för mycket" åt gången. Jag kan i princip, somna i tallriken, om jag inte stoppar i tid. Har ingen betydelse vad jag äter. MEN en forskare på Chalmers har berättat att jag "lurar kroppen" Det gör att när kroppen får mat, produceras insulin, när maten inte räcker för att bryta ner maten får man en "omvänd insulinchock"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:27
|

Medlem

|
kvitter kvitter pip pip Jo är rätt oroat över några av vännerna särskilt den med blodtrycket  Vad man än säger och gör köper han inga grönsaker eller frukt men däremot styggelser som potatisgratäng i plastpåse Kött äter han ej heller bara den billigaste korven...säger att han inte har råd att köpa nyttigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:28
|

Medlem

|
ja just vad jag menar om han kan äta fläskkotlett med broccolimos så tror jag han fixar det..
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:39
|

Medlem

|
Jag tror han är för lat för att laga mat ärligt talat. Man blir ju lätt mätt på "riktig" mat men hungrig av socker, vitt mjöl och en massa tillsatser eller sönderprocessade "livsmedel".
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 19:46
|

Medlem

|
Ja det är sant...
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (pejori @ 18-05-2011, 20:19)  Sådan blir jag alltid om jag äter "för mycket" åt gången. Jag kan i princip, somna i tallriken, om jag inte stoppar i tid. Har ingen betydelse vad jag äter.
MEN en forskare på Chalmers har berättat att jag "lurar kroppen" Det gör att när kroppen får mat, produceras insulin, när maten inte räcker för att bryta ner maten får man en "omvänd insulinchock" Då har han sagt fel för det är när kroppen får kolhydrater som den producerar insulin.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (pejori @ 18-05-2011, 13:31)  Hoppar in lite sent i debatten men har du någon grund för, att det inte är så? Det som stod i det här inlägget var en förkortad del av det jag skrivit tidigare i tråden. Det jag menar är att man inte kan skylla på lättprodukterna som huvudorsak till att fler människor har övervikt nu än för 30 år sedan. Sedan finns det säkert lättprodukter där man bytt ut fett mot socker och det är naturligtvis inte bra. Under samma period som det funnits lättprodukter så har konsumtionen av godis, snacks, läsk och en massa annat ökat dramatiskt. När jag var liten så fick vi en 33 cl läsk på söndagar men nu är konsumtionen en helt annan. Det skall vara fredagsmys = något gott. Samtidigt har vi mer stillasittande arbeten, sitter framför datorer, har fler arbetsbesparande apparater och färre har gång eller cykelavstånd till jobbet. Anser du själv att det är lättprodukterna som gjort att fler och fler är överviktiga?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 21:07
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 18-05-2011, 18:19)  Christa! Vad säger du om laxgryta med bl.a en hel burk creme fraiche, svamp, tomat, lök och paprika. Till det blomkålsmos med en skvätt grädde och riven parmesanost och en liten grönsallad för knaprighetens skull. Det var det vi åt till middag idag. Låter det som om det vore mat man går ner i vikt av? Det gör i alla fall han. Så jo, jag blir faktiskt förundrad med tanke på hur jag sett på bantarmat tidigare.... Ja det låter ju som rätt mycket energi men sedan beror det ju på om man står sig längre än vanligt. Många som äter LCHF äter ju färre gånger per dygn. När jag har kollat hur mycket energi maten innehåller så har jag blivit förvånad över hur mycket det är i ris, pasta, bröd och potatis. Sedan beror det ju på om han tidigare åt kaffebröd och frukt. Höga insulinvärden gör att kroppen har svårt att ta av lagrad energi men man kan sänka insulinpåslaget genom att äta mindre portioner av vanlig mat också. Enligt tallriksmodellen skall en lågenergiförbrukare äta halva tallriken med grönsaker. Sedan spelar det in hur sent på dagen man äter och när och hur man rör sig osv. För den som rör sig lite är det sannolikt lättare att gå ner med LCHF. Som jag skrev i början av tråden så syftar jag egentligen inte på när man äter LCHF utan blandkost. När man äter LCHF så har man ju tvingat kroppen att gå över till att använda fett som bränsle. Äter man blandkost så föredrar kroppen kolhydrater. När folk säger att det är kolhydraterna som gjort dom feta så syftar dom ju på när dom åt blandkost. Över tid så måste man äta mindre energi per dygn än man förbrukar för att gå ner i vikt. Om det inte vore så, vart tror ni då energin tar vägen? Någon hade en teori om att kroppen inte tar upp fettet men varför finns det i så fall bantningspiller som åstadkommer just det?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Christa @ 18-05-2011, 22:07)  Ja det låter ju som rätt mycket energi men sedan beror det ju på om man står sig längre än vanligt. Många som äter LCHF äter ju färre gånger per dygn.
När jag har kollat hur mycket energi maten innehåller så har jag blivit förvånad över hur mycket det är i ris, pasta, bröd och potatis.
Sedan beror det ju på om han tidigare åt kaffebröd och frukt.
Höga insulinvärden gör att kroppen har svårt att ta av lagrad energi men man kan sänka insulinpåslaget genom att äta mindre portioner av vanlig mat också.
Enligt tallriksmodellen skall en lågenergiförbrukare äta halva tallriken med grönsaker.
Sedan spelar det in hur sent på dagen man äter och när och hur man rör sig osv.
För den som rör sig lite är det sannolikt lättare att gå ner med LCHF.
Som jag skrev i början av tråden så syftar jag egentligen inte på när man äter LCHF utan blandkost. När man äter LCHF så har man ju tvingat kroppen att gå över till att använda fett som bränsle. Äter man blandkost så föredrar kroppen kolhydrater.
När folk säger att det är kolhydraterna som gjort dom feta så syftar dom ju på när dom åt blandkost.
Över tid så måste man äta mindre energi per dygn än man förbrukar för att gå ner i vikt. Om det inte vore så, vart tror ni då energin tar vägen?
Någon hade en teori om att kroppen inte tar upp fettet men varför finns det i så fall bantningspiller som åstadkommer just det? Om du tror att de bantmingspillren håller vad de lovar, tror du fel. Det är ren bluff. Tillverkarna av bantningspiller lever gott på folks okunskap och vilja att förlora vikt utan att anstränga sig. Eftersom jag inte "får" ändra mitt inlägg ovan, det fungerar inte!!! Gör jag ändringen här: Det ska givetvis stå bantniningspiller även första gången.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 21:41
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 18-05-2011, 21:50)  Det som stod i det här inlägget var en förkortad del av det jag skrivit tidigare i tråden. Det jag menar är att man inte kan skylla på lättprodukterna som huvudorsak till att fler människor har övervikt nu än för 30 år sedan.
Sedan finns det säkert lättprodukter där man bytt ut fett mot socker och det är naturligtvis inte bra.
Under samma period som det funnits lättprodukter så har konsumtionen av godis, snacks, läsk och en massa annat ökat dramatiskt. När jag var liten så fick vi en 33 cl läsk på söndagar men nu är konsumtionen en helt annan. Det skall vara fredagsmys = något gott.
Samtidigt har vi mer stillasittande arbeten, sitter framför datorer, har fler arbetsbesparande apparater och färre har gång eller cykelavstånd till jobbet.
Anser du själv att det är lättprodukterna som gjort att fler och fler är överviktiga? Ja." Lätt bygger fett" Du byter bara ut ämnen som lurar kroppen att tro den fått vad den behöver för att "gå runt.." istället för en massa "lightprodukter" så mer naturliga varor. Man behöver inte tre dl, lightgrädde, när det räcker med en msk av riktig grädde, för att få samma smak. Då slipper man en massa onödiga tillsattser, som inte är bra för kroppen, som aspartam eller andra "smakförstärkare"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Så praktiskt! Det hamnade i samma inlägg.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Vi som har gått över till LCHF eller en lättare variant av denna kost har ju gjort det därför att det inte funkar med blandkost.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2011, 21:45
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 18-05-2011, 22:07)  Ja det låter ju som rätt mycket energi men sedan beror det ju på om man står sig längre än vanligt. Många som äter LCHF äter ju färre gånger per dygn.
När jag har kollat hur mycket energi maten innehåller så har jag blivit förvånad över hur mycket det är i ris, pasta, bröd och potatis.
Sedan beror det ju på om han tidigare åt kaffebröd och frukt.
Höga insulinvärden gör att kroppen har svårt att ta av lagrad energi men man kan sänka insulinpåslaget genom att äta mindre portioner av vanlig mat också.
Enligt tallriksmodellen skall en lågenergiförbrukare äta halva tallriken med grönsaker.
Sedan spelar det in hur sent på dagen man äter och när och hur man rör sig osv.
För den som rör sig lite är det sannolikt lättare att gå ner med LCHF.
Som jag skrev i början av tråden så syftar jag egentligen inte på när man äter LCHF utan blandkost. När man äter LCHF så har man ju tvingat kroppen att gå över till att använda fett som bränsle. Äter man blandkost så föredrar kroppen kolhydrater.
När folk säger att det är kolhydraterna som gjort dom feta så syftar dom ju på när dom åt blandkost.
Över tid så måste man äta mindre energi per dygn än man förbrukar för att gå ner i vikt. Om det inte vore så, vart tror ni då energin tar vägen?
Någon hade en teori om att kroppen inte tar upp fettet men varför finns det i så fall bantningspiller som åstadkommer just det? Dom fungerar som antabus. Äter du för mycket och för fet mat, får du diarre. Därför äter folk bättre mat "naturligare mat" för att undgå "taskig mage" Per automatik, är du försiktig med "skräpmat" om du äter bantningspiller. Skippa chips cola och mac,donalds (fredagsmys) så går man ner i vikt.
Redigerat av pejori: 18-05-2011, 21:46
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2011, 12:00
|

Medlem

|
Frågan jag ställde om vart energin skulle ta vägen om det inte berodde på undeskott att man gick ner i vikt är det ingen som svarat på. CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 22:44)  Vi som har gått över till LCHF eller en lättare variant av denna kost har ju gjort det därför att det inte funkar med blandkost. Men du har själv sagt att du åt även raffinerade kolhydrater när du åt blandkost.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2011, 13:10
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Vad menar du med raffinerade kolhydrater? Jag åt en varierad blandkost dvs jag åt det mesta vilket inte fungerade för mig då jag behövde gå ner i vikt. Möjligen hade det fungerat om jag ätit mindre portioner men att ständigt gå omkring och känna sug och hunger håller inte i längden. Att äta blandkost och ändå behöva utesluta saker är ju en motsägelse i sig. Dessutom är det jobbigt att ständigt behöva tänka på vad man ska äta och inte och hur mycket. Det blev bara jojobantning. Då har det för mig fungerat bättre att utesluta vissa livsmedel och det är i mitt fall socker, potatis, ris, pasta och andra kolhydratrika produkter. Väldigt lätt faktiskt. Det har också per automatik gjort att jag äter naturligare mat, mindre processat och minimalt med tillsatser. Jag är ingen fanatiker så numera fuskar jag då och då utan att det gör något och utan att ha dåligt samvete.
Du själv äter ju en fettfattig kost och utesluter därmed också saker eftersom du tror på det eller så är du väldigt osäker på det eftersom du hela tiden har funderingar kring kosten.
Du hänvisar ibland till GI-gurun Paulun, lite märkligt tycker jag eftersom han bara är ute efter att tjäna pengar. Vet inte hur många bantningsprodukter den mannen prånglat ut på marknaden.
Vart energin tar vägen frågar du och jag förstår inte frågan eftersom vi redan sagt flera gånger att kroppen förbränner kroppsfett istället för kolhydrater om du inte tillför några.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2011, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 19-05-2011, 13:00)  Frågan jag ställde om vart energin skulle ta vägen om det inte berodde på undeskott att man gick ner i vikt är det ingen som svarat på.............. Har du fått svar på!! CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2011, 19:34)  LCHF har faktiskt inget alls med kalorier/storlek på matportioner med mera..) att göra utan mer komplicerade processer i syrabasbalansen i kroppen,insulinpåslag och andra processer. Detta avgör i sin tur hur och om du förbränner mer eller mindre fettvävnad. Vid LCHF får man efter ett tag en svag acidos, ett surt tillstånd i kroppen som använder fett-inte socker vid förbränning.Eftersom LCH kost inte har eller har minimal mängd kolhydrater i sig kan socker inte användas som "bränsle" utan fett förbränns i stället-kropps fett alltså= viktnergång.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|