Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fett och kolhydrater, Debatten
          Christa
          Inlägg 20-05-2011, 21:17
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (MissLeia @ 20-05-2011, 21:52) *
          Christa: Jag har kört alla varianter av kost, den extrema åt ena hållet till den andra. Så visst har jag uteslutit det, men det har inte hållt i längden. Jag har även tränat och tävlat i en sport, ca 16 timmars träning i veckan men med blandkost.

Problemet är att få en hållbar livsstil. Om en blandkost påverkar en individ att man blir hungrig och sugen konstant så landar det på karaktär.

Skrikande barn, snart tillbaks.

Du gör mig faktiskt ganska intresserad. Åt du mycket råa flingor och andra spannmålsprodukter?

Har för mig att du berättat tidigare att du bantat men jag kanske minns fel. Tränar man så mycket så brukar man ju inte behöva banta precis.

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 20-05-2011, 21:24
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Jag tycker LCHF är ett bra sätt att "tänka om" och "gå tillbaka till det naturliga". Tycker att inte man ska överdriva någon livstil eller diet utan ta del av kunskapen och leva bättre sunt och hälsosammare.

Pratas ju ofta fetma och diabetes i samband med dåligt leverne och kost, men det som också kan ta mycket stryk av att äta för mycket kolhydrater och socker är tänderna. Så där tycker jag LCHF är bra som en väckarklocka, inte som en "batningsmetod".

Man tänker om helt enkelt, byter ut vissa saker och kommer till insikt att det funkar lika bra (om inte bättre). Man behöver inte sluta med någonting men vara medveten och kanske minska ned på det.

Citera
          Red Top
          Inlägg 20-05-2011, 22:45
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Christa @ 20-05-2011, 09:46) *
          Hur tycker du att en hälsosam blandkost skall vara sammansatt?

CITAT (Christa @ 20-05-2011, 15:50) *
          Det är precis så jag känner det. Det blir bara rundgång. Jag har skrivit en massa gånger att jag inte syftar på speciella dieter som LCHF men flera skriver som om jag gjorde det ändå.

Det känns som om de som äter LCHF har snöat in på det fullständigt och tycker att alla andra gör fel. Jag har försökt få till en nyanserad diskussion men det är visst omöjligt att föra en sådan diskussion med dom som blivit frälsta på LCHF.

Att jag skulle ha fått svar på vad man bör servera barnen i skolan och på dagis är osannolikt eftersom jag inte ställt frågan tidigare i den här tråden.

Jag har skrivit en massa saker som ingen har varken kommenterat eller bemött. Det hade verkligen varit intressant om det hade gått att föra en mer nyanserad diskussion även med dom som anser sig ha funnit den enda rätta vägen.

Vilka kostråd bör gälla för unga friska människor enligt din mening?

Skulle vara väldigt intressant om Red Top kan svara på vilka kostråd hon anser skall gälla eftersom hon anser att de nuvarande är fel. De nuvarande säger 30 % av energiintaget som fett och att man skall äta varierat och mycket grönsaker.

Det verkar som du inte läser de länkar jag lägger in. Inte någonstan i mitt senaste inlägg säger jag att "jag anser". Jag hänvisar bara till vad svenska forskare anser om livsmedelsverkets kostråd. Eftersom du inte läser engelsk forskning och jag inte tycker det är nödvändigt att läsa hela forskningsrapporter, hänvisade jag till vad svenska läkare tycker om "myten om det farliga fettet".

Själv tar jag till mig förnuftsmässigt lättförståeliga och logiska fakta jag läser. Jag anser mig på intet sätt vara expert på kosthållning.

Jag provade själv LCHF-kosten efter ett tips från en gammal kollega, som liksom jag på grund av plötsliga hinder i rörelseapparaten tvingats till ett alltför stillasittande liv, med påföljd att vi lade på kilo efter kilo, trots att vi minskade på portionerna. Hon fick tips av sin läkare om LCHF-metoden och lyckades snabbt bli av med sina överflödskilon. Jag var rätt skeptisk, men efter ytterligare ett år gillade jag inte min kropp längre. Inte nog med att den inte rörde sig, som jag ville, den var stor och klumpig dessutom.

Jag slutade med alla fettsnåla produkter och gick över till naturliga råvaror. Åt grönsaker och fet fisk/kött med goda såser till, plus att jag började äta en hel del ägg. Slutade nästan helt med potatis, pasta och ris.

Från januari till maj/juni 2009 gick jag ner 20 kilo och mådde mycket bättre. Både fysiskt och psykiskt. Mina kroppsliga rörelsehinder blev in bättre, men jag fick ett bättre allmäntillstånd och jag är aldrig hungrig eller sugen numera. Min kropp har helt enkelt ställt om från snabb energi från kolhydrater till långsammare energiupptag från fett.

Jag säger som jag sagt tidigare i liknande debatter. Var och en blir salig på sin tro, men för mig fungerar LCHF.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 21-05-2011, 00:26
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Det är mycket prat om olika kost hit och dit här. Själv tror jag att varierad kost med naturliga råvaror utan konstiga tillsatser är bäst i längden. Att man minskar snabbt i vikt av en viss kost är ju inte automatiskt detsamma som att den kosten är nyttig i längden - snarare tvärt om. Att gå ner mycket i vikt är egentligen något som kroppen högst ogärna gör. Under "normala" omständigheter sker det i princip bara under svält och sjukdom. Fast problemet är ju att så många redan är feta och behöver bli av med överflödigt kroppsfett och minska i vikt och då krävs tämligen drastiska åtgärder om man ska lyckas, t ex specialkost, minskad mängd mat eller att röra sig mer.

Att fetman ökar har säkerligen många olika orsaker, inte minst kosten med en massa skräpmat och snabba kolhydrater, men jag är tämligen övertygad om att det största problemet är att folk rör sig på tok för lite. Nu för tiden bjuder vardagen på oerhört mycket mindre motion jämfört med förr. Vi SITTER framför TV:n, SITTER vid datorn, SITTER på bussen/tåget, SITTER i bilen, SITTER på jobbet, STÅR STILL i hissen och rulltrappan. Fjärrkontroller gör att vi inte behöver resa oss för att byta kanal. Köper man hem snabbmat behöver man inte ens röra sig för att laga mat. Folk är inte alls lika mycket ute i naturen som förr. Vi cyklar och går mycket mindre än förr (tar bilen istället), etc., etc., etc. Observera att det är vardagsmotionen som brister och det kan man inte kompensera fullt ut genom att t ex träna eller jogga ett par gånger i veckan.

Även när det gäller stillasittande så är sambanden dock sannolikt mer komplicerade än det först verkar. Det är inte bara det att man genom att röra sig för lite gör av med mindre energi än man får i sig. Enligt nya forskningsrön har musklerna även en stor betydelse för att styra olika processer i kroppen, men detta sker BARA på ett effektivt sätt när musklerna är aktiva. Inaktiva muskler leder med andra ord till rubbad balans vilket i sin tur kan påverka diverse saker i kroppen. Det är t ex möjligt (troligt?) att inaktivitet kan orsaka inflammatoriska processer som t ex kan leda till hjärt-/kärlsjukdomar, diabetes, fibromyalgi, vissa typer av cancer och förmodligen även fetma. Dessutom påverkar musklernas aktivitet humöret och det psykiska välbefinnandet. Själv tycker jag detta låter mycket intressant och det stämmer väl med egna erfarenheter och iakttagelser av omgivningen. De allra flesta jag har träffat som har problem med kronisk smärta och allmän ohälsa är överviktiga och rör sig betydligt mindre än en genomsnittsperson. Det är naturligtvis svårt att veta vad som är hönan och ägget här, men det är förmodligen lätt att hamna i en ond cirkel. T ex, rör man sig för lite så ökar man i vikt och rör sig ännu mindre vilket i sin tur leder till att man får ont, diverse hälsoproblem och kanske även blir deprimerad (depression skulle alltså i vissa fall kunna vara en direkt effekt av inaktiva muskler) med resultatet att man rör sig ännu mindre, och så är den onda cirkeln igång.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 21-05-2011, 01:53
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Oaktat metoder, så är det väl så att jag skall ha koll på vad jag behöver äta för att må bra. Det är bara att tänka efter lite. En grovis behöver dryga 3000 kcal. Samma person som nöter ändan på ett kontor behöver högst 2000 kcal. En glad pensionär ca 1800 kcal. En soldat i strid behöver >4000 kcal men får det inte.
          Till detta skall lägas arbetets art. Vissa kan plussas med mer än20%.

Men att slänga i sig 2 eller fler hamburgare är vansinnigt. En (1) quarterpounder ger en 80 kg snubbe energi för eftermidagsjobbet. Det finns tabeller för vad folk i olika arbeten bör sätta i sig. Normalt bör man äta motsvarande sin normalavikt =i stor tsett samma som antalet cm kroppslängd - 80 till 100. Beroende på kroppsyggnad. Jag väger 74 kg+/-2 kg. Är 73 år gammal. Och 172 cm lång.

Ätande är självdiciplin. Att sätta i sig en chokldkaka när man fått på sig en torr undertröja när man väl kommit till älgpasset äringet frosseri. Men att sitta och peta in praliner och annat elände i nyllet framför TVn är livsfarligt.

Det här är det svåraste området vi människor har att se klart på effekten. Därför att det oftast är alldeles för tillfredställande.

Portion på tallrik när du besöker en riktig restaurang visar oftast vad som är lagom mycket.

Sedan får man ha vilken tro som helst angående vlika bantningsmtoder som är OK. Insigt och kuskap är nog effektivast.

Citera
          Christa
          Inlägg 21-05-2011, 07:43
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (Red Top @ 20-05-2011, 23:45) *
          Det verkar som du inte läser de länkar jag lägger in. Inte någonstan i mitt senaste inlägg säger jag att "jag anser". Jag hänvisar bara till vad svenska forskare anser om livsmedelsverkets kostråd. Eftersom du inte läser engelsk forskning och jag inte tycker det är nödvändigt att läsa hela forskningsrapporter, hänvisade jag till vad svenska läkare tycker om "myten om det farliga fettet".

Själv tar jag till mig förnuftsmässigt lättförståeliga och logiska fakta jag läser. Jag anser mig på intet sätt vara expert på kosthållning.

Jag provade själv LCHF-kosten efter ett tips från en gammal kollega, som liksom jag på grund av plötsliga hinder i rörelseapparaten tvingats till ett alltför stillasittande liv, med påföljd att vi lade på kilo efter kilo, trots att vi minskade på portionerna. Hon fick tips av sin läkare om LCHF-metoden och lyckades snabbt bli av med sina överflödskilon. Jag var rätt skeptisk, men efter ytterligare ett år gillade jag inte min kropp längre. Inte nog med att den inte rörde sig, som jag ville, den var stor och klumpig dessutom.

Jag slutade med alla fettsnåla produkter och gick över till naturliga råvaror. Åt grönsaker och fet fisk/kött med goda såser till, plus att jag började äta en hel del ägg. Slutade nästan helt med potatis, pasta och ris.

Från januari till maj/juni 2009 gick jag ner 20 kilo och mådde mycket bättre. Både fysiskt och psykiskt. Mina kroppsliga rörelsehinder blev in bättre, men jag fick ett bättre allmäntillstånd och jag är aldrig hungrig eller sugen numera. Min kropp har helt enkelt ställt om från snabb energi från kolhydrater till långsammare energiupptag från fett.

Jag säger som jag sagt tidigare i liknande debatter. Var och en blir salig på sin tro, men för mig fungerar LCHF.

Ja det står ju var och en fritt att välja en kost som de trivs med. Det som jag ifrågasätter är när man går ut i massmedia och på nätet och hävdar att fett är hälsosamt och att man blir fet av kolhydrater oavsett livsmedel.

När läkare som den du länkade till går ut officiellt så tycker jag att de har ett ansvar.

Jag provade själv att äta mer fett utan att äta LCHF och jag fick massor av krämpor trots att jag gick på gym samtidigt.

Stintan hävdar att så korkad är ingen så dom tolkar budskapet som att de inte behöver vara så försiktiga med mättat fett när de äter blandkost men så korkad var jag och jag tror inte jag är ensam.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-05-2011, 08:13
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Christa, jag blir faktiskt ganska trött på dina förvrängda påståenden om vad jag sagt. Kopiera in det jag skrivit istället för att hitta på saker jag inte sagt.

Du har tidigare sagt att du provat LCHF och att du var påläst om den kosten. Därför har det verkat lite konstigt att du inte själv redan skulle veta att om man ökar fettintaget så måste man dra ner på kolhydraterna. Jag har alltså i diskussionen utgått från att du känner till hur det fungerar. Så därför frågar jag... har du ätit LCHF.kost?

Sen undrar jag om du bara läser rubrikerna i massmedia?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 21-05-2011, 08:21
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-05-2011, 09:13) *
          Christa, jag blir faktiskt ganska trött på dina förvrängda påståenden om vad jag sagt. Kopiera in det jag skrivit istället för att hitta på saker jag inte sagt.

Du har tidigare sagt att du provat LCHF och att du var påläst om den kosten. Därför har det verkat lite konstigt att du inte själv redan skulle veta att om man ökar fettintaget så måste man dra ner på kolhydraterna. Jag har alltså i diskussionen utgått från att du känner till hur det fungerar. Så därför frågar jag... har du ätit LCHF.kost?

Sen undrar jag om du bara läser rubrikerna i massmedia?

Det är kanske fler som borde citera... whistling.gif

Redigerat av Christa: 21-05-2011, 08:23

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-05-2011, 08:28
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (Christa @ 21-05-2011, 09:21) *
          Det är kanske fler som borde citera... whistling.gif

Är det inte sant alltså? Om jag visste i vilken av alla dina kosttrådar du skrev det så skulle jag letat.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-05-2011, 09:02
          Länk hit: #150

Medlem

Kanske jag som har fel då när jag fått för mig att du sagt att du provat LCHF. Men det gör ju inte dina förvrängningar av det jag säger är OK.

--------------------

Citera
          MissLeia
          Inlägg 21-05-2011, 09:16
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

CITAT (Christa @ 20-05-2011, 22:17) *
          Du gör mig faktiskt ganska intresserad. Åt du mycket råa flingor och andra spannmålsprodukter?

Har för mig att du berättat tidigare att du bantat men jag kanske minns fel. Tränar man så mycket så brukar man ju inte behöva banta precis.

Jag drog bara olika exempel från livet i helhet. Träningsperioden var när jag var yngre, tränade och tävlade väldigt mycket men ändå var jag krallig. Oavsett hur mycket jag tränade så byggde jag upp muskler men blev inte av med fettet. Redan som 9-åring så var jag medveten om att jag ville bli av med fettet och förde matdagbok, stoppade fingrarna i halsen när jag "syndat" med att dricka oboy. Jag tror att allt i kombination ligger i botten till viktproblemen, dessa ständiga försök att bli "smal och snygg", vilket resulterat i slutändan att kroppen spårar ur så fort man petar i sig halvhyggligt "normal" kost.

Jag har under mitt liv levt perioder inom alla varianter, ren kost, gi, kurs i kost och näringslära a la livsmedelsverket, danska rikshospitalet stoftstiffekur eller vad den hette, viktväktarna, viktklubben, nutrilett, utan socker a la Bitten, alla funkar. En period. Förr eller senare så vill man äta mat utan att tänka på vad varje matbit inkluderar, då spårar kroppen ur direkt och jag kan inte hantera ett liv med att ständigt försöka och tänka på exakt vad man äter. Man orkar inte. Mina erfarenheter av slv så blev det hunger, kolhydrater triggar helt enkelt igång mig och det blir ingen bestående mättnad. Magen kurrar ganska omgående. Kanske just för att mitt kropp har haft ett liv av misshandel?

För att ta rekommendationerna som är med smör till barn så de allra minsta ska ha fullfeta produkter. Anledningen till att de sen rekommenderar mer lätta varianter när barn blir större är att det just baseras på ett snitt vad vi svenskar äter. Det säljs si och så mycket färdigmat med den fettmängden och om dagens snitt ska bli bra så måste dessa produkterna vara av ett fettsnålare alternativ. Men jag som mamma som inte gav mina barn färdigmat utan körde klassisk kött/potatis/grönsaker/sallad så fanns det ingen anledning att ge lättprodukter till mina barn. Och ser man ur det perspektivet så blir ju rekommendationerna helt uppåt väggarna, för det kan ju resultera att barn får för lite helt enkelt. Där finns en bov när det kommer till viktminskning, att vissa som försöker vara medvetna och ej är pålästa om dagsintaget och äter produkter från grunden med lättprodukter så blir fördelningen för lite, var ett flertal på kursen som insåg det.

Citera
          Christa
          Inlägg 22-05-2011, 12:19
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (MissLeia @ 21-05-2011, 10:16) *
          Jag drog bara olika exempel från livet i helhet. Träningsperioden var när jag var yngre, tränade och tävlade väldigt mycket men ändå var jag krallig. Oavsett hur mycket jag tränade så byggde jag upp muskler men blev inte av med fettet. Redan som 9-åring så var jag medveten om att jag ville bli av med fettet och förde matdagbok, stoppade fingrarna i halsen när jag "syndat" med att dricka oboy. Jag tror att allt i kombination ligger i botten till viktproblemen, dessa ständiga försök att bli "smal och snygg", vilket resulterat i slutändan att kroppen spårar ur så fort man petar i sig halvhyggligt "normal" kost.

Jag har under mitt liv levt perioder inom alla varianter, ren kost, gi, kurs i kost och näringslära a la livsmedelsverket, danska rikshospitalet stoftstiffekur eller vad den hette, viktväktarna, viktklubben, nutrilett, utan socker a la Bitten, alla funkar. En period. Förr eller senare så vill man äta mat utan att tänka på vad varje matbit inkluderar, då spårar kroppen ur direkt och jag kan inte hantera ett liv med att ständigt försöka och tänka på exakt vad man äter. Man orkar inte. Mina erfarenheter av slv så blev det hunger, kolhydrater triggar helt enkelt igång mig och det blir ingen bestående mättnad. Magen kurrar ganska omgående. Kanske just för att mitt kropp har haft ett liv av misshandel?

För att ta rekommendationerna som är med smör till barn så de allra minsta ska ha fullfeta produkter. Anledningen till att de sen rekommenderar mer lätta varianter när barn blir större är att det just baseras på ett snitt vad vi svenskar äter. Det säljs si och så mycket färdigmat med den fettmängden och om dagens snitt ska bli bra så måste dessa produkterna vara av ett fettsnålare alternativ. Men jag som mamma som inte gav mina barn färdigmat utan körde klassisk kött/potatis/grönsaker/sallad så fanns det ingen anledning att ge lättprodukter till mina barn. Och ser man ur det perspektivet så blir ju rekommendationerna helt uppåt väggarna, för det kan ju resultera att barn får för lite helt enkelt. Där finns en bov när det kommer till viktminskning, att vissa som försöker vara medvetna och ej är pålästa om dagsintaget och äter produkter från grunden med lättprodukter så blir fördelningen för lite, var ett flertal på kursen som insåg det.

Det är lite svårt att kommentera din berättelse eftersom det är så mycket jag ändå inte vet om vad du har ätit. Någonting har ju uppenbarligen gjort att ämnesomsättningen inte funkat som den skall.

Jag har läst en del forskning som säger att man kan ha hög fettmängd i maten bara fördelningen mellan mättat, enekelomättat och fleromättat är på ett visst sätt.

Vad har du för uppfattning om det? Många som äter LCHF verkar äta en ganska hög andel mättat fett.

Alla som äter LCHF mår ju inte bra heller så det finns ju fallgropar där med. En del går inte ner i vikt, en del får benkramper, en del får höga blodfetter och en del får andra krämpor.

En del tröttnar helt enkelt efter tag.

Vad åt du till frukost och kvällsmat innan du gick över till LCHF? Jag mår bättre om jag äter lagad mat på kvällen. Tidigare åt jag smörgås eller flingor.

Frukosten tycker jag är svårast att få till.

Stod du dig dåligt även efter lunch/middag mitt på dagen?

Jag förstår naturligtvis att du är glad över att ha hittat en kost som funkar för dig. Jag ifrågasätter inte valet att äta LCHF.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-05-2011, 13:03
          Länk hit: #153

Medlem

Christa vad har du för nytta av att få veta exakt hur andra äter/har ätit? Varför vill du ha såna redovisningar? Vad ska du med dom till?

Människor är och fungerar ju olika så jag förstår inte varför du vill veta det men du kanske kan förklara.
          MissLeia t.ex. har ju som många andra provat olika varianter av kost, ska man då redogöra för hur man åt i detalj för varje eller vad vill du me dina frågor? Ingen har ju bett dig om kostråd.

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 07:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon