Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tandfyllningar, Era erfarenheter
          Jordgubbe
          Inlägg 20-05-2011, 19:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Om tänder kunde reparera och läka sig själv liksom övriga kroppen vore ju det absolut bästa, men ibland kan "oturen" drabba även den bästa och man kanske måste fylla med något. Slitage ålder och dålig hygien/leverna spelar ju också in.

Även om en fyllning aldrig kan bli lika bra/kännas som en vanlig tand, vad er era erfarenheter gällande fyllningsmaterial och eventulla biverkingar ?. Jag har fyllt 2 större håligheter med glasjonomercement vilket sägs vara "snällt" och biokompatibelt. Stelnar snabbt och kräver inget lim. Känslan helt ok men ännu lite sträv känska och rent färgmässigt är det ganska vitt i förhållande till tänderna. Påminner lite grand om när man fyller hål med silikon, samma känsla/utseende. Enligt tandläkaren så när det slitits ned lite kan man lägga på annat material så att ser naturligare ut än nu.

Känner inte av tänderna så mycket förutom när man äter, verkar känsligt än så länge mot varma drycker men tror att det kan bero på att cementen vidgat mellanrummet mellan tänderna. Annars verkar det bra & slitstarkt (i rimlig bemärkelse). Enligt tandläkaren kommer det även bli slätare och bli bättre rent färgmässigt med tiden.

Mycket funderingar, inte roligt innan, men nästan nu så jag "saknar mina orginaltänder" fast de var trasiga och behövde lagas. Är man inte mer än 30 och får problem är det ju klart att man funderar en del. En del har inga problem att prata om det med familj och vänner medan andra gärna tycker att det inte är sånt man pratar högt om. Jag vet att det pratats en del på odla.nu om problem med tänder tidigare så därför vänder jag mig till er för att höra om hur ni "gått/gick vidare" och er livsvisdom.

Jag har dock gett mig själv lite beröm eftersom jag valde att inte använda bedövning. Det gick bra ändå, men tandläkaren använde borr laser och lite healozone. En annan positiv sak är att det känns bra att äta igen, tagit det lite lugnt med kolhydrater och socker under 1 längre tid, ätit stärkande och tagit vitaminer. I en (avlägsen) framtid tror jag att man kommer att finna en lösning på hur människor kan hjälpa tänder att återväxa på naturlig väg. Det forskas idag en del stamceller och ultraljud men antar att man väntar på klartecken så att det inte ska kunna bli några eventuella biverkningar. Inte så att behovet av tandläkare kommer försvinna helt, men att lösningen på problemet kommer att vara enklare.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Jordgubbe   Tandfyllningar   20-05-2011, 19:36
          andersen   Amalgam är väl det som håller bäst, har lagningar ...   20-05-2011, 19:54
          kerstin z5-6   Glasjonomercement är utmärkt.Var vad min man anvä...   20-05-2011, 20:02
          Motti   Min mor var tandsköterska så man har ju koll ;)jag...   20-05-2011, 22:28
          Motti   Vad är fel här ?hälften av det jag skrev i mitt i...   20-05-2011, 22:35
          malcolm   Jag har också lite sådana här funderingar eftersom...   20-05-2011, 22:45
          Motti   Jag måste nu göra en rotfyllnig på min tand som j...   21-05-2011, 00:03
          Jordgubbe   Nu vet jag varför det känns som om jag saknar min ...   21-05-2011, 08:30
          Christa   Nu vet jag varför det känns som om jag saknar min ...   22-05-2011, 12:26
          Whiskuchi   Jag har några amalgamfyllningar kvar sen jag var l...   21-05-2011, 08:51
          Jordgubbe   Är det någon som vet om det är vanligt att lägga f...   22-05-2011, 11:38
          Pius   Är det någon som vet om det är vanligt att lägga f...   22-05-2011, 17:32
          kerstin z5-6   Ja det händer, varm o kall sensationen blir bättre...   22-05-2011, 12:21
          Jordgubbe   Ja det händer, varm o kall sensationen blir bättre...   22-05-2011, 14:46
          Skruttis   Jag vet inte vad de använt på mig sista tiden, men...   23-05-2011, 07:31
          Pius   Jag vet inte vad de använt på mig sista tiden, men...   23-05-2011, 11:31
          Jordgubbe   Amalgam är väl förbjudet nuförtiden? Det är ju jät...   23-05-2011, 21:23
          Jordgubbe   Gjorde det sista lilla som var kvar att göra på tä...   12-06-2011, 20:51

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 07:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon