Packade in tjejen i bilen, BB-väskan packad, allt klart. Dags för att föda barn!. Men nej, värkarna avtog, och en bilresa hem på 1.5 timme igen. Jävlar, måste tröst handla mig något, in på plantagen, (min tjej delar dock inte mitt intresse för trädgården och växter) Köpte mig en krukväxt i brist på fantasi, Ädelbanan. Alltid något att vattna när man kommer hem och dagarna går olidligt sakta.
Då ställer jag mig ett antal frågor. Har sökt och läst en hel del. men återkommer hela tiden till ett par obesvarade. Det må vara jag som är ung och dum.
1. "Efter fruktsättningen dör huvudskottet, men nya skott har då börjat växa och kan försiktigt brytas loss och planteras om."...Vad sitter huvudskottet?. Är det den där " lilla spiralen" som kommer på högst upp på plantan? Eller är det stammen?
2. "Om huvudskottet börjar se trist ut kan det skäras ned till ungefär 10 cm över krukans kant."..Alltså jag är helt ute och cyklar. vad ska jag skära av?, är det stammen är det ju bara en stump kvar?..
Hoppas det finns någon bananbonde där ute som är villig att hjälpa mig på traven med det här.
//Karl
|