Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Valp
          boxer2
          Inlägg 26-05-2011, 11:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Min 9 veckors gammla valp, "juckar" en av sina leksaker. Är hon tidigt utväcklad eller är det normalt att en så ung hund gör sådant?

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          fridasj
          Inlägg 26-05-2011, 11:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 44 902

Helt normalt beteende och har egentligen ingenting med någon könsdrift att göra i den åldern. Många unga valpar har det som en överslagshandling när de tex. är trötta, har lekt lite våldsamt och inte vet vad de skall ta sig för.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-05-2011, 11:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Inte alls ovanligt och det har inget med sexuell mognad att göra i den åldern. Den mognaden kommer inte förrän hon är runt 6 månader, kan vara lite olika. Det kan vara en överslagshandling när valpen är stressad/trött t.ex. Valpar visar inte alltid när de blir/är trötta utan hänger med tills de i stort sett stupar om man inte är observant. Inga promenader alltså eller för mycket lek. Tänk på att en liten valp behöver lugn och ro och sova massor, ofta sover dom ca uppåt 20 timmar/dygn.

Jag tycker att du ska ta bort den leksaken hon juckar på så det inte blir en ovana genom att avleda och kanske bara gosa med henne istället.

Skriver för långsamt rolleyes.gif

Redigerat av *Stintan*: 26-05-2011, 11:44

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          boxer2
          Inlägg 26-05-2011, 11:58
          Länk hit: #4

Medlem

synd att ta bort den, för det är en av hennes favisar, men jag vill ju heller inte att det blir en ovana.
          Hon gör likadant på min vuxna tik, hon hänger sig liksom på ryggen på henne, tiken gå omkring rätt länge innan hon släpper taget om ryggen. ser ganska lustigt ut, kan va att hon för söker få högre rang än tiken? Eller är det bara ren lek??? Tack båda för svaren!

Redigerat av boxer2: 26-05-2011, 11:58

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-05-2011, 12:18
          Länk hit: #5

Medlem

Nej det är en överslagshandling! Avbryt när hon håller på med tiken eftersom din tik inte säger ifrån själv. Antagligen är din hund övertrött och behöver sova och du måste hjälpa henne att komma till ro. Inte så lätt när man har två hundar så ibland får man helt enkelt separera dom. Kompostgaller är bra. Du kan låta henne ha leksaken så länge hon inte juckar på den men så fort du ser antydan så ta bort den eller om hon hittar något annat hon vill göra det på.

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 26-05-2011, 12:39
          Länk hit: #6

Medlem

Där ser man, det visste jag inte. Är det mer jag bör veta? fler tips och så? Tiken hade en favo boll och då blev hon agresiv mot valpen, så den bollen åkte in i skåpet. Alla tips och råd är välkomna. Valpen blir alltså 10 veckor på lördag och tiken är 2 år och 9 månader. Ja valpen är ju oxå en tik. Den vuxna är kastrerad och det ska valpen oxå bli efter första löpet.
          thanks.gif alla för era bra svar och råd.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          fridasj
          Inlägg 27-05-2011, 11:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 44 902

CITAT (boxer2 @ 26-05-2011, 13:39) *
          Där ser man, det visste jag inte. Är det mer jag bör veta? fler tips och så? Tiken hade en favo boll och då blev hon agresiv mot valpen, så den bollen åkte in i skåpet. Alla tips och råd är välkomna. Valpen blir alltså 10 veckor på lördag och tiken är 2 år och 9 månader. Ja valpen är ju oxå en tik. Den vuxna är kastrerad och det ska valpen oxå bli efter första löpet.
          thanks.gif alla för era bra svar och råd.

Finns ju hur mycket som helst som är bra att veta, så mitt tips är att du läser på om hund-/valpbeteende! Antar att du har en bra uppfödare du kan fråga om det är något du kommer på också? Finns massor med bra böcker och många brukshundsklubbar brukar även ta upp sådana där saker i samband med teorin inför valpkurser.

Citera
          boxer2
          Inlägg 30-05-2011, 12:03
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (fridasj @ 27-05-2011, 12:36) *
          Finns ju hur mycket som helst som är bra att veta, så mitt tips är att du läser på om hund-/valpbeteende! Antar att du har en bra uppfödare du kan fråga om det är något du kommer på också? Finns massor med bra böcker och många brukshundsklubbar brukar även ta upp sådana där saker i samband med teorin inför valpkurser.

Tack det ska jag. Ja jag har en bra uppfödare som jag kan fråga.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 30-05-2011, 12:09
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Sen är det ju så med juckandet att man skall inte se något som har med "parning" att göra. Överslagshandling, på valp; dominanshandling på äldre hundar. Och om hon juckar på en av flockens äldre hundar så är risken att hon förr eller senare, åker på en propp när den äldre tröttnar på beteendet. För visst kan de ibland vara otroligt toleranta mot valpar men nar de säger till en ouppfostrad valp så sker det väldigt tydligt.

Citera
          boxer2
          Inlägg 31-05-2011, 10:46
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (KatteLatte @ 30-05-2011, 13:09) *
          Sen är det ju så med juckandet att man skall inte se något som har med "parning" att göra. Överslagshandling, på valp; dominanshandling på äldre hundar. Och om hon juckar på en av flockens äldre hundar så är risken att hon förr eller senare, åker på en propp när den äldre tröttnar på beteendet. För visst kan de ibland vara otroligt toleranta mot valpar men nar de säger till en ouppfostrad valp så sker det väldigt tydligt.

Javisst är det tydligt när den äldre tiken säger ifrån, det är nästan så hon skrämmer mig med. Vilken ålder kan börja räkna med att valpen går från överslagshandling till dominans?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-05-2011, 11:17
          Länk hit: #11

Medlem

Glöm det där med dominans! Det är något som en del tar till för att ha något att skylla på. Lär din valp att inte jucka så behöver du inte tänka på dominans. Du måste vara mycket konsekvent med detta precis som med annat du inte vill att din valp ska göra.
          Beröm massor allt bra hon gör så kommer hon att tycka det är roligare än det otillåtna. Tjata inte "nej" utan lyft undan valpen eller avled med något roligt. Gör man dumheter så blir det tråkigt och gör man bra saker blir det kul.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 31-05-2011, 12:16
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Det enklaste är att ta kontakt med en brukshundsklubb och fråga vilka kurser det finns att tillgå ifall du inte har kunskap om hundar.

Jag önskar att det kunde bli "körkort" på sällskapsdjur...

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 31-05-2011, 12:28
          Länk hit: #13

Medlem

Definitivt inte innan könsmognaden, dvs första löpet eller att hannar börjar lyfta på benen. Mellan halvåret och året nån ång. Det är efter den åldern äldre hundar också börjar bli mindre toleranta, men hur det ter sig är väldigt individuellt. Kan vara en god tumregel att vara litet mera observant på vad som händer med strukturen i din flock vid den åldern. Man märker av den fasen genom att de blir mera självständiga, kan utveckla selektiv örsel under en period ( med en tendens att sticka; många kör hunden i långlina istf lösa i den åldern). Litet allmänt tonåriga. Vilket förklarar varför det finns så gott om hundar ute på Blocket i just den åldersgruppen....

Sen finns det 2 mognadsfaser till; en runt 1.5 och det är då de mera etablerar sin ställning i flocken (det är då de kan bli litet mer gruffiga, om de har en tendens att utveckla det) och sen runt 3-årsåldern så de lugnar ned sifg och "faller på plats". Beroende på ägre/hund kombination är det dock inte alla som märker av dessa 2:a och 3:e mognadsfaserna

Citera
          boxer2
          Inlägg 01-06-2011, 10:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 31-05-2011, 12:17) *
          Glöm det där med dominans! Det är något som en del tar till för att ha något att skylla på. Lär din valp att inte jucka så behöver du inte tänka på dominans. Du måste vara mycket konsekvent med detta precis som med annat du inte vill att din valp ska göra.
          Beröm massor allt bra hon gör så kommer hon att tycka det är roligare än det otillåtna. Tjata inte "nej" utan lyft undan valpen eller avled med något roligt. Gör man dumheter så blir det tråkigt och gör man bra saker blir det kul.

tack det ska jag tänka på.

CITAT (KatteLatte @ 31-05-2011, 13:28) *
          Definitivt inte innan könsmognaden, dvs första löpet eller att hannar börjar lyfta på benen. Mellan halvåret och året nån ång. Det är efter den åldern äldre hundar också börjar bli mindre toleranta, men hur det ter sig är väldigt individuellt. Kan vara en god tumregel att vara litet mera observant på vad som händer med strukturen i din flock vid den åldern. Man märker av den fasen genom att de blir mera självständiga, kan utveckla selektiv örsel under en period ( med en tendens att sticka; många kör hunden i långlina istf lösa i den åldern). Litet allmänt tonåriga. Vilket förklarar varför det finns så gott om hundar ute på Blocket i just den åldersgruppen....

Sen finns det 2 mognadsfaser till; en runt 1.5 och det är då de mera etablerar sin ställning i flocken (det är då de kan bli litet mer gruffiga, om de har en tendens att utveckla det) och sen runt 3-årsåldern så de lugnar ned sifg och "faller på plats". Beroende på ägre/hund kombination är det dock inte alla som märker av dessa 2:a och 3:e mognadsfaserna

har hört talas om de andra könsmognaderna, men trott det var trams, men nu när du oxå säger det, så tror jag det. Min vuxna tik blir 3 år i Augusti, vad har jag att vänta då?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 01-06-2011, 10:46
          Länk hit: #15

Medlem

Runt 3 egentligan bara bra grejor, att den mognar och "faller på plats".

Citera
          boxer2
          Inlägg 03-06-2011, 15:46
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (KatteLatte @ 01-06-2011, 11:46) *
          Runt 3 egentligan bara bra grejor, att den mognar och "faller på plats".

Så bra, men vad mer exakt menar du med "faller på plats"?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          boxer2
          Inlägg 12-06-2011, 18:11
          Länk hit: #17

Medlem

Min valp har nu blivit 3 månader och går jätte duktigt på tidning.
          Men ibland så kissar hon oftare och små pölar lite var stans, kan det va revir märkningar hon gör?

Hoppas på svar.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 12-06-2011, 19:43
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (boxer2 @ 12-06-2011, 19:11) *
          Min valp har nu blivit 3 månader och går jätte duktigt på tidning.
          Men ibland så kissar hon oftare och små pölar lite var stans, kan det va revir märkningar hon gör?

Hoppas på svar.

Duktig på att gå på tidning - går du aldrig ut med henne?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-06-2011, 19:55
          Länk hit: #19

Medlem

Varför går du omvägen att låta henne kissa på tidning? Ta ut henne efter lek, mat och när hon sovit och lite då och då extra så hon lär sig att det är ute man ska kissa och inte inne på en tidning. Ser du att hon är på väg att sätta sig så lyft upp henne och gå ut. Gå till samma gräsplätt varje gång hon ska kissa och stanna där tills hon gjort det hon ska. Ta ut henne ensam så att hon inte distraheras av din andra hund. Se till att hon inte blir överstimulerad utan får sova tillräckligt annars har du snart en stressad vovve

Nej det är inte revirmärkningar! Ta det lugnt och lycka till flirting.gif

Jag tycker inte att jag märkt något speciellt med faser. Dom utvecklas ju från valp till vuxen hund så det är ju inte konstigt att det kommer trotsperiod och könsmognad osv men det lugnar ner sig så småningom.

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 13-06-2011, 11:24
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 20:55) *
          Varför går du omvägen att låta henne kissa på tidning? Ta ut henne efter lek, mat och när hon sovit och lite då och då extra så hon lär sig att det är ute man ska kissa och inte inne på en tidning. Ser du att hon är på väg att sätta sig så lyft upp henne och gå ut. Gå till samma gräsplätt varje gång hon ska kissa och stanna där tills hon gjort det hon ska. Ta ut henne ensam så att hon inte distraheras av din andra hund. Se till att hon inte blir överstimulerad utan får sova tillräckligt annars har du snart en stressad vovve

Nej det är inte revirmärkningar! Ta det lugnt och lycka till flirting.gif

Jag tycker inte att jag märkt något speciellt med faser. Dom utvecklas ju från valp till vuxen hund så det är ju inte konstigt att det kommer trotsperiod och könsmognad osv men det lugnar ner sig så småningom.

Självklart går jag ut med henne, hon var van att göra det ute när jag köpte henne. Hon är duktig på att gå på tidning när jag missar hennes signaler. Kisserunder tar jag bara med valpen, annars följer den vuxna med ut. Men jag undrade eftersom hon kissar ofta vissa dagar och mindre vissa dagar, vissa dagar kissar var 15 minut. Då i regel bara en liten skvätt var gång. ibland kissar hon mycket ute och går sen in och kissar lika mycket igen. Men det är kanske normalt, bara jag som är bortskämd med min förra hund. smile.gif

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 11:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon