Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > EHEC-gurkor även i Sverige?, Spanska gurkor bär på dödlig smitta
          andersen
          Inlägg 31-05-2011, 23:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2011, 22:42) *
          Bara en rättelse, det är frågan om en bakterie.
          Jag har läst en gång att kogödsel på säck kan vara smittoförande. Tvätta händerna efter att de kommit i kontakt med gödseln för säkerhet skull. Däremot blir säkert inte det odlade smittat, bakterierna sprids inte i växter.

Är inte det självklart! att tvätta händerna efter kontakt med gödsel? överhuvudtaget så är handhygien något som tydligen har glömtsbort idag, idag så går folk till matbordet utan att tvätta händerna, mycket har vi nog att ge skulden till snabbmaten typ hamburgekedjorna där folk äter med händerna utan att tvätta dom först.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-06-2011, 18:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Vad tror ni om konspirationsteorin som säger att det kan vara ett sätt för terrorister att testa regeringars handlings(o)förmåga? Man tar ett litet virus och testar så att säga i liten skala innan man tar till storsläggan??? ninja.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 02-06-2011, 13:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (andersen @ 01-06-2011, 00:43) *
          Är inte det självklart! att tvätta händerna efter kontakt med gödsel? överhuvudtaget så är handhygien något som tydligen har glömtsbort idag, idag så går folk till matbordet utan att tvätta händerna, mycket har vi nog att ge skulden till snabbmaten typ hamburgekedjorna där folk äter med händerna utan att tvätta dom först.

Jag tvättar händerna så mycket så dom blir uttorkade men när det gäller mat så undrar jag ibland om man kan vara FÖR noga. Självklart är jag noga med kyckling och EHEC vill jag ju inte heller bli smittad av men jag har en kompis som är supernoga och en som är väldigt slarvig och dom var på restaurang tillsammans. Dagen efter blev den noggranne kompisen så magsjuk så han fick läggas in på sjukhus med dropp medan den slarvige bara blev lite orolig i magen.

Om man aldrig utsätts för dåliga bakteri i någon form så kanske man får dålig motståndskraft mot elaka bakterier. Det sägs ju att det tar minst ett halvår efter en antibiotikabehandling innan man får normalt immunförsvar igen.

Skulle vara intressant om någon vet något om detta.

När det gäller EHEC utbrottet så tycker jag det vore konstigt om smittad kommer från något annat land när det bara är dom som varit i Tyskland som blivit smittade. Spanska odlare borde väl sälja till andra än tyskar. Om inte annat så borde de äta av sina egna produkter.

Citera
          merlin68
          Inlägg 02-06-2011, 21:07
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Christa @ 02-06-2011, 14:56) *
          Jag tvättar händerna så mycket så dom blir uttorkade men när det gäller mat så undrar jag ibland om man kan vara FÖR noga. Självklart är jag noga med kyckling och EHEC vill jag ju inte heller bli smittad av men jag har en kompis som är supernoga och en som är väldigt slarvig och dom var på restaurang tillsammans. Dagen efter blev den noggranne kompisen så magsjuk så han fick läggas in på sjukhus med dropp medan den slarvige bara blev lite orolig i magen.

Om man aldrig utsätts för dåliga bakteri i någon form så kanske man får dålig motståndskraft mot elaka bakterier. Det sägs ju att det tar minst ett halvår efter en antibiotikabehandling innan man får normalt immunförsvar igen.

Skulle vara intressant om någon vet något om detta.

När det gäller EHEC utbrottet så tycker jag det vore konstigt om smittad kommer från något annat land när det bara är dom som varit i Tyskland som blivit smittade. Spanska odlare borde väl sälja till andra än tyskar. Om inte annat så borde de äta av sina egna produkter.

Det är nog precis som du säger att man får sämre immunförsvar ju renligare man är däremot inte sagt att man inte bör hålla en viss renhetsnivå. Tvätta händerna när man har varit ute och handlat och rört en massa grjejer gör jag alltid exempelvis. Och tvättar händerna innan man lagar mat såklart. När vi var barn lekte vi alltid i stallet där vi hade kor och getter och höns mm och vi var alltid skitiga men nästan aldrig sjuka. Där fanns nog en himla massa ehec bakterier....kanske blev vi oemottagliga för dem? Enda gången jag hde ont i magen var när jag hade förätit mig på omogna plommon rolleyes.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-06-2011, 21:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (melgbg @ 01-06-2011, 00:41) *
          Åh det där med gödsel har jag också undrat. Min 3-åring blev smittad först och hon stoppar fortf diverse i munnen sen följde 1 åringen. En gödslad gräsmatta skulle således vara jättefarlig för småbarn att vara på..
          Tack för omtanken mamamaggan ;-) Vi har haft eländet i snart 2 månader så det är nog borta snart.

Det är alla gånger farligare att korsa en väg än att gå på en gräsmatta...
          Man ska inte drabbas av hysteri när "larmet går" i media. Gödsel på en trädgårdsmatta torkar ut snabbt. Bakterier behöver precis som allt annat vatten för att leva. Både temperatur och fukt ska vara optimalt för att de ska överleva. Dessutom är solljus i sig bakteridödande.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Platinum
          Inlägg 02-06-2011, 21:31
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Helt klart blir man mer mottaglig mot basilusker ju mer kliniskt ren dagsmiljö man har, den som utsätts för basilusker bygger ju upp ett immunförsvar (se bara på dagisfröknar, oftast kärnfriska medan den ena förkylningsvågen avlöser den andra).

Egentligen förstår jag inte hysterin för EHEC är ju egentligen inget nytt bara att termen EHEC i sig som nyhetsgrepp är ny, infektioner orsakade av E. coli har man nog hört talats om tidigare om man tänker efter?

I övrigt är det bara att beklaga sig över de komplikationer som EHEC för med sig för de smittade och dess anhöriga.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-06-2011, 21:33
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Såg en artikel om att våra husdjur får sjukdomar som kopplas till den alltför rena mat vi ger dom. Vi är väl inte så olika i det avseendet. Sjukdomar kopplade till smuts o otillräcklig kost är ju sällsynta idag men undrar om vi inte gått lite för långt i vår strävan att ha näst intill kliniskt rent omkring oss. För att inte tala om vår användning av antibiotika. Vi ser ju hur EHEC tydligen förändrats till en farligare variant än tidigare. Nya virus o bakterier kommer alltid att dyka upp.
          Undrar hur många som avlider i Sverige på grund av resistenta bakterier.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 02-06-2011, 21:42
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Personligen tycker jag att vi jagar upp oss för mycket !all sin da vi dör väl fler i cancer än i EHEC och just nu så kan vi köpa Svenskodlade grönsaker i alla affärer ,men man ska se till att skölja alla grönsaker i ljumet vatten innan man annvänder dom.Tänk förr innan vi fick Internet och Mobiltelefoner mm så många som dog i "mystiska sjukdommar" men vi andra inte hade en aning om .I dag har det en tendens till att bli "skräckpropaganda" som tex nu med EHEC smittan,en persom har dött i Sverige efter att besökt Tyskland och ätit gurka där.Troligtvis hade den här personen någon slags sjukdom innan som gjorde personen i fråga kännslig för EHEC och därmed inte fixade det en redan nersatt person med dåligt imunförsvar.

Citera
          Cacki
          Inlägg 02-06-2011, 21:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Motti @ 02-06-2011, 22:42) *
          Personligen tycker jag att vi jagar upp oss för mycket !all sin da vi dör väl fler i cancer än i EHEC och just nu så kan vi köpa Svenskodlade grönsaker i alla affärer ,men man ska se till att skölja alla grönsaker i ljumet vatten innan man annvänder dom.Tänk förr innan vi fick Internet och Mobiltelefoner mm så många som dog i "mystiska sjukdommar" men vi andra inte hade en aning om .I dag har det en tendens till att bli "skräckpropaganda" som tex nu med EHEC smittan,en persom har dött i Sverige efter att besökt Tyskland och ätit gurka där.Troligtvis hade den här personen någon slags sjukdom innan som gjorde personen i fråga kännslig för EHEC och därmed inte fixade det en redan nersatt person med dåligt imunförsvar.

Om jag fattat en av hennes väninnor rätt så var hon fullt frisk innan.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Platinum
          Inlägg 02-06-2011, 22:00
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Cacki @ 02-06-2011, 22:48) *
          Om jag fattat en av hennes väninnor rätt så var hon fullt frisk innan.

Och frisk är dom flesta som åker utomlands.

Lider någon av hypokondri så är mitt tips att skala gurkan, köpesgurka blir dessutom godare utan skal och bara det är ett skäl tycker jag.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Motti
          Inlägg 02-06-2011, 22:12
          Länk hit: #31

Medlem

Jo men hon hade nog ett dåligt imunförsvar eller hur !det var ju fler svenskar som fick EHEC men som klarat sig .har man otur så kan man dö av ett hundbet eller en rostig spik.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-06-2011, 22:17
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ingen här som hört på nyheterna att det här är en ny sorts E-HEC ? En muterad sort.

Nu säger man också att den inte kommer från Spanien utan man vet inte var den kommer ifrån.

Säg det till de spanska odlarna , ursäkta vi trodde det var ni . Hur kom det sig att man skyllde på de spanska gurkorna från början ?

Jo jag vet att man hittade E-HEC på dem men att det kom ut att det var spanska gurkor innan man var klar med all provtagning är ju en stor miss.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 02-06-2011, 22:33
          Länk hit: #33

Medlem

Jo jag såg det på Nyheterna !problemet är visst att de gödselvattna med koskitt mm .Vi har nog haft sådana utbrott för men det var nog innan vi hade all denna media och komunikation med omvärlden ,nu får vi info direkt och kanske inte alltid så korrekt heller.Människor dör varje dag av svält krig minor malaria mm,men får vi en gurka som vi dör av då jäklar blir det förstasidostofft och ett ilskrik i pressen !vi västerlänningar lever allt bra ett skyddat liv.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-06-2011, 22:58
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Nja vi kan nog inte ha haft utbrott av just den här sortens E-HEC , den är ju ny som jag nyss påpekade.

Kan nog vara bra ändå att slå på trumman i sådana här fall , det kan ju vara bra även för andra västländer och utvecklingsländerna att få veta vad det beror på så de inte behöver göra samma misstag . Onödigt att det ska dö fler även om det " bara " skulle röra sig om några tusen i varje land .

Man vet ju aldrig heller , det kan ju sprida sig så att folk dör som flugor om vi skulle tiga ihjäl det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 02-06-2011, 23:10
          Länk hit: #35

Medlem

Personligen tycker jag inte man ska måla Fan på väggen och dra igång en hysteri ,som sakt det dör fler människor i Cancer än i EHEC,naturligtvis ska man iakta en försiktighet men man ska inte dra igång en hyster och skrämselpropagandai det gynnar ingen.Tänker på hysterin med Fågelinfluensan tex .

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 03-06-2011, 06:30
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag hörde igår presskonferensen som dom hade i kliniken i Hamburg Eppendorf.

Enkelt förklarat är det 2 kända Ehecbakterier som har blivit en ny bakterie.

Att dom gick ut med att dom spanska gurkor hade ehec akterier på sig förstår jag. Dom gurkorna hade ehec bakterier i sig och tänk om dom hade inte sagt nåt och kanske ännu fler hade dött?

Nu frågas ju varje sjuk människa vad dom har ätit. Men det tar 2 - 10 dagar tills det bryter ut och hur många vet vad dom har ätit exact för 10 dagar sedan???

Sedan Januari planerar vi en kortresa till Kiel med Stena. Men alltid kom der sjudomar och sjukhusvistelse emellan. Nu när vi hade tänkt att åka, ja då kommer Ehec. Hörde några dagar hur många sjuka det var i Kiel i kliniken. Vi hade visserligen inte tänkt att gå till kliniken men jag tänker det är säkert många människor på stan som bär på det.

Så jag vågar inte åka

Elisabeth

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-06-2011, 12:26
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Men de sa på radion att det INTE smittar från människa till människa. Om du är noga med handhygienen och inte äter något som det kan vara bakterier på, borde det väl inte vara någon risk.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          andersen
          Inlägg 03-06-2011, 16:05
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jag förstår inte er som menar att "vi" är för renliga idag, och att det är en orsak till att vi blir sjuka.

Om det nu är så, så borde man få bestämma själv om man vill bli utsatt för bakterier, det kan inte livsmedelsarbetare ha vetorätt på utan jobbar man med livsmedel så skall man följa dom regler och lagar som finns för att skydda alla som köper livsmedel, dvs det skall inte vara ett lotteri om man blir sjuk av maten eller inte. det samma gäller inom andra yrken som tex inom sjukvården.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          merlin68
          Inlägg 03-06-2011, 18:00
          Länk hit: #39

Medlem

En av kassörskorna på mitt snabbköp är sjuk i sommarinfluensa med hög feber och hosta (fick världens host-attack idag nar jag stod i kassan) men tvingas ändå arbeta som ensamstående mamma med tre barn. Hon har inte råd att vara hemma för då rasar hela familjens ekonomi. Om man tog bort karensdagen hade hon kunnat ligga i sin säng så hon slipper smitta folk. mad.gif Många är ju tvungna att gå sjuka till jobbet numera fast de vet att de smittar...På samma sätt kan även värre sjukdomar än influensan spridas fort.

Citera
          Platinum
          Inlägg 03-06-2011, 21:05
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (andersen @ 03-06-2011, 17:05) *
          Jag förstår inte er som menar att "vi" är för renliga idag, och att det är en orsak till att vi blir sjuka.

Om det nu är så, så borde man få bestämma själv om man vill bli utsatt för bakterier, det kan inte livsmedelsarbetare ha vetorätt på utan jobbar man med livsmedel så skall man följa dom regler och lagar som finns för att skydda alla som köper livsmedel, dvs det skall inte vara ett lotteri om man blir sjuk av maten eller inte. det samma gäller inom andra yrken som tex inom sjukvården.

Jag har aldrig påstått att de som handlar med livsmedel inte skall följa gällande regler vad gäller hantering.

Det jag menar när jag säger att många är för renliga idag som du valde att formulera det, det är att människor som konstant lever i en kliniskt ren bakteriefri miljö är mer emottagliga mot bakterier än de som utsätts för bakterier lite nu och då. Det är min fasta tro att den som utsätts för bakterier av olika slag lite nu och då har ett högre immunförsvar än den som inte utsätts för dem, därmed inte sagt att man inte ska tvätta händerna efter toalettbesök eller innan man lagar mat eller låta bli att skölja grönsaker man odlat eller handlat.

--------------------
          Ooops!

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 14:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon