Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > EHEC-gurkor även i Sverige?, Spanska gurkor bär på dödlig smitta
          mamamaggan
          Inlägg 03-06-2011, 21:12
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Motti @ 03-06-2011, 00:10) *
          Personligen tycker jag inte man ska måla Fan på väggen och dra igång en hysteri ,som sakt det dör fler människor i Cancer än i EHEC,naturligtvis ska man iakta en försiktighet men man ska inte dra igång en hyster och skrämselpropagandai det gynnar ingen.Tänker på hysterin med Fågelinfluensan tex .

Så du tycker inte att man ska varna folk för smittor ? Du tycks sitta inne med en massa kunskaper om vad som är farligt och inte , eller ?

Elisabeth , de spanska gurkorna hade E-HEC men inte den som man blir så sjuk av. Man borde kanske ha väntat lite , tills man var absolut säker.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          gnon49
          Inlägg 03-06-2011, 22:04
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Renlighet är A och O. Men oftast räcker det med tvål o vatten. Inte en massa konstiga kemikalier som troligen tar både dåliga o bra bakterier. Att bilda antikroppar är kroppens reaktion på att skydda oss i framtiden. Kroppens eget vaccin kan man väl säga. Själv har jag t.ex diskmedel till allt möjligt, inte bara till att diska. Det funkar utmärkt och är både drygt o billigt. Frukt o grönt sköljer jag givetvis eftersom det ofta finns rester av någon kemikalie på dom.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-06-2011, 14:18
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Myosotis det är inte så enkelt att låta bli att äta det man blir sjuk av om man inte vet vad det är......

Mamamaggan så här i efterhand kan man tycka att dom gick ut för fort. Men tänk om det hade varit samma EHEC abkterier..... Dom hittade EHEC i dom spanska gurkor och fler och fler blev sjuka i tyskland. VAd hade hänt om dom hade haft rätt men inte sagt nåt????

Nu va<r det ju en grupp kvinnor och en grupp danskar i en restaurang i Lübeck och en del av dom blev sjuka. Inget fel på restaurangen men vad var det somm alla åt av? Det försöker dom nu får fram så att dom kan undersöka det.

Det är ett pussel att få fram en gemensam nämnare på vad folk åt.

Jag följer det i tysk TV och nyheter, inte bara för att vi vill åka till Kiel utan för jag familj och många vänner där.

Jag är förvånad att folk inte har fått panik där, dom tar det än så länge bra.

Man skall inte sprida panik och man skall definitivt inte sprider rykten

Gnon många läkare säger att tvål och vatten räcker. Man sakll inte ta död på alla bakterier.

Men när man ser folk nyser i handen och sen ta ut färska frallor med samma hand, ja då är man inte förvånad längre att det sprids sjukdom. Har sett det här i vår ICA affär. Eller varför måste folk klämma på alla tomater när dom sen köper en (1 !)

Elisabeth

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 04-06-2011, 14:24

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-06-2011, 08:26
          Länk hit: #44

Gäster

Fler och fler bakterier blir resistenta mot antibiotika - mycket bekymmersamt.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tyska-s...n-har-nya-gener

Redigerat av Gunilla T: 05-06-2011, 08:27

Citera
          Mårbacka
          Inlägg 05-06-2011, 10:48
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 15 831

En sak jag funderar över när man hör skölj ordentligt: finns det bajs på grönsaker i vanliga fall eller?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-06-2011, 11:01
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Mårbacka @ 05-06-2011, 11:48) *
          En sak jag funderar över när man hör skölj ordentligt: finns det bajs på grönsaker i vanliga fall eller?

Folk har ju plockat med grönsakerna innan dom hamnar hemma hos dig och vem vet vad dom händerna varit i kontakt med.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-06-2011, 20:02
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nu misstänker dom böngroddar som orsak, producerade i norra Tyskland,

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Mårbacka
          Inlägg 06-06-2011, 10:44
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 05-06-2011, 12:01) *
          Folk har ju plockat med grönsakerna innan dom hamnar hemma hos dig och vem vet vad dom händerna varit i kontakt med.

Fortfarande konstigt att konsumenterna blir sjuka före arbetarna i sådana fall.

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 06-06-2011, 12:35
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Mårbacka @ 06-06-2011, 11:44) *
          Fortfarande konstigt att konsumenterna blir sjuka före arbetarna i sådana fall.

Ikke hvis man kun bliver syg ved at spise dem - men der er faktisk også en medarbejder på stedet, der er blebet syg.

Men det er jo herligt, hvis de har lokaliseret smittekilden - så kan grønsagsavlerne få solgt deres afgrøder igen!

mvh
          Anja

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-06-2011, 12:42
          Länk hit: #50

Medlem

Idag skulle ju provsvaret kommer ang. groddorna, måste nästan läsa nyheterna från tyskland

Men i restaurangen som 3 olika sällskap åt och en del blev sjuk, blev ingen av personalen sjuk trots att dom åt samma mat. Alla tog dom ju prover på.

Man kan ju bara hoppas att man hittar snabbt den verkliga källan.

Elisabeth

Citera
          Mårbacka
          Inlägg 06-06-2011, 13:05
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Anja Danmark @ 06-06-2011, 13:35) *
          Ikke hvis man kun bliver syg ved at spise dem - men der er faktisk også en medarbejder på stedet, der er blebet syg.

Men det er jo herligt, hvis de har lokaliseret smittekilden - så kan grønsagsavlerne få solgt deres afgrøder igen!

mvh
          Anja

Önska jag kunde ditt språk så jag förstod vad du skrev.

Hursomhelst, det jag menar, om arbetarna har så mycket virus på händerna, hur kan det komma sig att det blir epidemi för oss och inte för dem är vad jag undrar, och att arbetarna inte är sjuka vid arbetet.

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-06-2011, 13:57
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Mårbacka @ 06-06-2011, 14:05) *

Hursomhelst, det jag menar, om arbetarna har så mycket virus på händerna, hur kan det komma sig att det blir epidemi för oss och inte för dem är vad jag undrar, och att arbetarna inte är sjuka vid arbetet.

EHEC är en bakterie och inte ett virus. Bakterier förökar sig genom delning och om vi teoretiskt tänker oss att kreatursgödsel (vanlig smittkälla) kom i kontakt med bönorna när de skördas så är det inte säkert att bakterierna tillväxer när de rensas och lagras. Förmodligen blev det en gynnsam miljö för bakterierna förs när bönorna lades i blöt för att groddas. Sen måste man få i sig bakterierna för att bli sjuk. De restauranganställda var kanske hygieniska och använde latexhandskar när de beredde maten men när man åt av de färdiga groddarna så blev man sjuk.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-06-2011, 14:36
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det är väl inga problem att läsa danska.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rihane
          Inlägg 06-06-2011, 15:34
          Länk hit: #54

Gäster

//.....klippt

Var det en vädjan till oss andra att översätta?
          Isf, så här förstod jag texten:

"Inte konstigt om man bara blir sjuk av att äta dom, men det är faktiskt också en medarbetare på stället, som har blivit sjuk.
          Men det är ju härligt om dom lokaliserat smittkällan, så att grönsakshandlarna kan sälja sina grödor igen."

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2011, 15:41
          Länk hit: #55

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-06-2011, 15:18) *
          Eller varför måste folk klämma på alla tomater när dom sen köper en (1 !)
          Elisabeth

Samma med äpplen och många andra frukter, folk står och vänder och vrider på mängder av äpplen innan de hittar ett de vill ha. Köper man äpplen kanske man har tio personers handsmuts på det. Och det är fortfarande många, många som inte ens orkar tvätta händerna efter toalettbesök. Jag har till och med gjort iakttagelsen att de som fingrar längst på frukten också är de som ser ut att ha den sämsta personhygienen.

Citera
          Mårbacka
          Inlägg 06-06-2011, 19:42
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Myosotis @ 06-06-2011, 15:36) *
          Det är väl inga problem att läsa danska.

Jag förstod inget nej.

CITAT (Rihane @ 06-06-2011, 16:34) *
          Var det en vädjan till oss andra att översätta?
          Isf, så här förstod jag texten:

"Inte konstigt om man bara blir sjuk av att äta dom, men det är faktiskt också en medarbetare på stället, som har blivit sjuk.
          Men det är ju härligt om dom lokaliserat smittkällan, så att grönsakshandlarna kan sälja sina grödor igen."

Vad bra att du kunde översätta, där ser man.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-06-2011, 20:00
          Länk hit: #57

Medlem

Dom första provsvaren av groddorna var negativa...... Nu återstår ca 10-15 provsvar

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 06-06-2011, 20:19
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Christa @ 02-06-2011, 14:56) *
          Jag tvättar händerna så mycket så dom blir uttorkade men när det gäller mat så undrar jag ibland om man kan vara FÖR noga. Självklart är jag noga med kyckling och EHEC vill jag ju inte heller bli smittad av men jag har en kompis som är supernoga och en som är väldigt slarvig och dom var på restaurang tillsammans. Dagen efter blev den noggranne kompisen så magsjuk så han fick läggas in på sjukhus med dropp medan den slarvige bara blev lite orolig i magen.

Om man aldrig utsätts för dåliga bakteri i någon form så kanske man får dålig motståndskraft mot elaka bakterier. Det sägs ju att det tar minst ett halvår efter en antibiotikabehandling innan man får normalt immunförsvar igen.

Skulle vara intressant om någon vet något om detta.

När det gäller EHEC utbrottet så tycker jag det vore konstigt om smittad kommer från något annat land när det bara är dom som varit i Tyskland som blivit smittade. Spanska odlare borde väl sälja till andra än tyskar. Om inte annat så borde de äta av sina egna produkter.

Nej jag vet egentligen inget om detta, men jag tror lite som du. Jag jobbar med mat och är på jobbet supernoga, vill naturligtvis inte riskera något där och tvättar mina händer så ofta jag kan, tvättar alla grönsaker och gör över huvud taget allt jag har fått lära mej att man ska när man handskas med livsmedel.
          Men privat är jag inte lika noga, jag kan ha mat framme ganska länge och sen äta den, är inte lika noga med handtvätt od. Är jag på semester är jag ofta i Indien, magsjukornas paradis med andra ord.
          Jag är helt urkass på att använda handsprit, tvättar mina händer i handfaten på restaurangen och använder mej gärna av den handduken som hänger där till allmänt bruk, äter med händerna när jag blir bjuden, inte alltid att det finns tvättmöjligheter där mm. Och jag blir aldrig sjuk.
          Dricker dock aldrig vattnet, och är lite försiktig med kalla rätter, undviker gärna buffeér.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-06-2011, 16:28
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Mårbacka @ 06-06-2011, 20:42) *
          Jag förstod inget nej.

Nähä okej, det trodde jag alla svenskar gjorde. Enstaka ord kanske som man inte förstår men det ger sig när man tittar på sammanhanget.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Christa
          Inlägg 09-06-2011, 10:49
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Är det någon som vet om alla smittade har ätit på restaurang eller om någon blivit smittad när dom köpt något i affären och ätit hemma?

Dom visade på nyheterna igår att mängder av grönsaker måste kasseras därför att folk inte köper dom. Jag förstår inte varför.

Vi köper ekologiska tomater från Spanien. Ingen har ju blivit smittad i något annan land än Tyskland. Vi sköljer dock lite noggrannare än tidigare även om vi alltid varit noga med det.

Jag skriver som tidigare i tråden. Varför skulle smittan komma från något annat land när alla blivit smittade i Tyskland?

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 03:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon