Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > japanskt prydnadskörsbär - förökning?
          MONzA
          Inlägg 29-05-2011, 11:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 23 000

Måste bara fråga. Att vanliga körsbär förökar sej själva med kärnor är en sak men hur är det med körsbär som bara blommar? Kan dom fröså sej? Och vad blir i så fall resultatet då? Hittade nämligen nyss en hel bunt med små körsbär (två blad) precis under vårt japanska körsbär så jag antar att dom kommer därifrån, annars har vi vanliga körsbär också en bit därifrån. Det finns inget spår av någon kärna på dom här små.

Mona

Citera
          HelénE
          Inlägg 29-05-2011, 13:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Det är säkert rotskott som kommit upp. Eftersom körsnär oftast är ympade på stam av annat slag så är det oftast inget att ha utan bäst så kapar man bara av dem.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          MONzA
          Inlägg 29-05-2011, 14:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 23 000

Nä, det är inga rotskott utan små egna plantor.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2011, 17:36
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

De japanska prydnadskörsbären är ju vanligtvis framavlade sorter av prunus serrulata, och detta träd har väldigt små bär, bara 8-10mm. Prydnadsvarianterna skall normalt inte få några bär alls, men ibland får de det ändå. I det bistra svenska klimatet blir de kanske ännu mindre, kanske så små att de inte märks så mycket. En pytteliten kärna med så lite fruktkött utanpå att inte ens fåglarna är intresserade. Men trots detta grobara, och det är vad som hänt nu.

Det här är bara en teori. Frågan är vem som är fadern i såna fall, har trädet befruktat sig själv eller är det andra körsbärsträd i närheten? Resultatet kan bli nästan vad som helst, och det är faktiskt ganska spännande. Jag tycker absolut du skall ta vara på några av plantorna och låta de växa sig stora.

Hmm, jag ser att du bor väldigt nära mig. Jag skulle gärna komma och hämta några plantor om du inte vill ha dem själv.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 01:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon