Strax efter midsommar skulle jag ha gjort ett dike runt bokarna, ca 30 cm brett och kanske 50 cm djupt i en cirkel så stor som jag sedan kan flytta när det blir jordklump av det.
Diket skulle jag fyllt med luckrad befintlig och porös köpejord, naturgödslad. Sedan hållit vattnat till november eller till tidigt nästa vår, då flytten skulle ha skett.
Att först skära av rötter med vass (vässad) spade och sedan intill snittytorna lägga ett dike fyllt med mumsig jord är för att stimulera trädet att från snittställena bilda finrötter, så att rotsystemet blir mindre men med förgrenat finrotssystem inför flytten. När man sedan flyttar har trädet bättre förutsättningar att klara sig på nya platsen, än om hela rotsystemet skurits av och det direkt flyttas till nya platsen.
De eventuella rötter som trädet skickat rätt ned är mycket svåra att undvika att skära av när man flyttar. Bättre att ha dem kvar intakta medan man i förväg skär av de flesta, som ofta växer rätt ut från stammen och ytligt, och se till att dessa blir förgrenade.
När du sedan flyttar träden, skär med spade snett in från ytterkanten av diket och in, så att alla rötter skärs av. Det tar sin tid och är ofta ganska tidskrävande. Vält trädet ned på en pressenning, vattna direkt så att inte rötter ligger ofuktade i dagsljuset (finrötter torkar på ett par minuter i torr luft). Skär med dvass sekatör skarpa snitt i de rötter som du nyss med spaden slet av (bra snitt i rötter bildar finrötter snabbare utan rotrötor).
Släpa till den redan iordningsställda nya växtbädden, som bör vara rejäl i vidd och också innebära att trädet i sidled får luckrad jord ca 50 cm runt om rotklumpen. Växtbädden bör itne vara djupare än rotklumpen är djup, då sjunker trädet ofta ned.
Fäst trädet med rejäla stödpålar, det är rötterna som ska stagas, inte kronan, de mjuka banden runt trädet ska därför sitta lågt. Vattna med spridare under natten och stödvattna sedan hela första bladsäsongen med rejäla givor en gång i veckan.
--------------------
|