Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blodboks plantor, råd om flyttning
          Jowel
          Inlägg 31-05-2011, 15:32
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

Jag har två fina blodboksplantor som nu stått och växt till sig i vår trädgård. Men nu har de blivit omkring 1 meter höga, och väldigt yviga, och min plan är att flytta dem till ett annat ställe i trädgården där de kan växa mer fritt, och inte står ivägen som de gör nu. Saken är bara den att jag undrar när man kan flytta plantorna så att de inte dör, för det hade varkligen inte varit kul.
          Går det att flytta dem nu, eller måste jag vänta till hösten?
          tack på förhand =)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2011, 16:17
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det är inte enkelt att flytta så stora plantor. Bok har dessutom ganska djupa rotsystem, de kan mycket väl ha skickat rötter en meter eller mer neråt om de står lite torrt till. Rotsystemet är ju ungefär lika stort som kronan. Du kan förbereda med att rotskära, stick ned spaden så långt ut från stammen som jordklumpen senare skall bli, så bildas det mer rötter närmare stammen när rötterna längre bort skärs av. Och så bör du absolut vänta till hösten med att flytta, att göra det nu i sommarvärmen är dödsdömt. Det är nu det går åt som mest vatten för att hålla löven svala, så nu behövs rötterna mer än någonsin.

Citera
          Cilla
          Inlägg 31-05-2011, 22:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Strax efter midsommar skulle jag ha gjort ett dike runt bokarna, ca 30 cm brett och kanske 50 cm djupt i en cirkel så stor som jag sedan kan flytta när det blir jordklump av det.

Diket skulle jag fyllt med luckrad befintlig och porös köpejord, naturgödslad. Sedan hållit vattnat till november eller till tidigt nästa vår, då flytten skulle ha skett.

Att först skära av rötter med vass (vässad) spade och sedan intill snittytorna lägga ett dike fyllt med mumsig jord är för att stimulera trädet att från snittställena bilda finrötter, så att rotsystemet blir mindre men med förgrenat finrotssystem inför flytten. När man sedan flyttar har trädet bättre förutsättningar att klara sig på nya platsen, än om hela rotsystemet skurits av och det direkt flyttas till nya platsen.

De eventuella rötter som trädet skickat rätt ned är mycket svåra att undvika att skära av när man flyttar. Bättre att ha dem kvar intakta medan man i förväg skär av de flesta, som ofta växer rätt ut från stammen och ytligt, och se till att dessa blir förgrenade.

När du sedan flyttar träden, skär med spade snett in från ytterkanten av diket och in, så att alla rötter skärs av. Det tar sin tid och är ofta ganska tidskrävande. Vält trädet ned på en pressenning, vattna direkt så att inte rötter ligger ofuktade i dagsljuset (finrötter torkar på ett par minuter i torr luft). Skär med dvass sekatör skarpa snitt i de rötter som du nyss med spaden slet av (bra snitt i rötter bildar finrötter snabbare utan rotrötor).

Släpa till den redan iordningsställda nya växtbädden, som bör vara rejäl i vidd och också innebära att trädet i sidled får luckrad jord ca 50 cm runt om rotklumpen. Växtbädden bör itne vara djupare än rotklumpen är djup, då sjunker trädet ofta ned.

Fäst trädet med rejäla stödpålar, det är rötterna som ska stagas, inte kronan, de mjuka banden runt trädet ska därför sitta lågt. Vattna med spridare under natten och stödvattna sedan hela första bladsäsongen med rejäla givor en gång i veckan.

--------------------

Citera
          Jowel
          Inlägg 02-06-2011, 10:23
          Länk hit: #4

Gäster

Me ojsan här har jag lite arbete framför mej hör jag ^^
          tack så mycket! nu vet jag iaf att jag inte ska flytta dom just nu... och att det troligen kunde vara bra att till hösten plantera dom där dom faktiskt får stå permanent.... Men där de står just nu är det inte tal om, de står både tätt och för nära huset...
          Fina träd är det iaf!

Tusen tack=)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-06-2011, 10:25
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ja de blir ju stora träd, ungefär lika stora som vanliga bokar. Det gäller att tänka igenom placeringen väl.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-07-2025, 18:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon