Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Språkpoliser hjälp mig reda ut
          Monica M zon 4
          Inlägg 06-06-2011, 07:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag fullkomligt avskyr när folk inte kan skilja på var och vart. Jag vet inte varifrån den ovanan kommer men det är mest yngre (folk under 30) som säger fel. Vågar man skylla på skolan?

Citera
          herkules
          Inlägg 06-06-2011, 09:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

det spelar mig ingen som helst roll om människor säger/skriver var eller vart, dem eller särskriver, huvudsaken jag förstår vad de menar.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          malcolm
          Inlägg 06-06-2011, 11:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

För mig är det i alla fall viktigt hur man skriver även om jag sällan påpekar fel och brister om det inte är alldeles uppåt väggarna, rättstavning i skolorna verkar inte existera längre och därför stavar mina tre barn som krattor trots att de läser en hel del. Många som inte kan skilja på de och dem heller och skriver dem istället för dom för att det skall låta "finare" eller nå´t. Inte ens reportrar som lever på sitt skrivande verkar kunna reglernba och man ser ofta hur de börjar meningar med men och om, något son var absolut förbjudet under min skoltid. För många grodor i en text gör att jag har svår att riktigt förstå innehållet eftersom dessa tar bort fokus från det skrivna. Visst förändras språket under tid men jag vägrar acceptera direkta fel.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-06-2011, 14:28
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Aqvakul @ 05-06-2011, 18:44) *
          Fast i frasen "Nu vart jag glad" så sker ingen sammanblandning med "var". Jag ser det som en variant, vardaglig snarare än dialektal, för "blev".

Både "Nu vart jag glad" och "Vart är du" (där vartarna mycket riktigt inte har med varandra att göra) måste väl ändå vara om inte dialektala så regionala, för det finns väl ingen skåning som säger så? För mig låter det norrländskt och främmande.

Redigerat av Myosotis: 06-06-2011, 14:30

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-06-2011, 14:30
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Myosotis @ 06-06-2011, 15:28) *
          Både "Nu vart jag glad" och "Vart är du" (där vartarna inte har med varandra att göra) måste väl ändå vara om inte dialektala så regionala, för det finns väl ingen skåning som säger så? För mig låter det norrländskt och främmande.

Kanske inte skånskt, men i Mälardalen har jag hört det...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-06-2011, 14:31
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 06-06-2011, 15:30) *
          Kanske inte skånskt, men i Mälardalen har jag hört det...

Ja, jag sa ju det. Norrland. wink.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-06-2011, 15:08
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Säger dom inte vars i Norrland som "vars är du"

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Azur
          Inlägg 06-06-2011, 15:43
          Länk hit: #28

Gäster

CITAT (KRT @ 06-06-2011, 00:11) *
          Varför förvånad *nyfiken*. Jag tror benhårt det är en generationsfråga! --- Äldre personer fr Norr (dvs allt norr om Hallandsåsen), använder VART, yngre från Södra Sverige gör det inte wink.gif
          Språket utvecklas. Det finns väl knappt nån under 50 som använder de/dem/dom korrekt t.ex.

CITAT
          Stockholmare säger sällan eller aldrig R, i stället heter det Ma'tin (Martin) bo'ta (borta) osv... Man kan tycka vad man vill om skånska R, men vi uttalar dem ordentligt och tydligt wink.gif
          R'et finns där, men det är inte ett rullande tungspets-r som i finlandssvenskan, utan ett retroflext (tror jag det kallas) r med tungspetsen mot gommen. Det är alltså en liten skillnad mellan borta och botta även på stockholmska.

Redigerat av Azur: 06-06-2011, 15:57

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-06-2011, 16:23
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Azur @ 06-06-2011, 16:43) *
          Språket utvecklas. Det finns väl knappt nån under 50 som använder de/dem/dom korrekt t.ex.

fear.gif Hallå där, jag är 37 och använder dem korrekt liksom de flesta jag känner varav många under 50. Jag upplever det mer som att det är de som är säg under 25 kanske som inte begriper skillnaden.

CITAT (Azur @ 06-06-2011, 16:43) *
          R'et finns där, men det är inte ett rullande tungspets-r som i finlandssvenskan, utan ett retroflext (tror jag det kallas) r med tungspetsen mot gommen. Det är alltså en liten skillnad mellan borta och botta även på stockholmska.

Jodå, är man snäll kan man höra en liten skillnad även om man är skåning. Men det låter fuuult med "bo'ta" tongue.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-06-2011, 16:25
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

När det gäller de och dem, så är det ju närmast utrotat i talspråk. Alla säger "dom". Därför skriver jag numera allt oftare "dom" i vardagligt skriftspråk, precis som "mej" och "dej".

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-06-2011, 16:27
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 06-06-2011, 17:25) *
          När det gäller de och dem, så är det ju närmast utrotat i talspråk. Alla säger "dom". Därför skriver jag numera allt oftare "dom" i vardagligt skriftspråk, precis som "mej" och "dej".

Önskar att de som inte begriper också kunde göra så, då slapp man få så ont i ögonen. Sluppe kanske det heter g.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Christa
          Inlägg 06-06-2011, 16:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Varför förvånad *nyfiken*. Jag tror benhårt det är en generationsfråga! Kan inte dra mig till minnas att någon i bekanskapskretsen använder ordet regelbundet. Och då pratar de flesta grammatiskt korrekt Svenska. Å andra sidan kan det också vara en dialektal orsak, eller kanske en kombination? Äldre personer fr Norr (dvs allt norr om Hallandsåsen), använder VART, yngre från Södra Sverige gör det inte wink.gif

Stockholmare säger sällan eller aldrig R, i stället heter det Ma'tin (Martin) bo'ta (borta) osv... Man kan tycka vad man vill om skånska R, men vi uttalar dem ordentligt och tydligt wink.gif

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Var och vart är ju två olika ord som har olika betydelse. Bara för att man känner till betydelsen så innebär det ju inte att man bara använder det ena ordet.

Citera
          Mårbacka
          Inlägg 06-06-2011, 21:01
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 15 831

Jag har också jobbat som lärare och säger att "vart är du?" är ett fel uttryck (lika fel som att säga "jag gillar du"), medan "nu vart jag glad" förekommer lokalt som vardagsspråk (dvs. endast accepterad som vardaggsspråk) lite varstans i landet, även om det inte heller är ren svenska.

Citera
          Törnsångare
          Inlägg 06-06-2011, 22:01
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 13 210

CITAT (*Stintan* @ 06-06-2011, 16:08) *
          Säger dom inte vars i Norrland som "vars är du"

Norrland är stooort. Södra norrland börjar i Hälsingland som inte ens är i närheten av Sveriges mitt, alltså finns där en uppsjö av helt olika dialekter. Jag har aldrig sagt "vars är du", det är högre upp.

Apropå de och dem:

Jag har en vän som arbetar som svenskalärare på högstadiet och hon upplevde att ingen av eleverna hade problem med att förstå och skilja på när man använde de och dem. Trots det tycker jag att man ofta ser just dessa ord fel använda och det är något som retar mig faktiskt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-06-2011, 22:16
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Varför förvånad *nyfiken*. Jag tror benhårt det är en generationsfråga! Kan inte dra mig till minnas att någon i bekanskapskretsen använder ordet regelbundet. Och då pratar de flesta grammatiskt korrekt Svenska. Å andra sidan kan det också vara en dialektal orsak, eller kanske en kombination? Äldre personer fr Norr (dvs allt norr om Hallandsåsen), använder VART, yngre från Södra Sverige gör det inte wink.gif

haha ja jag säger också ORDENTLIGA R, riktiga skånska r. och jag säger inte heller vart har aldrig använt vart, var blir det.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-06-2011, 22:30
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Såsom invånare i Mälardalen så undrar jag om ni hört uttrycket " att karta i träd ?"

Jag är nog väldigt noga med språket , vill skriva så noga som möjligt ( observera att jag vill inte detsamma som kan ) och tror att det har att göra med de olika dialekter jag " utsatts " för under min uppväxt.

Mamma från Göteborg , där även jag är född , och pappa från Stockholm. Uppvuxen i lite större stad i Mälardalen = gnällbältet , flyttat till en liten ort med lite annan form av gnällbältesdialekt . Även bott på platser främst i Östergötland under studier , vilken " språksoppa" ! giggle.gif

Klart jag har snappat upp en hel del dialekter och införlivat i mitt språk men det verkar vara ganska svårt för gemene man att riktigt bestämma var jag kommer ifrån.

Skulle vara kul att veta vad som formar vårt " egna " språk mest och varför. Talspråk är det väl inte alltid så svårt med men om man flyttar runt , har föräldrar från annan ort osv osv.

Då kommer vi till skriftspråket och hur vi behandlar det . Det måste ju läras ut lika över hela landet så att vi allihop får ett språk som vi alla kan förstå. Visst förstår vi en del " egenheter " som förekommer i dialekterna men om vi inte höll fast i det som kommer så nära skriftspråket som möjligt , hur skulle det gå då ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          KRT
          Inlägg 06-06-2011, 22:37
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (flaxss @ 06-06-2011, 23:16) *
          haha ja jag säger också ORDENTLIGA R, riktiga skånska r. och jag säger inte heller vart har aldrig använt vart, var blir det.

Tack Flaxx, då är jag alltså inte en anomali - vi är skåningar helt enkelt smile.gif
          Du också Myosotis!

Och ja, jag vet att stickholmare har en ynklig liten antydan till R, men om man jämför med skånska och en del andra dialekter är den pyttelipytti wink.gif

Jag tycker detta m dialekter är superspännande, och utvecklingen av dem är mycket intressant.

Och till sist - jag kan skillnad på dem/de/dom och skriver aldrig mej eller dej (det är nämligen talspråk....)

Redigerat av KRT: 06-06-2011, 22:41

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-06-2011, 23:00
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (KRT @ 06-06-2011, 23:37) *
          Tack Flaxx, då är jag alltså inte en anomali - vi är skåningar helt enkelt smile.gif
          Du också Myosotis!

Och ja, jag vet att stickholmare har en ynklig liten antydan till R, men om man jämför med skånska och en del andra dialekter är den pyttelipytti wink.gif

Jag tycker detta m dialekter är superspännande, och utvecklingen av dem är mycket intressant.

Och till sist - jag kan skillnad på dem/de/dom och skriver aldrig mej eller dej (det är nämligen talspråk....)

Är det inte svenska vi diskuterar? giggle.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 07-06-2011, 10:32
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag vet inte riktigt vilka från Sthlm ni hört prata men nog sägs R så det hörs ordentligt. eller så är det jag som bara lyssnar på ovanligt välartikulerat tal smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-06-2011, 10:45
          Länk hit: #40

Medlem

Fast nu handlade det ju bara om r som i "vart" tex. där skåningar säger vart, stockholmare va't och så vitt jag vet bara finlandssvenskar varrt med tungspets-r. Eller Martin, Ma'tin resp. Marrtin.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon