Det ser ut att bli ett riktigt getingår i år, det kryllar av bon runt sommarstugan. 3 st bara på baksidan av boden. Jag vet var de hämtar byggmaterial, på mitt vindskydd mot nordvindarna. Ett par uppspikade plywood-skivor trots att jag stukit dem med Cuprinol, fast det var ett par år sen. Här kan man se remsor med avgnag.

Det roliga är dock att jag fått hit en ny art. Vi har ca 5 arter sociala getingar som kan vara lite svåra att bestämma och sen ett par snyltande arter också. Här är en av de vanliga arterna som hämtar bomaterial.

Sen har dessutom bålgingen som är mycket större och går mer i rött, har ingen bild på den. Men sen finns det även en emellan, mellangetingen eller buskgeting Dolichovespula media. Den är inte så vanlig, jag har bara fått tag på ett par ex tidigare. Tog även en i våras vid sommarstugan. Såg dock ytterligare ett ex så jag hoppades. Mycket riktigt finns det minst ett bo i närheten för de är hos mig och hämtar bomaterial.

Vid en första blick skiljer de sig inte så mycket åt men skillnaderna finns om man kollar lite noga. Först är det ljudet, ett lite kraftfullare brummande. Sen är den allmänt lite gulare, lite mer varmgul mot det röda hållet. Syns även när de flyger. Slår de sig ner och man kommer nära ser man att de är kraftigt gula på baksidan av ögonen. Det finns någon annan art som har gult där men inte alls så mycket. På mellankroppen har de även en vinkel på det diagonala gula bandet. Till skillnad från övriga getingar bygger de ett fritt hängande på i någon skyddad buske eller liknande. De andra arterna bygger i jorden, i någon hålighet eller hängande under något skydd. Jag skall leta efter boet, när de flyger iväg med bomaterial flyger de alltid spikrakt i en viss riktning.
Redigerat av Gossen Ruda: 07-06-2011, 16:41