Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blyertsen i zon 5 eller liknande barrträd?
          Sarasl
          Inlägg 14-06-2011, 11:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

Skulle vilja ha ett vintergrönt, inte alltför högt, träd i närheten av huset för att ge lite struktur och höjd under vintern och även något att lägga en ljusslinga i inför jul. Samtidigt får det ge lite lagom insynsskydd vid terassen på sommaren. Tänkte mig en samplantering med syrenhortensia, Spirea Diabolo och något vitbrokigt lågt (benved?) för att få kontraster och något vackert under alla tider på året. Har hittat allt uton "barret". Såg dock en fin blyertsen Juniperus virginiana häromveckan men enligt plantskolans uppgifter endast härdig till zon 3. Någon som testat i zon 5? Eller har förslag på annat barr/vintergrönt? Thujor känns som det självklara valet men sådana har vi lite överallt och nu säger maken stopp wink.gif

Vänliga hälsningar!

--------------------
          Sara med trädgårdsdrömmar i zon 5

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-06-2011, 13:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Koreansk ädelgran
          Sockertoppsgran Höjd: 1,5-2 meter

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Sarasl
          Inlägg 17-06-2011, 17:45
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för tipsen! Koreansk ädelgran har jag dålig koll på hur den ser ut, måste googla smile.gif Sockertoppsgran har jag en, pytteliten, och jag tror den växer lite väl långsamt vilket antagligen innebär att den skulle vara jättedyr att köpa i lite mer "färdig" storlek. Nu googlande... smile.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-06-2011, 20:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Kollar vdre jag med-även jag vill ha annat än tuija som julgran smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Shabbadang
          Inlägg 30-06-2011, 23:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 31 771

CITAT (Sarasl @ 14-06-2011, 12:49) *
          Skulle vilja ha ett vintergrönt, inte alltför högt, träd i närheten av huset för att ge lite struktur och höjd under vintern och även något att lägga en ljusslinga i inför jul. Samtidigt får det ge lite lagom insynsskydd vid terassen på sommaren. Tänkte mig en samplantering med syrenhortensia, Spirea Diabolo och något vitbrokigt lågt (benved?) för att få kontraster och något vackert under alla tider på året. Har hittat allt uton "barret". Såg dock en fin blyertsen Juniperus virginiana häromveckan men enligt plantskolans uppgifter endast härdig till zon 3. Någon som testat i zon 5? Eller har förslag på annat barr/vintergrönt? Thujor känns som det självklara valet men sådana har vi lite överallt och nu säger maken stopp wink.gif

Vänliga hälsningar!

Blyertsen 'Skyrocket' har jag sett i Bollnäs vilket är zon 5, dock mot vägg. Gissar att de lätt bryts av mycket snö. Jag tror att en en av sorten 'Blaauws' kan vara lämplig. Den kan bli ganska stor med tiden, men växer relativt sakta. Säkert härdig i zon 5. Det finns även en mer konformad en som heter 'Spartan' som kan vara lämplig. Enar vill ha soligt läge, men det gissar jag stämmer eftersom det är vid altanen. 'Keetleri' och 'Stricta' är andra former med ungefär samma härdighet. Bär fungera i zon 5 i soligt läge. Adrian Bloom tipsar om dessa upprätta, koniska former av enar i klimat där ädelcypress inte är tillräckligt härdig.
          http://www.conifers.co.nz/juniperus/A_chinensis.htm
          Inte många plantskolor har dem, men det går lätt att få hem från Holland om man frågar. Annars är ju vanlig pelaren ett alternativ, sorterna 'Suecica' eller 'Vemboö': http://www.splendorplant.com/sp/sortiment_...ntifikation=918

Abies koreana är bra, men det finns också andra Abies som är härdiga och småvuxna: A. lasiocarpa 'Compacta' eller 'Arizonica compacta' blir ett mycket vackert blåsilvrigt litet träd: http://www.splendorplant.com/sp/sortiment_...tifikation=1792
          Adrian Blom anger det till ett av hans 10 i topp barrväxter.
          A. concolor 'Compacta' är en kompakt form av Coloradogranen: http://www.insideiris.com/feature_plants/5...r_Compact_White

Bürgers har ett jättesortiment av barrväxter och har de flesta av dessa och mycket mer därtill! http://www.burgers.se/

Redigerat av Shabbadang: 01-07-2011, 00:06

Citera
          Sarasl
          Inlägg 02-07-2011, 16:10
          Länk hit: #6

Medlem

A. lasiocarpa 'compacta' är ju fantastiskt snygg! Kanske måste ta en omväg förbi Bürgers under semestern om inte den lokala plantskolan kan trolla fram en sån wink.gif Undrar hur lång omväg familjen kan acceptera för en gran?! Kanske bäst att åka förbi där på hemvägen när jag är ensam smile.gif

Läget är def soligt! Vanliga enar växer vilt i den ännu ej "friserade" delen av tomten, ungefär samma läge som vid altanen vad gäller soltillgång. Dock ej pelarformiga utan mer krypande. Hittar jag inte 'Compacta' ska jag nog testa en av de enar du föreslår. 'Compactan' har så tilltalande växtsätt att jag föll pladask för den! För att inte tala om färgen! Enar ser lite rufsigare ut vilket också kan vara charmigt på rätt ställe och i rätt sällskap.

Tack för bra och inspirerande tips!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-07-2025, 19:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon