Växterna ska stå i sol, men om den steker FÖR mycket så kan man täcka en glasvägg genom att hänga upp tex en fiberväv. Den väger ingenting och brukar va lätt att hänga upp lite på en höft.
Det svåra är att inte få det för varmt och fuktigt i växthuset, särskilt om det är litet. Jag har ett litet växthus på kanske fem kvm och där har jag automatisk vädringslucka och jag låter alltid dörren stå öppen soliga och varma dagar. Om det är högtryck och väldigt varmt så brukar jag duscha alla plantorna på förmiddagen, det mår dom jättebra av och tex tomater pollineras samtidigt. Det har fungerat perfekt och jag har inte haft vare sig bladmögel eller någon ohyra i huset. Jo, en gång förresten, när jag åkte på semester och min sambo skulle ha hand om ruljansen. När jag kom hem efter en vecka var alla plantor helt svarta av mögel :-)
Någon månad efter att jag planterat ut växterna i ny jord, så börjar jag gödselbevattna en gång i veckan med flytande gödningsmedel, Biobact. Om man gödlsar för mycket så blir det mer blad än grönsaker så det ska inte bli för mycket.
Tänk på att inte stänga in fukt i växthuset svala sommarkvällar, då gynnas bladmögel och annat, vattna därför inte på kvällen.
|