Hej,
Jag har en rabatt som står i skuggan av huset. Nu när solen står som högst kanske den får en solglimt tidig morgon. Där har några hostor i olika sorter och tre vita astillbe. För att få in färg har jag lämnat en plätt där jag under några års tid planterat sommarblommor, men de håller sig aldrig riktigt fina pga fukten (jag har en liten fontän bredvid) och brist på sol, antar jag. Har även haft flitiga lisa och lyckliga lotta men de blir så fula av regnet

Nu vill jag plantera ner perenner här istället. Jag är har förkärlek för fina bladväxter i olika färger och former. Funderar på Heuchera i någon ljusare bladfärg (lime eller creme brulee) men vet inte om den kommer hålla färgen i så djup skugga? Daggkåpa, men den sprider så tydligen mycket. Klarar fänrikshjärta så mycket skugga?
Har ni tips på något tuvbildande (altså ej helt marktäckande) med iögonfallande bladverk (ska stå bredvid astillben) som håller sig hela säsongen. Det måste inte blomma och den ska gärna inte bli högre än astillbens lilla buske, typ 30 cm kanske.
Tack tack.
Redigerat av Victoria: 17-06-2011, 15:45