Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hönshus mm..., Hur isolera?
          hjert
          Inlägg 29-06-2011, 16:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 21 260

Tack igen för alla tips och svar:)

Citera
          hjert
          Inlägg 15-07-2011, 07:58
          Länk hit: #22

Medlem

Hej igen! Nu har det återigen dykt upp frågor:) Jag är nu stolt ägare till två dvärg kochin kycklingar och inväntar förhoppningsvis två till nu efter helgen:) Nu när det äntligen har kommit har jag blivit en riktig "hönsmamma":) Kan knappt sova på nätterna för att jag är orolig för dem ,hihi wink.gif

Idag är det regnigt och lite små rått ute, ska man ändå öppna luckan o släppa ut dem? Kan de inte bli förkylda eller nått?? Barnslig man är men det är ju så småsmile.gif 6 veckor bara!

Sen tänker jag om det finns något man kan hänga upp i dörröppningen plast eller nått som gör att det inte blir samma drag in. Tips??

Sen tänker jag återigen på isoleringen om man bara använder frigolit kommer de sitta och picka sönder den då? Behöver man ha något över?

Har ni tak över era hönsgårdar och isåfall vad för tak? Är rädd att min katt tar sig in för han har kommit in med större fåglar än vad dom är nu!
          Har funderat på hönsnät, fisknät, markistyg, plasttak som tak. Fördelar/nackdelar?
          Själv tänker jag att det hade varit bra med plasttak så slipper de ju regn och snö för de undviker de väl gärna?

Sen har jag hört olika med städning och matning. Vissa säger att jag ska städa (byta underlaget) en gång per vecka annars kommer jag få mask. Andra säger att jag kan göra det en gång i månaden för att jag har så få hönor!

Vattnet byter jag självklart varje dag. Men maten ska den bytas ut varje dag eller bara fyllas på och sen tömmas en gång i veckan?

Sen är det återigen olika vad som sägs om hönsskiten, nu har jag läst om hundar som dött av att äta den och när jag frågade på granngården så sa dem att min lilla hund (fransk bulldog) som högt skulle få i sig 2 hönsskitar om dagen innan hennes njurar slogs ut!!!!

Hur ska jag då kunna veta om hon äter hönsskit?? Ska jag vissa henne det o se om hon tycker det är lockande eller??
          Usch vad jobbigt, vore ju hemskt om det hände något sad.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-07-2011, 08:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Att isolera med frigolit utan att sen klä väggarna skulle jag avråda ifrån. Att ha något för lucköppningen behövs inte. Att ha ett tak åtminstone över en del av gården är bra för att det annars blir väldigt geggigt när det regnar. Ett ordentligt nät över resten behövs också inte bara med tanke på katten utan även på andra objudna inkräktare.

Resten av frågorna tror jag du redan fått svar på i tråden.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Katie
          Inlägg 15-07-2011, 18:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (hjert @ 15-07-2011, 08:58) *
          Sen är det återigen olika vad som sägs om hönsskiten, nu har jag läst om hundar som dött av att äta den och när jag frågade på granngården så sa dem att min lilla hund (fransk bulldog) som högt skulle få i sig 2 hönsskitar om dagen innan hennes njurar slogs ut!!!!

Hur ska jag då kunna veta om hon äter hönsskit?? Ska jag vissa henne det o se om hon tycker det är lockande eller??
          Usch vad jobbigt, vore ju hemskt om det hände något sad.gif

Mina hundar äter höns-, häst- och fårskit dagligen.
          Vi har haft höns och hundar i hela mitt liv. (27+. whistling.gif )
          Jag hade inte haft en hund kvar om de skulle dö utav att äta hönsskit. Även valpar som fötts här har hängt med resten av flocken in i hönsgårdar och hönshus. De blev inte dåliga av det. Du behöver nog inte oroa dig för det. flirting.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          hjert
          Inlägg 17-07-2011, 07:30
          Länk hit: #25

Medlem

Tack igen för alla svar smile.gif

Citera
          Sofia H
          Inlägg 18-07-2011, 22:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Håller med stintan angående frigoliten. Fjäderfän ÄLSKAR att stoppa i sig de mest märkliga saker. Mina höns, ankor och kalkoner har ansett att både frigolit och fogskum är sällsynta läckerheter som ska konsumeras omgående. Tur att de inte hann få tag i så mycket -fear-.gif !/Sofia.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-07-2011, 10:46
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det finns folk som ger sina höns frigolit att hacka sönder för att sysselsätta sig, på vintern i stallet, så de inte ger sig på varandra och rycker fjädrar av uttråkning. Tydligen ska det gå rakt igenom och inte vara någon fara.

Fast grönkål är nog nyttigare.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          hjert
          Inlägg 21-07-2011, 18:15
          Länk hit: #28

Medlem

giggle.gif

Citera
          eugenia
          Inlägg 22-07-2011, 11:39
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Den här tråden känns aktuell för mig med, som håller på och bygger hönshus i lecablock. Jag tänker mycket på det här du berättar om kondensen, Myosotis. Hur jag ska skapa ventilation alltså. Hönsluckans höjd från marken är en annan sak. I en bok jag läste en gång stod det att fönstret skulle helst vara i österläge så att solen kan värma upp huset kalla vintermornar. Det lät klokt. I mitt fall tror jag huset skyddas från de hårda vindarna från norr med ett plank eller så. De små liven vill väl helst inte sitta i drag. Svårt att få med allt....

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 19:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon