I går afton skådade vi Masterchef på TV. Vid tretiden i dag meddelade kära hustru att hon ville ha något med tranbär. Du kan väl göra något med älgfärs!
Och jag gjorde så här: 1/2 kg älgfärs (ungdjur) 1/2 dl torkade tranbär (köpta) finhackade 1 st stor gul lök strimlad med finaste rivgrejen till matberedaren. 1/4 Leksands brungräddat kört i mortel. 1 dl vispgrädde salt, grovmalen svartpeppar och lite mindre finmalen vitpeppar
Körde smeten 5 sek i foodprocessesorn
Tärna lagom med potatis och jordärtskockor till 2/4 portioner. Starta kokningen.
Forma en stor boll avfärsen och dela i fyra bitar Platta ut till 1,5 —2 cm tjocka biffar
Förbered såsen med 1/2 dl hackade torkade tranbär. Låt puttra minst 5 min i någon dl vatten. Slå upp ett glas rödtjut med god smak. Häll i en dl och ta en klunk av resten och njut av matlagningen.
När potatisen kokat ca 5 min Stek biffarna 2 minuter på var sida på medelhög värme Sätt sedan in i förvärmd ugn på 125°.
När rotsakerna är mjuka, häll av vattnet och ånga av. Lägg i en lagom klick smör och stampa till mos. tillsätt grädde eller mjölk till lagom konsistens. Jag föredrar rätt löst mos. Pga jordärtskockorna så får den gärna ha lite små "klumpar".
Sås, fortsättning: En klick smör smälts i en kastrull. Tillsätt en till 3 msk vetemjöl beroende på hur mycket sås du vill ha. Sila ner avkoket från tranbären. Mixa resten och häll i såsen. Reglera tjockleken med en halv dl vin i taget! Smaka av (såsen) och salta upp samt tillsätt vitpeppar.
OK, såsen blir skär som ett gristryne men å andra sidan erbjuder grisen ju så mycket gott att äta.
Lägg upp en lagom portion mos och en biff lite på snedden. Häll en msk sås på biffen så den täcks till max halva. Ytterligare en msk som en sträng runt portionen. Mer mos och sås kan man hämta i köket om så behagas.
Efter dagens slit iddes jag inte gå ut och klippa något kryddgrönt. Det är bättre på vintern för då står kryddväxterna i fönstret. Är barnbarnen här ilar de till rätt krydda och hämtar. Men nu är vi ensamma,
Härmed meddelas att tränbär har tillförts som ingrediens i färsriket.
Redigerat av Överbölingen: 19-06-2011, 19:25
|