Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Torka/näringsbrist eller ohyra?
          allakantralla
          Inlägg 21-06-2011, 21:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 42 098

Hej!

Har en kaprifol i en odlingslåda på min inglasade balkong i nv. Nu har bladen nertil börjat torka och gulna. Jag undrar om ni vet om det är ohyra eller näringsbrist/torka?

Ohyra eller näringsbrist på kaprifol?

Jenny zon 2

Redigerat av allakantralla: 21-06-2011, 21:11

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 21-06-2011, 21:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Kaprifol i låda i en inglasad balkong låter lite problematiskt enligt mig. Det liknar lite brist symptom, men kan lika gärna vara just förhållandena kanske. Är Balkongen öppen eller helt inglasad? För varmt? Jag skulle tippa mer på för torrt än näringsbrist och ohyra.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-06-2011, 21:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Brännskador pga vattendroppar på bladen och starkt solsken? Bara en vild gissning.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          allakantralla
          Inlägg 21-06-2011, 21:46
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 21-06-2011, 22:34) *
          Kaprifol i låda i en inglasad balkong låter lite problematiskt enligt mig. Det liknar lite brist symptom, men kan lika gärna vara just förhållandena kanske. Är Balkongen öppen eller helt inglasad? För varmt? Jag skulle tippa mer på för torrt än näringsbrist och ohyra.

Den är helt inglasad, med möjlighet att öppna fönstren och jag brukar låta det stå ganska öppet. Dagtid kan temperaturen variera mellan 10 och 30 grader, fast vanligtvis ligger det runt 15 just nu.

Vad skulle det kunna vara brist på? Jag vattnar med näring varje vecka. Men märker också att det är svårt att hålla jorden fuktig, får nog göra något åt det. Några tips? Den torkar lätt på ytan.

Jag har också märkt att rötterna inte förgrenat sig eller vad man ska säga, de är fortfarande ganska fast i sin snurra. Skall jag gräva upp och plantera om den kanske? Och då blöta rötterna ordentligt samt räta ut dem lite bättre.

CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2011, 22:36) *
          Brännskador pga vattendroppar på bladen och starkt solsken? Bara en vild gissning.

Vilda gissningar gillar jag!

Eftersom balkongen är inglasad kommer det inte vatten på bladen, och starkt solsken har vi knappt haft här alls den sista tiden. Balkongen har bara sol från 17 och fram till solen går ner.

Det är de nedersta bladen som drabbats, de översta klarar sig fint än så länge.

Jenny

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-06-2011, 21:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Rotsnurr är inte bra. Satsa på att ta upp rotklumpen och riv bort det värsta snurret och håll sen fuktigt men inte blött. Möjligen kan du låta den stå i djupt vatten några timmar till en dag för att bli genomfuktad innan du planterar den igen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          allakantralla
          Inlägg 21-06-2011, 21:52
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2011, 22:49) *
          Rotsnurr är inte bra. Satsa på att ta upp rotklumpen och riv bort det värsta snurret och håll sen fuktigt men inte blött. Möjligen kan du låta den stå i djupt vatten några timmar till en dag för att bli genomfuktad innan du planterar den igen.

Då kör jag på det, samt på jordförbättring.

Tack för tips!

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          HelénE
          Inlägg 22-06-2011, 06:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

En tanke jag får är om kaprifol behöver så mycket näring som varje vecka?
          Mina kaprifoler som växer i trädgården de växer bäst på ställen där jorden är ganska mager och jag gödslar dem aldrig.

Rotsnurr är inte bra så att ordna till den är en god idé men sen kanske du inte ska gödsla så mycket?

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          allakantralla
          Inlägg 22-06-2011, 15:19
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (HelénE @ 22-06-2011, 07:23) *
          En tanke jag får är om kaprifol behöver så mycket näring som varje vecka?
          Mina kaprifoler som växer i trädgården de växer bäst på ställen där jorden är ganska mager och jag gödslar dem aldrig.

Rotsnurr är inte bra så att ordna till den är en god idé men sen kanske du inte ska gödsla så mycket?

Helén

Tack för tipset, jag ska genast sluta ge näring. Men eftersom jag har den i en odlingslåda på balkongen måste jag väl ge dem näring nån gång iaf? Annars får de ju ingen mer än den som finns i den köpta jorden tänker jag.

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-06-2011, 16:38
          Länk hit: #9

Gäster

Allt som växer i en begränsad miljö som en kruka är behöver tillförsel av gödsel.

Citera
          allakantralla
          Inlägg 22-06-2011, 18:49
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 22-06-2011, 17:38) *
          Allt som växer i en begränsad miljö som en kruka är behöver tillförsel av gödsel.

Jovisst, frågan är bara hur mycket. Jag ska i första hand prova att plantera om den och iom det jordförbättra. Blir det ingen skillnad drar jag ner på näringen. Gissar att man får prova sig fram till hur mycket de behöver.

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          HelénE
          Inlägg 23-06-2011, 08:45
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (Gunilla T @ 22-06-2011, 17:38) *

När jag bodde i lägenhet så hade jag förvisso inte kaprifol i kruka men humle o clematis. Jag tillförde ny näringsrik jord varje vår, ca halva krukan (50L kärl), så jag grävde inte upp dem men tog bort lös jord ur krukan och bytte ut. Sen tillförde jag ingen näring alls på 6 veckor och därefter fick de i vattningen ungefär varannan vecka. De klarade sig väldigt bra i flertalet år, förutom humlen som en av katterna faktiskt lyckades gräva ihjäl ranting.gif Numera växer samtliga clematisarna i min trädgård istället.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          allakantralla
          Inlägg 23-06-2011, 13:34
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (HelénE @ 23-06-2011, 09:45) *
          När jag bodde i lägenhet så hade jag förvisso inte kaprifol i kruka men humle o clematis. Jag tillförde ny näringsrik jord varje vår, ca halva krukan (50L kärl), så jag grävde inte upp dem men tog bort lös jord ur krukan och bytte ut. Sen tillförde jag ingen näring alls på 6 veckor och därefter fick de i vattningen ungefär varannan vecka. De klarade sig väldigt bra i flertalet år, förutom humlen som en av katterna faktiskt lyckades gräva ihjäl ranting.gif Numera växer samtliga clematisarna i min trädgård istället.

Helén

Tack!

Då har jag lite att gå efter. Jag tycker dock att katterna borde få någon form av straff, tex att sköta om växterna på egen hand.

Jenny - också kattägare

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-06-2011, 02:09
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Du har dålig jord som den kan inte behåller vatten, jag hittar nästan varje dag den här fel i affären så jag tycker om du kan omplantera den på ny jord som behåller mera torv för att torv behåller bra vatten.

Obs

Min förslag är :

1 Kruka ska ha några hål på botten .

2 Lägga först lecakulor .

3 Använda den här mix : ( 1/3 del matjord + 1/3 del kompost + 1/3 del torv ) .

H:Bassam

Citera
          allakantralla
          Inlägg 24-06-2011, 07:35
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Bassam @ 24-06-2011, 03:09) *
          Hej

Du har dålig jord som den kan inte behåller vatten, jag hittar nästan varje dag den här fel i affären så jag tycker om du kan omplantera den på ny jord som behåller mera torv för att torv behåller bra vatten.

Obs

Min förslag är :

1 Kruka ska ha några hål på botten .

2 Lägga först lecakulor .

3 Använda den här mix : ( 1/3 del matjord + 1/3 del kompost + 1/3 del torv ) .

Tack skall du ha!

Odlingslådan är väldränerad, men jag tror jorden är för sandig. Och jag är rätt dålig på det där med jord. Vad menas tex med matjord? Och vad tusan är torv egentligen?

/NybörjarJenny

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-06-2011, 12:46
          Länk hit: #15

Medlem

Hej

Torv och mat jord nästa lika, de tog vatten mycket och vatten och lämmar inte dem flytta lätt

Torv är vanliga jord som säljer på påsar ( ofta 5 påsar på 100 kr för att de kommer från kvarn blad som blandad med lite lösnäring

Jag ska bjuda någon som kommer från Internet :

Torvens bildning
          Torv är ett material som förekommer i naturen och som består av döda växter som förmultnat under fuktiga förhållanden, dvs vid låg eller ingen syretillförsel. Torven breder ut sig och täcker underliggande mineraljord. När torvdjupet överstiger 30 cm används begreppet "torvmark". Torvmarker bildas genom att markområden försumpats eller genom igenväxning av sjöar.
          Växttorv
          Torv är numera i det närmaste oersättlig för trädgårdsnäringen såväl som för fritidsodlarna. Det är torvens unika förmåga att omväxlande uppta och avge vatten,

Mat jord

innehåller större delen av markens växtnäring och de flesta av markens mikrober, speciellt på sandjordar och grovmojordar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-06-2011, 14:42
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Torv är inte detsamma som matjord! Matjord är det översta lagret jord i marken t.ex. på en åker. Under matjorden finns alv som inte är särskilt användbar. Torv hämtas från torvmossar, myrar, och finns under vegetationen en bit ner. Ren torv är näringsfattig men den är bra som jordförbättring då den gör gör jorden porösare och får jorden att hålla vatten och näring bättre.

Tyvärr består en del billig köpejord av mest torv vilket inte alltid är så bra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          allakantralla
          Inlägg 17-07-2011, 21:02
          Länk hit: #17

Medlem

Hej igen, behöver verkligen fler råd. Har jordförbättrat samt lindat upp rotsnurran och slutat ge näring sedan 2 veckor tillbaka. Trots detta vissnar bladen nerifrån och upp, och de nya småblad som kommer långt nere på stammen växer inte till sig utan verkar stanna i växten.

Vad ska jag göra? Har sorgmygg (inte så många längre - tack nematoderna!), men har inte hittat ngt annat som kan räknas som ohyra. Har en murgröna bredvid som växer på bra och verkar trivas.

Tacksam för hjälp.

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-07-2011, 23:26
          Länk hit: #18

Medlem

Hej

Du ska försöka vattna bra , de ska inte få överflodiga vatten , som jag säger alltid lite vatten bättre än mycket, du kan försöka lägga hela kruka i hinken som har mycket vatten några timmar om de blir friska bra men om de är vissna under , du kan titta på rötterna och ta borta ruttna rötter och lämna den rötter torka sen omplantera dem på nya jord.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2011, 08:26
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tror inte att en kaprifol gillar att odlas i en låda på en inglasad balkong.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          allakantralla
          Inlägg 18-07-2011, 19:05
          Länk hit: #20

Medlem

Det verkar vara någon form av angrepp från ett skadedjur. På växterna omkring har jag hittat både vita flygare och bladlöss, och på toppskottens undersida finns honungsdagg. Det konstiga är att jag inte hittat några djur alls på själva kaprifolen.

Jag håller nu som bäst på att bekämpa skadedjuren omkring, så får jag se hur det går.

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 19:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon