|
|
  |
Bredband åt alla? |
|
|
|
26-02-2004, 08:37
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Intressant läsning det här! Regeringen lever i teorin och vi andra i verkligheten! Som i allt annat /Gunvor
--------------------
|
|
|
|
|
26-02-2004, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Gunvor Nilsson @ 26-02-2004, 08:37) Intressant läsning det här! Regeringen lever i teorin och vi andra i verkligheten! Som i allt annat /Gunvor Aftonbladet skrev i artikeln Bredband åt allaCITAT – Inom några år ska alla svenskar ha till gång till bredband, säger Björn Rosengren som tekniskt definierar bredband till två megabit per sekund. Och det var var för 4 år sedan...
|
|
|
|
|
26-02-2004, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem nr: 61

|
CITAT CITAT – Inom några år ska alla svenskar ha till gång till bredband, säger Björn Rosengren som tekniskt definierar bredband till två megabit per sekund. Och det var var för 4 år sedan...  Undrar hur han definierar "några".
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
26-02-2004, 19:35
|

Medlem

|
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-02-2004, 18:09) CITAT CITAT – Inom några år ska alla svenskar ha till gång till bredband, säger Björn Rosengren som tekniskt definierar bredband till två megabit per sekund. Och det var var för 4 år sedan...  Undrar hur han definierar "några".  Ur artikeln Ny IT-politik!: CITAT ....näringsministern deklarerade att 98 procent av den svenska befolkningen ska ha tillgång till bredband senast 2002. Från det ena till det andra: Så har mitt "gratisabonnemang" hos Utfors blivit allt sämre de senaste veckorna. Rätt vare det är kopplas jag ned - och ibland dör även förbindelsen fastän modemet inte kopplas ned automatiskt, först sitter man bara och väntar, och väntar, och väntar.... och tror att det det är högst tillfälligt stopp, men det "lossnar" aldrig sedan. De andra abonnemang jag har, fungerar bra så det kan knappast vara fel här eller på telefonnätet. Har någon mer av er märkt tilltagande strul med Utfors?
|
|
|
|
|
26-02-2004, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 2 648

|
Hej!
Bor ute på landet och har sedan ett par månader tillbaka 1,2mbit via radiolan. Funkar väl sådär, uppkopplingen är inte helt stabil men nätet är under uppbyggnad.
Hos oss är det bönder, företagare och privatpersoner som gått samman och fått en bredbandsleverantör intresserad. Om man bor utanför stan eller någon av kommunens centralorter så tror jag att det är enda vägen att gå. Vi försökte med det kommunala bolaget först med de var ointresserade, för liten vinstmariginal...
Bredband åt alla!
//Krille
--------------------
Pastinaca!!!
|
|
|
|
|
26-02-2004, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776

|
hej. nedgrävdkabel? det är alltså optofiber vi pratar om. de kör oftast SynchronousDigitalHearki (fr. TeliaSonera Network sales[Skanova]) protokoll på sådant och(tittar i mina papper)stöder hastighet STM16/64 alltså 2.5 och 10GBit. ingen privat person i det här landet kan utnyttja det själv. jag rek. i så fall DSL.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
27-02-2004, 09:49
|

Medlem

|
CITAT (Posse @ 26-02-2004, 19:35) Från det ena till det andra: Så har mitt "gratisabonnemang" hos Utfors blivit allt sämre de senaste veckorna. Rätt vare det är kopplas jag ned - och ibland dör även förbindelsen fastän modemet inte kopplas ned automatiskt, först sitter man bara och väntar, och väntar, och väntar.... och tror att det det är högst tillfälligt stopp, men det "lossnar" aldrig sedan. De andra abonnemang jag har, fungerar bra så det kan knappast vara fel här eller på telefonnätet. Har någon mer av er märkt tilltagande strul med Utfors? :unsure: Kör ingen av er Utfors (numer övertaget av Glocalnet), eller funkar allt bra för er? Idag t.ex. när jag kopplade upp mig hann jag bara lagom ta emot ett enda email - sedan kopplades jag helt sonika bort.
|
|
|
|
|
27-02-2004, 09:55
|

Medlem

|
hej. någon stans i win under modem finns en grej som kopplar ner när inte anslutningen används, kolla där. själv har man ju rix telecom och är mer än nöjd, mycket billig taxa och inga abonnemangsavgifter mm.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
27-02-2004, 10:27
|

Medlem

|
CITAT (TeliaNet @ 27-02-2004, 09:55) hej. någon stans i win under modem finns en grej som kopplar ner när inte anslutningen används, kolla där. Tack för tips - men som sagt... mina andra uppkopplingar fungerar perfekt, så felet lär inte ligga lokalt. Nyss när jag igen försökte koppla upp via Utfors kom jag fram till stadiet med de typiska modemljuden, sedan avbröts det hela utan att någon riktig uppkoppling etablerats. Skönt att att jag även har de andra abonnemangen att köra på istället!
|
|
|
|
|
27-02-2004, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
CITAT (TeliaNet @ 27-02-2004, 09:55) hej. någon stans i win under modem finns en grej som kopplar ner när inte anslutningen används, kolla där. själv har man ju rix telecom och är mer än nöjd, mycket billig taxa och inga abonnemangsavgifter mm. Va?! jobbar din farsa eller du på telia, och har "gratis" abonnemang? hutlöst dyrt är det, men snart har vi oxå fiber in i huset, bara "några månader" kvar
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
27-02-2004, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
I mitt abonnemang ingår 2 timmar /dygnet och sen 10öre per minut övertid,
Det blir minst lika mycket övertid som abonnemangstid.
Men snart är det bredband på fiber och då kan man surfa snabbt dygnet runt. Fast dåkanske man inte surfar så mycket, eller?
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
27-02-2004, 21:39
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Jag har Dygnetrunt Bredband för 320kr/mån och måste erkänna att det numera blir sååå mycket mer surf än då jag hade Spray 50tim/mån 200kr. Nu kan jag börja dagen med att läsa morgontidningarna, sedan ta en titt på Odla och därefter se till att de små musklerna i kroppen också kommer igång genom att ta en omgång Bitch eller DX Ball Skamligt är det att inte alla får tillgång till bredband som utlovat.
|
|
|
|
|
28-02-2004, 10:37
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 27-02-2004, 21:39) Jag har Dygnetrunt Bredband för 320kr/mån och måste erkänna att det numera blir sååå mycket mer surf än då jag hade Spray 50tim/mån 200kr. Nu kan jag börja dagen med att läsa morgontidningarna, sedan ta en titt på Odla och därefter se till att de små musklerna i kroppen också kommer igång genom att ta en omgång Bitch eller DX Ball Skamligt är det att inte alla får tillgång till bredband som utlovat. Som jag nämnt har jag börjat att överskrida även mina 70 timmar per månad och man kan undra hur många timmar ytterligare jag skulle "slänga bort" vid datorn om jag verkligen finge bredband. Dock går ju stor del av tiden som det nu är bort på att allt går så himla långsamt, särskilt om man ska bläddra i stora tidningar där det känns som om varje sidbyte tar minst en minut. Och det verkar finnas en tendens att många webbsidor blir allt "tyngre" med tiden, antagligen beroende på att konstruktörerna själva använder bredband. Så kanske skulle inte bredband behöva innebära ännu mer tid vid datorn, eftersom tiden vid den antagligen/förhoppningsvis då skulle bli betydligt mer effektiv. Jag tycker det är ganska förfärande hur stora surfkostnader jag har, men försöker trösta mig med, typ "tänk hur mycket pengar många andra slänger ut på prenumeration av dagstidning(ar)" och "tänk vad det skulle ha kostat mycket om jag skickat alla epostmeddelanden med brevporto istället...". Naturligtvis skulle bara en försvinnande liten andel av meddelandena verkligen ha blivit skickade i vanlig snigepostform, men ändå...
|
|
|
|
|
28-02-2004, 13:29
|

Medlem

|
hej. varken jag eller farsan jobbar på telia, men jag har en relation som jag inte vill ska komma ut. är en av få som har varit i telestationen och än mindre där de styr AXE växel. nån sade tidigare att felet inte var lokalt. Skanova(TeliaSonera Network Sales) hyr ut telias nät till de andra operatörerna på marknaden. dvs de hyr även in sig på DSLAM, AXE och Modempool. så de använder oftast Skanova Pooler.
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2004, 13:54
|

Medlem

|
CITAT (TeliaNet @ 28-02-2004, 13:29) hej. varken jag eller farsan jobbar på telia, men jag har en relation som jag inte vill ska komma ut. är en av få som har varit i telestationen och än mindre där de styr AXE växel. nån sade tidigare att felet inte var lokalt. Skanova(TeliaSonera Network Sales) hyr ut telias nät till de andra operatörerna på marknaden. dvs de hyr även in sig på DSLAM, AXE och Modempool. så de använder oftast Skanova Pooler. Vad krävs för att även telestationerna ute på vischan ska kunna tillhandahålla ADSL? Måste Telia gräva ner fiberkabel dit från närmsta ställe där det finns bredband... eller behöver bara själva telestationerna kompletteras på någe vis?
|
|
|
|
|
28-02-2004, 14:04
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Posse @ 28-02-2004, 13:54) CITAT (TeliaNet @ 28-02-2004, 13:29) hej. varken jag eller farsan jobbar på telia, men jag har en relation som jag inte vill ska komma ut. är en av få som har varit i telestationen och än mindre där de styr AXE växel. nån sade tidigare att felet inte var lokalt. Skanova(TeliaSonera Network Sales) hyr ut telias nät till de andra operatörerna på marknaden. dvs de hyr även in sig på DSLAM, AXE och Modempool. så de använder oftast Skanova Pooler. Vad krävs för att även telestationerna ute på vischan ska kunna tillhandahålla ADSL? Måste Telia gräva ner fiberkabel dit från närmsta ställe där det finns bredband... eller behöver bara själva telestationerna kompletteras på någe vis?  Det behövs ingen kabel, däremot måste stationen "byggas om" dvs. moderniseras. Detta gäller inte bara ute på vischan... ett par km från mig kan de inte få Adsl pga att stationen ligger för långt ifrån "centralstation" och Telia vill inte satsa pengar på modernisering. Så även inne i stan finns det ännu folk som tvingas anv. modem.
|
|
|
|
|
28-02-2004, 16:50
|

Medlem

|
hej. jo så här går det till: det beslutas att det ska förberedas för A,H,S,el VDSL . sen väljer man om vilken överföringsteknik som ska användas: PDH eller SDH. om opto inte finns läggs detta på entreprenad hos Skanova. en DSLAM inkopplas efter AXE. vilka och vilken hastigeghet som ska anslutas programmeras genom fjärrstyrning. detta gäller följande teknik ADSL ADSL+ ADSL ATM VDSL SDSL HDSL VHDSL mfl
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2004, 16:53
|

Medlem

|
CITAT (TeliaNet @ 28-02-2004, 16:50) hej. jo så här går det till: det beslutas att det ska förberedas för adsl. sen väljer man om vilken överföringsteknik som ska användas: PDH eller SDH. om opto inte finns läggs detta på entreprenad hos swedia networks alt flextronics. en DSLAM inkopplas efter AXE. vilka och vilken hastigeghet som ska anslutas programmeras genom fjärrstyrning. detta gäller följande teknik ADSL ADSL+ ADSL ATM VDSL SDSL HDSL VHDSL mfl Hmmm... kan du skicka med en "ordlista" förklarande förkortningarna?
|
|
|
|
|
28-02-2004, 18:35
|

Medlem

|
de finns på skanova.se.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|