Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Saab-ansällda utan lön innan midsommar
          Aqvakul
          Inlägg 25-06-2011, 08:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag sänder Trollhätteborna en varm tanke. Det var kanske inte oväntat att detvskulle gå så här illa men timingen var ju sällsynt dålig... kompiskram.gif trostar.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-06-2011, 09:01
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Meriona @ 25-06-2011, 09:11) *
          OM det nu blir nedläggning så får man ju hoppas att regeringen går in med stöd så att det kan skapas nya arbetstillfällen, men det tror jag väl faktiskt att de måste, helt enkelt.
          De kommer säkert lova guld och gröna skogar, men hur snabbt skapar man arbete för tusentals bilbyggare? I praktiken tror jag det kommer bli så att ett stort gäng börjar pendla till arbeten i Göteborg, särskilt sådana som bor söder om Trollhättan. 45:an kommer bli ännu mera tättrafikerad. Sedan kommer ett gäng börja veckopendla till Norge, särskilt då sådana som har något annat yrke i botten som de kan återgå till. En del som passerat 60 pensionerar sig, vissa flyttar från orten helt och en inte oansenlig skara kommer få studera för att lära sig något annat yrke. Det kommer nog bli trångt på högskolan och västra götalands alla kommuners KY-utbildningar. Om ett par år har läget stabiliserat sig, arbetslösheten gått tillbaka till normala nivåer, och folk är nöjda med sitt liv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-06-2011, 09:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 25-06-2011, 10:01) *
          De kommer säkert lova guld och gröna skogar, men hur snabbt skapar man arbete för tusentals bilbyggare? I praktiken tror jag det kommer bli så att ett stort gäng börjar pendla till arbeten i Göteborg, särskilt sådana som bor söder om Trollhättan. 45:an kommer bli ännu mera tättrafikerad. Sedan kommer ett gäng börja veckopendla till Norge, särskilt då sådana som har något annat yrke i botten som de kan återgå till. En del som passerat 60 pensionerar sig, vissa flyttar från orten helt och en inte oansenlig skara kommer få studera för att lära sig något annat yrke. Det kommer nog bli trångt på högskolan och västra götalands alla kommuners KY-utbildningar. Om ett par år har läget stabiliserat sig, arbetslösheten gått tillbaka till normala nivåer, och folk är nöjda med sitt liv.

och ett, förhoppningsvis mindre, antal människor slås ut från arbetsmarknaden och förlorar fotfästet i livet... -cry-.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 25-06-2011, 14:06
          Länk hit: #24

Gäster

Jag tror knappast att den som har knegat på Saab hela livet har råd att frivilligt pensionera sig vid 60, man går miste om ganska mycket på att inte ha de där sista 5 åren med sig. Nån har säkert lagt undan i pensionssparande, men långt ifrån alla. Och inte är det lätt att få jobb när man är 60, det är tyvärr bara de allra duktigaste inom sitt gebit som får det, de med specialkunskap.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-06-2011, 23:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Många mår riktigt riktigt dåligt, ovissheten är ju sjukt jobbig. Jag är tacksam över att det gick ett tag till, nu är i allafall världsekonomin inte lika kass (?). Om det nu gör något, men det känns lite bättre på något sätt. I mitt fall skulle jag gärna studera för att få nytt jobb (om det skulle behövas) men hur många yrken är det rimligt att man tar lån för sweatingbullets.gif De ska ju betalas tillbaka... Och om båda är arbetslösa kan man inte unna sig lyxen att bara leva på bidragsdelen. Jaja, spekulationer, den dagen den sorgen.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 26-06-2011, 14:33
          Länk hit: #26

Gäster

Jag undrar om jag skulle orka läsa nåt, jag tycker det är jättetrögt att plugga när man är så här "gammal". Spanskan gick inte alls in automatiskt som de språk gjorde man läste som ung. sad.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 27-06-2011, 08:05
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

nu ska dom få lön, det är ju bra. fast jag skulle nog se mig om efter ett annat jobb, eller ngn utbildning, tror inte Saab håller ut längre, vilket ju så klart är urtrist sad.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          malarmaster
          Inlägg 12-10-2011, 07:59
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

är det slut nu?kineserna vill inte vara med längre o kassan är helt slut.
          eller kanske väntar kineserna o räknar med att köpa saab efter konkurs för en spottstyver?
          i vilket fall,saab försvinner från sverige. ulf

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-10-2011, 10:31
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Visst är det kört för SAAB. Alla vet det, men blundar. En bilfabrik som inte tillverkar bilar är en död fabrik. Skeppa det som är kvar till Kina och ge personalen en chans till nystart med andra arbeten.l

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 12-10-2011, 10:42
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Det har redan länge varit dags att stänga av respiratorn för det där företaget.

Så j-la sjukt agerat mot dom anställda som verkar ha ställt upp i ur och skur, tagit lönesänknigar osv och sen sätter Mueller de i den sitsen att inte betala ut några löner och fortsätter med sina glada tillrop att han har pengar på gång. Den karln är ju vedervärdig och fullständigt avknoppad från verkligheten.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 15:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon