Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ett eller två äppelträd
          ann-marie anders...
          Inlägg 25-06-2011, 22:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 31 864

Har tomten i Västmanland vid Kolbäcksån och vill plantera äppelträd som smakar sött och saftig.
          Har hört att man bör ha två äppelträd eller ett med flera sorter pga. pollineringen tror jag det var.
          Vilken sort rekommenderar ni ? och ska jag plantera äppelträdet där marken är lite högre och torrare?
          Ska jag gräva ner nät runt rotklumpen som skydd mot sork? och nåt skydd för stamman. thanks.gif

Citera
          merlin68
          Inlägg 25-06-2011, 23:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Vilka sorter du ska odla beror på tycke och smak och om du vill ha sommar-, höst- och/eller vintersorter. Detta är min favoritplantskola:

http://www.blomqvistintaimisto.com/index.p...ple&lang=sv

De har många mycket härdiga sorter att välja bland. Själv har jag föga upphetsande sorterna Transparent blanche (sommarsort) och Oranie (höstsort) samt Antonovka röd (vintersort) och Gerby Kanel (höstsort). De två sistnämnda inköpta på Blomqvists plantskola. Gerby Kanel är jättegod yes.gif Sen kan man ju ympa in fler sorter i sina träd om man tröttnar...

Transparent Blanche pollinerar många sorters äpplen. Googla lite det finns säkert pollineringslistor någonstans. Äpplen gillar att ha det lite fuktigt kring rötterna men naturligtvis ingen stående väta. Hellre lite fuktigare än för torrt. Gnagskydd kring stammen såklart men mot sork kan jag tyvärr ej ge några råd men antar att man kan gräva ner metallnät i en "ring" kring äppelträdet.

Redigerat av merlin68: 25-06-2011, 23:31

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 27-06-2011, 09:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Om du inte bor mitt i skogen eller på en öde ö, så normalt finns det äppleträd hos grannarna som kan hjälpa till med pollineringen.

Vad gäller söt så finns det en äpplesort som heter "Worcaister Parmän" som skall smaka väldigt sött. Vet dock ej om den klarar av din ospecifierade klimatzon.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 05:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon