Kommer ta ner ett antal ca 20-25 st, förvuxna thujaträd ca 7-8 meter höga som tagit över en del av slänten på baksidan. Detta är inga problem i sig, men stubbarna är inte att leka med. Träden sitter i grupper som verkar utgå från samma moderplanta eller så, kanske 3-5 stammar mellan 10-20 cm i diameter på samma rot, stubbarna kanske mäter mellan 40-50 cm i marknivå. Vad jag kommer ihåg från en liknande övning jag gjorde för kanske 15 år sedan så växer rötterna rakt ner i princip. Marken består av sandjord med mycket sten (markfylle)
Jag behöver inte gräva upp hela rötterna här, det skulle räcka att allt synligt ovan jord försvann.
Hur gör man enklast med detta? Funkar en stubbfräs i en 45° slänt? Vad kan en sådan kosta att hyra en dag? Eller är spett, yxa och spade den bästa metoden?
Eventuellt kan de få sitta kvar ett par år och dö, men jag har sett förr att thuja-stubbar inte alltid dör utan får nytt liv efter ett tag... finns det kemiska metoder för att avliva dem? Eco-pluggar funkar väl bara för lövträd?
Redigerat av Hasse_h: 30-06-2011, 12:28
|