Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Återuppliva olivträd?
          JohannaL
          Inlägg 13-07-2011, 17:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 53 374

Vi fick ett olivträd för ca 2 år sedan. Förra vintern/våren blev alla löven bruna och sedan ramlade de av ett efter ett tills trädet var kalt. Under sommaren trodde vi att det dött eftersom ingenting hände men i september så sköt det nya skott som bara den och levde upp. Sedan flyttade vi och i vår har samma sak hänt igen. Alla löven är borta och jag ser inte en tillstymmelse till knopp... Trädet har stått ute året runt eftersom vi inte förrän nu har någonstans att ställa det inomhus på vintern. Det har dock stått väl skyddat från vind, regn och rusk och inpackat i tidningspapper och annat som hjälpmedel.

Vi har planterat om det i bättre kruka med ny jord i våras. Läste någonstans att när trädet gör såhär så kan man beskära det lite så att det sporras att skjuta nya skott. Vissa grenar ser helt normala ut men några enstaka har börjat släppa barken (eller hur jag nu ska förklara det). Vi ger det näringstillskott emellanåt efter tips på växtcentrat, men hur ofta bör jag ge det näring? Kan det hjälpa om jag klipper av de grenar som faktiskt ser döda ut?

Vill gärna rädda det som räddas kan...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-07-2011, 18:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Det är garanterat köldskador som har hänt om det har stått ute, rötterna har drabbats hårdast säkert i med att det inte orkat få skott förens september.

För att det ska må bra så måste ni ta in det i fortsättningen. Extraljus ca 16-18timmar per dag, rumstemp går bra eller svalt men frostfritt.

Nu efter dessa rejäla köldskador/vinterskador som det fått efter vintern ska ni göra så lite som möjligt INGEN näring, helst skulle ni heller ej ha planterat om det. Det ni kan göra är att ta veck grenar som verkar döda och därefter vattna det lite, inte för blött men heller inte torka ut det för mycket. Sätt det varmt och soligt och skyddat och hoppas på det bästa att det skjuter skott igen. jag tror inte den kommer klara en vinter till i kruka, skott som kommer sent hinner nog inte avmogna inför vintern.

Olivträd på friland utan skydd KAN funka i ett skyddat läge zon 1 i väldräneradjord i marken inte i kruka, det kan övervintra lä ngre norrut men behöver då skydd kalla vintrar även en kall vinter i ett zon 1 läge kan det behövas extra skydd. Annars finns det frilands oliver både i Danmark och i Skåne i bra lägen, vissa ges skydd.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon