Vi fick ett olivträd för ca 2 år sedan. Förra vintern/våren blev alla löven bruna och sedan ramlade de av ett efter ett tills trädet var kalt. Under sommaren trodde vi att det dött eftersom ingenting hände men i september så sköt det nya skott som bara den och levde upp. Sedan flyttade vi och i vår har samma sak hänt igen. Alla löven är borta och jag ser inte en tillstymmelse till knopp... Trädet har stått ute året runt eftersom vi inte förrän nu har någonstans att ställa det inomhus på vintern. Det har dock stått väl skyddat från vind, regn och rusk och inpackat i tidningspapper och annat som hjälpmedel.
Vi har planterat om det i bättre kruka med ny jord i våras. Läste någonstans att när trädet gör såhär så kan man beskära det lite så att det sporras att skjuta nya skott. Vissa grenar ser helt normala ut men några enstaka har börjat släppa barken (eller hur jag nu ska förklara det). Vi ger det näringstillskott emellanåt efter tips på växtcentrat, men hur ofta bör jag ge det näring? Kan det hjälpa om jag klipper av de grenar som faktiskt ser döda ut?
Vill gärna rädda det som räddas kan...
|