Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anlägga trädgård! Hjälp!
          AnniiPannii
          Inlägg 15-07-2011, 06:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Har en helt ny väldigt försummad trädgård som jag vill pyssla i ordning. Den är sluttad mot en sjö med mycket berg under på vissa ställen. På ett ställe är det ganska bra och mycket jord i planläge, men det är mycket skugga och under några stora tallar.
          Vad kan man plantera där, pioner? Hur gör ni det trevligt i skuggiga områden?
          Resten av trädgården är i soligt läge utan träd. De som växer där nu är mestadels sly och vildhallon och smultron. Vad kan jag göra där, och min viktigaste fråga är vad kan jag göra NU? smile.gif Det börjar ju gå mot sensommaren och hösten snart men vad gör man i en trädgård då som inte existerar? Haha är inte så duktig på trädgårdsskötsel än men vill bli!

Tack!

biggrin.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          EKLO
          Inlägg 15-07-2011, 09:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

det verkar så roligt att göra sin egen version av denna vildvuxna trädgård. Mitt främsta råd (ur erfarenhet) är: stressa inte, då är det inget kul, gör i ordning en lagom bit i taget och gläds åt det. Trädgård blir man nog aldrig "klar" med.

Det finns massor av roliga böcker och tidskrifter om växter och trädgårdar som man kan sitta och bläddra och drömma och bli inspirerad av - om skuggtåliga växter, om solrabatter, om rådjursstängsel, om gödsling, om grönsaksodling, ja, om det mesta. Mängder av växter klarar skugga och halvskugga, men man måste förstås veta vilka de är. För min del är enklaste sättet att komma igång i skallen att läsa o bläddra i böcker och på den här odla-sidan.

Om det varit min trädgård skulle jag nu ha börjat gräva upp ett lagom stort område i solen och göra platsen ren från allt sly och flerårigt ogräs - och där skulle jag anlägga odlingsbäddar för grönsaker (men det är ju jag det).

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 15-07-2011, 09:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Det har jag också tänkt på! Men skall man göra i ordning för odling av grönsaker mm nu eller nästa vår? Och i så fall vad skall man göra då, vända på jorden och ha den övertäkt under vintern?
          Eftersom (som du nämnde) jag inte kan göra allt på en gång tänkte jag börja med den skuggiga sidan där det finns en liten trädgårdsgrupp som man kan sitta och mysa i. Men vet fortfarande inte vad jag skall hitta på och vad som skall göras nu. smile.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          EKLO
          Inlägg 15-07-2011, 10:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Gräv dina grönsaksland nu, och blir du klar med en liten bit snabbt finns det faktiskt en hel del asiatiska bladgrönsaker du han så och får skörd av redan i höst (fast jag vet ju inte vilken växtzon du odlar i förstås). Och täck all jord du rensat fram med ett tjockt lager organsikt material så slipper du ogräsrensning - har du tillräckligt med material för att täcka riktigt tjockt även under vintern så blir maskarna väldigt glada, och du också i vår när du tar bort täcket och börjar så dina grönsaker!

Redigerat av EKLO: 15-07-2011, 10:09

Citera
          Ezereht
          Inlägg 17-07-2011, 11:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Det är jättebra att förbereda på hösten. Om du ska plantera något kan du så frön inför nästa år redan på hösten, ex. blåklint och vallmo och ringblomma.

Sedan om man sår perenner, jordgubbar eller rosor på hösten är också jättebra, för då hinner dom rota sig medan det är inte så varmt och regnar ganska bra. Sen nästa år har dom redan etablerat sig och kan starta blomma biggrin.gif Om man planterar under senvåren/sommaren måste man vattna himla mycket för det mesta.

Grönsaksland är perfekt att förbereda, så du på våren bara kan så och lägga över fiberduk (fiberduk är odlarens bästa vän). Annars är våren oftast en hektisk tid, man ska bli klar med allt "innan semestrarna" och man hinner kanske inte så mycket. Bättre allt man kan fixa på hösten.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 02:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon