Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har ni Gayfobi ?
          *Stintan*
          Inlägg 16-07-2011, 12:29
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det ska nog tyvärr mer till än ett generationsskifte för jag har en känsla av att äldre personer i allmänhet är mer accepterande och toleranta än yngre.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-07-2011, 12:34
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

SJälvklart blev de förbannade , vad hade du förväntat dig ? Att uppträda som du gjorde tyder på en väl inrotad gayfobi .

Låt andra människor ha sina liv ifred !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          andersen
          Inlägg 16-07-2011, 13:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Gurka heter Cucumis sativus på latin.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Anma
          Inlägg 16-07-2011, 13:14
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Kryddan03 @ 16-07-2011, 02:18) *
          För att svara på din fråga i rubriken: Ja, jag får panikångest varenda gång jag ser mig i spegeln.
          Fast det kanske mer beror på att jag är så himla fet numera... dunno.gif

rotfl.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 16-07-2011, 13:23
          Länk hit: #45

Medlem

Motti, uppenbarligen har du tagit upp ämnet på ett sätt som de tyckte var olämpligt. Jag känner ett gaypar, de är utseendemässigt ganska lika och många har trott att de är bröder. De har berättat att de inte vet vad som anses märkligast, att två bröder i medelåldern bor ihop eller att de är gifta med varandra.
          Vi har lång väg att gå till ett fördomsfritt samhälle.

Citera
          4:an
          Inlägg 16-07-2011, 13:46
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Har svårt att ens orka ge mig in i debatten...har hållt mig utanför och ägnat mig åt trädgårdsprat...
          men, kära ni det handlar till sist om vi vem är som människor, inte vilken sexuell läggning vi har eller var vi kommer ifrån, eventuella handikapp eller vilket kön vi är. Jag är själv svensk, hetersexuell kvinna på 52 år..men gift med en invandrad man (asiat) och har två mörkhåriga barn, vuxna nu...och vilka fördomar vi har mött....vad jag vill är att vi alla skall se vem människan är...inte fråga eller ifrågasätta och tro att vi sitter inne med någon form av sanning för vi lever alla i olika verkligheter och har olika ögon att se på tillvaron med. Vem har rätten att påstå att vi vet sanningen?

Citera
          VitaFingrar
          Inlägg 16-07-2011, 14:10
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 339
          Medlem nr: 36 571

CITAT (*Stintan* @ 16-07-2011, 13:29) *
          Det ska nog tyvärr mer till än ett generationsskifte för jag har en känsla av att äldre personer i allmänhet är mer accepterande och toleranta än yngre.

Inte i den här frågan. Det finns en generell men markant skillnad på yngre generationers syn på homosexualitet och äldre generationers syn på homosexualitet. Yngre människor är mer accepterande, ser det inte som en lika stor grej.

Citera
          pejori
          Inlägg 16-07-2011, 15:28
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Myosotis @ 16-07-2011, 12:15) *
          Jo men det kan man väl göra. För några år sen hade jag besök av en gammal kompis som bor lite långt borta för att man ska träffas så ofta, då umgås man intensivt och pratar mycket i några dagar. Vi var på bio och såg "Patrik 1,5" så vi började prata om fördomar mot homosexuella. Hennes bror bor ihop med en kille och hon berättade mycket om det och om alla fördomar runtomkring, det var ju inte jag som frågade utan hon som hade ett behov att diskutera det. Sen började hon prata om sig själv och att hon började undra varför hon aldrig blev kär i några killar (nu har hon kommit på det och har flyttat ihop med en tjej). Det kändes som om vi pratade om läggning och fördomar etc. hela den helgen och det var inget konstigt med det, hon frågade vad jag tyckte och hade ett behov av att prata om det. Ska man vägra svara då om man är fördomsfri eller vad? wink.gif

Det är för mig en helt annan sak. (disskusion) När man i allmäna ordalag diskuterar och personen sedan själv kommer in på sin läggning köper jag.
          MEN att gå bort till ett relativt okänt grannpar och börja med att " Jag är inte homofob, men hur fungerar det egentligen hos er, eller jag accepterar er som ni är" är kanske inte riktigt samma sak.
          Förövrigt håller jag med om, att man ska kunna prata om det mesta, men man bör nog känna av om båda parterna är med på noterna... tummenupp.gif

CITAT (Myosotis @ 16-07-2011, 12:22) *
          Det är ett bra exempel för att förklara hur jag menar. Jag går ju inte fram till en handikappad och påpekar att han sitter i rullstol eller frågar varför han gör det. Men däremot kan man ju diskutera t.ex. politik/samhälle med en handikappad lika bra som med en icke-handikappad, och där ingår hur man behandlar handikappade i samhället. Min kusin som har ms behandlas för jävligt av myndigheterna ibland och då är det väl relevant att diskutera det med henne?

Japp. Det är det.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-07-2011, 15:42
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det tycks mig som om ett flertal här och annorstädes inte vet vad den psykiatriska termen fobi, kommer av fobos som betyder skräck, och ordet fördom betyder och står för. Det är inget man skall slänga ur sig för att trycka ner en debattmotståndare eller någon annan med.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 16-07-2011, 15:58
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2011, 16:42) *
          Det tycks mig som om ett flertal här och annorstädes inte vet vad den psykiatriska termen fobi, kommer av fobos som betyder skräck, och ordet fördom betyder och står för. Det är inget man skall slänga ur sig för att trycka ner en debattmotståndare eller någon annan med.

Då tycker jag att du kan förklara det.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-07-2011, 16:03
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2011, 16:42) *

Och det ska komma från dig giggle.gif

--------------------

Citera
          Mårbacka
          Inlägg 16-07-2011, 16:28
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 15 831

Överlag tror jag att det finns fler accepterande kvinnor än män.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-07-2011, 16:32
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Mårbacka @ 16-07-2011, 17:28) *
          Överlag tror jag att det finns fler accepterande kvinnor än män.

Ja det tror jag också.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-07-2011, 18:21
          Länk hit: #54

Gäster

Kul med gurkdiskussionen men jag gissar att gåvan gavs av samma anledning som att jag aldrig odlar gurkor. Vem sjutton vill ha 59 gurkor som mognar samtidigt... sick.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 16-07-2011, 19:41
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gunilla T @ 16-07-2011, 19:21) *
          Kul med gurkdiskussionen men jag gissar att gåvan gavs av samma anledning som att jag aldrig odlar gurkor. Vem sjutton vill ha 59 gurkor som mognar samtidigt... sick.gif

Hade någon kommit rusande med en gurka till mig så hade jag nog inte kunnat hålla mig utan skojat om det istället för att ta illa upp flirting.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-07-2011, 20:16
          Länk hit: #56

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag fick en hemodlad gurka av grannen i fjol biggrin.gif Får nog en i år också om jag går dit, om inte annat är växthuset värt promenaden bara för att beundra

Citera
          gnon49
          Inlägg 16-07-2011, 20:20
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Vilka meloner hon har, alltså hon i affären, grönsaksaffären. Ska det va en banan? Skämten är många och den som tar åt sig är humorbefriad..

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-07-2011, 20:26
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (gnon49 @ 16-07-2011, 21:20) *
          Vilka meloner hon har, alltså hon i affären, grönsaksaffären. Ska det va en banan? Skämten är många och den som tar åt sig är humorbefriad..

När man hört samma vits hundra gånger så är det inte kul längre.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-07-2011, 21:20
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Skall man behöva förklara det uppenbara? En fobi är en psykiatrisk term för en helt förlamande eller förskräckande reakttion på en eller flera saker. Den är inte viljestyrd utan ligger djupare. T.ex. kan en person med spindelfobi inte ens se en bild på en spindel trots att den inte kan vara farlig. Samma med ormfobi. Om en person verkilgen hade homofobi skulle vederbörande inte ens kunna diskutera saken och absolut inte vara i samma rum som en gay. Dessutom skulle personen ifråga inte kunna lastas för denna fobi, det kan ingen för känslan är sagt inte viljestyrd. Det som kallas för homofobi skulle möjligen kunna kallas homoantipati.

En fördom är att man bedömer något eller någon på förutfattade meningar som inte stämmer. Att exempelvis säga att man inte gillar bögar är ingen fördom i sig, möjligen kan det vara det beroende på orsaken. Är det bara en personlig ståndpunkt är det ingen fördom.

Det är en fördom att säga att invandrare är smutsiga eller liknande. Eller att de bryter upp parketten för att elda eller odla potatis. Det är också en fördom att påstå att invandrare är kvinnomisshandlare, trots att det förekommer. Möjligen kan det vara en generalisering.

Tänkte skriva något om Gardell också men det är sent så jag sparar den godbiten, kanske till i morgon. smile.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Piccante
          Inlägg 16-07-2011, 21:36
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Homofobi har en vardaglig betydelse också precis som xenofobi används om invandrarfientlighet och inte om en fobi som gör att människor springer och gömmer sig.
          Wikipedia beskriver det bra;
          Homofobi, ett ord sammanfogat av orden homosexuell och fobi, som vanligen betecknar antingen

en kliniskt påvisbar fobi (kraftig irrationell rädsla) för homosexuella/homosexualitet, se homofobi (psykologi).
          ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitet, se homofobi (samhälle).

Homofobi (samhälle)
          CITAT
          Homofobi är fientlighet eller rädsla för homosexuella, homosexualitet, homosexuella handlingar, HBT-kultur eller andra företeelser kopplade till homosexualitet.

I en del sammahang betecknar homofobi både en enskild individs negativa attityder och samhällets generellt negativa attityder gentemot företeelserna. I andra sammahang håller man isär detta och låter ordet homofobi beteckna enbart en individs enskilda attityd, medan samhällets generella negativa attityd, dess strukturella förtryck, betecknas som heterosexism.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon