Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Om att samla saker
          silos
          Inlägg 16-07-2011, 10:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag har ett absolut tvång att inte kasta bort en enda plast kork till petflaskor....kanske kommer de till användning en dag:i pyssel etc...Så samlar jag på tapetprovs kataloger,gamla sådana,men var tvungen att ta en paus eftersom det blev alldeles för många....
          Jag samlar även knappar,tyger,garn,tråd och allt detta använder jag när jag gör mina dockor.

Har ni något som ni måste samla?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-07-2011, 10:27
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag samlar träd, det är min största passion här i livet.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-07-2011, 10:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Jag samlar på glas. Vackra sådana, gärna bruksglas. Äntligen har jag två vitrinskåp, ett hemma och ett i torpet, så att jag har plats för dem. Nästan. Jag behöver bara sätta upp ett par hyllor i köket så ...

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-07-2011, 11:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Korkar från PET-flaskor är bra, jag gjorde nya fötter till min hopfällbara arbetsbänk av sådana då gummitassarna ramlat bort och försvunnit.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-07-2011, 11:19
          Länk hit: #5

Medlem

Själva petflaskorna utan kork är bra när man ska fara iväg och behöver ha bevattning av blommorna. Bara att fylla och vända uppochner i jorden så droppar det lite lagom så där.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-07-2011, 11:31
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

2l petflaskor går också fint att använda som boj när man lägger ut långrev eller nät. Praktiska grejer det där, och prisvärda.

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-07-2011, 11:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har sparat två 1½ liters petflaskor av den gamla tjocka typen som får fungera som vatten-/ saftflaskor på mina kanotutflykter. Fryser man ner vattnet har man kallt vatten hela dagen.

Citera
          Tiana
          Inlägg 16-07-2011, 12:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 59 502

Är inte så mycket samlare som hamstrare... Men visst är det svårt att göra sig av med en del saker!

Citera
          Monarda
          Inlägg 16-07-2011, 22:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Har äntligen kommit till det stadium i livet som många av oss uppnår vid en viss ålder; nämligen att nu är det slutsamlat. Nu är det snarare så att det är skönt att göra sig av med saker och man känner sig lite lättare för varje pryl som försvinner.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-07-2011, 22:31
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Monarda @ 16-07-2011, 23:24) *
          Har äntligen kommit till det stadium i livet som många av oss uppnår vid en viss ålder; nämligen att nu är det slutsamlat. Nu är det snarare så att det är skönt att göra sig av med saker och man känner sig lite lättare för varje pryl som försvinner.

Jag känner igen mig i det, efter att barnen flyttar hemifrån (och ex-maken) utan att de tog med sig tillräckligt har man för mycket saker. När jag sedan blev sambo med en som också hade delvis utflugna barn stod vi där med minst fyra uppsättningar köksutrustning, två husvagnar, två fritidstomter, ett fritidshus, två bilar och massor av annat. Utrensningens tid har kommit. Med mindre prylar att flytta runt, vårda och trängas med så har man helt plötsligt tid att umgås och leva ... härligt!!!

--------------------

Citera
          silos
          Inlägg 17-07-2011, 08:17
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (malcolm @ 16-07-2011, 12:16) *
          Korkar från PET-flaskor är bra, jag gjorde nya fötter till min hopfällbara arbetsbänk av sådana då gummitassarna ramlat bort och försvunnit.

Vilken bra ide!

CITAT (Natur liv @ 16-07-2011, 12:19) *
          Själva petflaskorna utan kork är bra när man ska fara iväg och behöver ha bevattning av blommorna. Bara att fylla och vända uppochner i jorden så droppar det lite lagom så där.

Också en mycket bra ide!

Tack för alla era svar och alla iden,jag kommer nog har användning för några av dessa.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 17-07-2011, 19:27
          Länk hit: #12

Gäster

Det finns saker som är minnen ur ens liv och de får stanna kvar. Gör en kasta-bort dag när det känns så. Man har samlat på sig för mycket saker i detta brylsamhälle och gamla blir de fort, men så vet man kanske inte just då om man kan ge bort det eller spara ett tag.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-07-2011, 19:31
          Länk hit: #13

Medlem

Varför inte slå ett slag för återanvändning och ge bort saker i present. Med ett fint omslag och en vacker tanke om att de vackraste tingen ska många kunna ta del av, så accepterar säkert många att få något begagnat. En konkret sak mot slit-och-släng-hysterin.

Annat som inte går att ge bort kan säljas på garage-loppis/bakluckeloppis eller liknande.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 19-07-2011, 22:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Sedan vi sålde vårt hus 7 rum och kök och flyttade till nybyggt fyra rum o kök ja då insåg jag vilken befrielse det var att slippa alla prylar vi gjorde oss av med i flytten.Jag annser att prylar över allt blir en belastning till slut !så skönt att ha ordning och veta vad saker finns nu mer.Om jag har en samlingsbelastning så är det nog ljuslycktor och ljustakar wink.gif
          En klok man sa en gång på radio P1 :att ett hus är något man skaffar för att sammla prylar i .

Så sant så sant :)inte blir livet mer innehållsrikt av att man har en massa prylar överallt .

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-07-2011, 22:12
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 19-07-2011, 23:08) *
          ..............En klok man sa en gång på radio P1 :att ett hus är något man skaffar för att sammla prylar i ..............

Tycker inte jag var ett dugg klokt, tvärtom.......

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 19-07-2011, 22:23
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

rolleyes.gif I mitt fall syntes det som klokt :)fik ärva från två håll !vad ska man göra med allt ?hela huset vårt var fyllt med saker som man både ville behålla och många saker var ju fyllda med minnen men man kan inte ta hand om allt,kommer en dag då man måste sålla hårt i vad som är viktigt att behålla och vad som är mindre viktigt.Det är i alla fall min upplevelse smile.gifI bland kan det vara en befrielse att göra sig av med prylar.Sista Fracken har inga fickor wink.gif

Redigerat av Motti: 19-07-2011, 22:26

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 20-07-2011, 14:44
          Länk hit: #17

Gäster

Det är så rätt, inget får man med sig som tur är.
          Det är bara synd att barnen vill inte längre ha ens minnessaker från sitt föräldrarhem. Inte ens fotoalbum man har sparat åt dem från de redan bortgångna, men kända släktingar. Prylar har de och pretantioner har ökat med åren ang. presenter och sådant.
          Jag tycker det är lite galet på något vis, men tillhör den gamla generationen med dess värderingar, även att man försöker att hänga med till en viss gräns.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 21-07-2011, 18:06
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (silos @ 16-07-2011, 11:19) *
          Jag har ett absolut tvång att inte kasta bort en enda plast kork till petflaskor....kanske kommer de till användning en dag:i pyssel etc...Så samlar jag på tapetprovs kataloger,gamla sådana,men var tvungen att ta en paus eftersom det blev alldeles för många....
          Jag samlar även knappar,tyger,garn,tråd och allt detta använder jag när jag gör mina dockor.

Har ni något som ni måste samla?

biggrin.gif Kul tråd. Jag samlar på tidningar. Speciellt facktidningar och kvällstidningar med stora sporthändelser ex os-guld i hockey, vm-brons i fotboll... Och plastpåsar som alltid kommer till användning...

Annars försöker jag minmiera med saker runokring då det bara tar energi.

CITAT (Huggorm @ 16-07-2011, 11:27) *
          Jag samlar träd, det är min största passion här i livet.

Vad är dert för träd? Mindre antar jag?

Redigerat av xlxl67: 21-07-2011, 18:07

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 21:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon