CITAT (Tikka @ 12-08-2011, 01:15)

Här är en annan bild på blek kantarell, klicka även på siffrorna som är i bilden så ser ni olika varianter...
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Cantharellus_pallensIdag har jag plockat nåt jag letat efter sedan måååånga år tillbaka...igår var första gången någonsin jag hittade mandelriska 3st idag blev det 2,3 kg av mandelriskan o det va stooooor lycka

Kan säga att jag är göööör glad!!!! Nu ligger allt på tork i min obh nordica svamptork.
Det var den bilden man kom till via en tidigare länk i tråden. Där syntes inte att det blev orange fläckar efter att man tagit i svampen så därför lade jag in den andra bilden.
Det står ju i beskrivningarna att de är större och kraftigare än vanliga kantareller, att de har vitt eller nästan vitt kött och att de alltid växer i lövskog.
Jag är ganska övertygad om att många som säger att de plockat sommarkantareller har hittat den vanliga kantarellen ovanligt tidigt. Den vanliga kan ju också dyka upp redan i juni och framfrörallt i juli.
Nu vet jag i alla fall skillnaden och nästa sommar skall jag leta efter den.
Mandelriska har jag aldrig letat efter eller plockat. Är den godare än blodriska? Är den väldigt ovanlig eftersom du inte hittat den tidigare?