Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svamptråden 2011, Vad har ni gjort för matfynd hittills?
          Mollis
          Inlägg 01-08-2011, 09:50
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Oj så roligt med en svamptråd! Jag är helt svamptokig och brukar plocka alldeles för mycket varje år. Det har inte riktigt kommit igång här hos mig ännu men jag tror att det blir ett bra år. Kan som många andra varmt rekommendera svampguiden.com, där har jag lärt mig massor. God svamplycka allesammans!

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 04-08-2011, 08:27
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Har hittat lite små torra sommarkantareller. Hoppas det kommer lite regn snart. Det är så himla torrt här uppe.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          ninnisky
          Inlägg 04-08-2011, 20:35
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

En fråga!

Kan man odla kantareller eller det kanske redan görs?
          Jag har suttit på ett och samma ställe på landet i mer än 40 år och rensat kantarellerna jag plockat i skogen intill. Har alltid medvetet slängt slängt rensat omkring mig. Först för några år sedan tittade några småknattar upp där och nu är det kanske 10 stycken. Mina alldeles egna biggrin.gif

Vad ska jag göra för att det ska bli fler g.gif Skulle vara bekvämt att ha dom nära till hands biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Tikka
          Inlägg 04-08-2011, 22:56
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Forskning kring att kunna odla kantareller pågår eller pågick av en kille som heter Eric Danell. Det var svårt att få till en sådan odling vad jag minns.

Sådär som du gör gör nog många, rensar o sedan hoppas på att det ska bli kantareller av dom en dag...om det är av renset som det blivit kantareller hos dig kan inte jag svara på.
          Kan bero på att du går där på marken o helt plötsligt så har du förändrat något så att du aktiverat mycel i marken som gör att det nu blir kantareller om du nu har skogen inpå dig där du är.

Hittade en länk som jag ville lägga till:
          http://www.svampguiden.com/kantareller.asp

Redigerat av Tikka: 04-08-2011, 23:01

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Christa
          Inlägg 05-08-2011, 07:10
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Anki på Öland @ 21-07-2011, 15:12) *
          En "avis-tråd"...... hittar ju bara trattisar här.... vill ha annan svamp också sad.gif

Finns det inga champinjoner i hagarna eller kanske stolt fjällskivling?

CITAT (fridasj @ 21-07-2011, 14:10) *
          Hittade en hel del sommarkantareller redan för några veckor sedan, men har inte aktivt letat svamp sedan dess. Ser fram emot att få fylla frysen med goda svampar framåt höstkanten!

Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller. Finns det verkligen två sorter eller är det bara om man hittar dom på sommaren?

Skördar jag kantarellerna den 31 juli så är det sommarkantareller men om jag väntar till nästa dag så är det vanliga kantareller confused.gif

Skulle vara intressant att få detta förklarat. Har undrat över det i över 30 år.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-08-2011, 07:43
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja det finns ju en variant som är lite ljusare och betydligt knubbigare än den vanliga

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ninnisky
          Inlägg 05-08-2011, 07:51
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Tikka @ 04-08-2011, 21:56) *
          Forskning kring att kunna odla kantareller pågår eller pågick av en kille som heter Eric Danell. Det var svårt att få till en sådan odling vad jag minns.

Sådär som du gör gör nog många, rensar o sedan hoppas på att det ska bli kantareller av dom en dag...om det är av renset som det blivit kantareller hos dig kan inte jag svara på.
          Kan bero på att du går där på marken o helt plötsligt så har du förändrat något så att du aktiverat mycel i marken som gör att det nu blir kantareller om du nu har skogen inpå dig där du är.

Hittade en länk som jag ville lägga till:
          http://www.svampguiden.com/kantareller.asp

Tack, Tikka smiley_small_hug.gif Du kan ju allt biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-08-2011, 07:52
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 05-08-2011, 08:10) *
          Finns det inga champinjoner i hagarna eller kanske stolt fjällskivling?............

Jodå, champinjoner finns det oftast gott om på Alvaret men jag tycker inte det är gott utan att blanda in någon annan svamp. Och fjällskivlingarna hittar mina grannar oftast först för dom växer precis bredvid deras tomter. Och mest av allt, gillar inte att gå på Alvaret på sommaren för det är så vansinnigt mycket fästingar.... Det är skogsturerna jag gillar smile.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 05-08-2011, 08:41
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 05-08-2011, 08:52) *
          Jodå, champinjoner finns det oftast gott om på Alvaret men jag tycker inte det är gott utan att blanda in någon annan svamp. Och fjällskivlingarna hittar mina grannar oftast först för dom växer precis bredvid deras tomter. Och mest av allt, gillar inte att gå på Alvaret på sommaren för det är så vansinnigt mycket fästingar.... Det är skogsturerna jag gillar smile.gif

Fästingarna har satt krokben även för mitt svampplockande men jag får dom på mig i skogen. Hade sju stycken som satt fast på mig efter första svampturen i granskogen här.

Hur försiktig jag än är så kan jag knappt sticka ut näsan i naturen utan att få fästingar så jag har för första gången i livet struntat i svampen i år.

Jag undrar verkligen om man bara kan skylla på klimatförändringarna att det blivit så mycket fästingar. Skulle gärna se att man gjorde något åt det om det går. Kanske mer avskjutning av rådjur.

Citera
          Tikka
          Inlägg 05-08-2011, 13:43
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Christa @ 05-08-2011, 08:10) *
          Finns det inga champinjoner i hagarna eller kanske stolt fjällskivling?
          Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller. Finns det verkligen två sorter eller är det bara om man hittar dom på sommaren?

Skördar jag kantarellerna den 31 juli så är det sommarkantareller men om jag väntar till nästa dag så är det vanliga kantareller confused.gif

Skulle vara intressant att få detta förklarat. Har undrat över det i över 30 år.

Blek kantarell är de som växer på sommaren är ljusare i färgen, Kantarell är de som kommer på sensommaren hösten är gulare i färgen fast växttiderna går väl in i varandra...
          Blek kantarell är knubbigare än Kantarell som kommer senare. Skriv in kantarell på svenskt namn eller cantharellus på latinska namn i databasen här så kan du se o läsa mer om skillnaden http://www.svampguiden.com/databasen.asp

Redigerat av Tikka: 05-08-2011, 13:48

--------------------

Citera
          Tikka
          Inlägg 05-08-2011, 13:54
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (ninnisky @ 05-08-2011, 08:51) *
          Tack, Tikka smiley_small_hug.gif Du kan ju allt biggrin.gif

Tack o varsågod smile.gif Nja lite kan jag wink.gif smile.gif
          Nu hittade jag det jag sökte igår....
          http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycor...orskning01.html

Redigerat av Tikka: 05-08-2011, 13:55

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 05-08-2011, 15:55
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Tikka @ 05-08-2011, 14:43) *
          Blek kantarell är de som växer på sommaren är ljusare i färgen, Kantarell är de som kommer på sensommaren hösten är gulare i färgen fast växttiderna går väl in i varandra...
          Blek kantarell är knubbigare än Kantarell som kommer senare. Skriv in kantarell på svenskt namn eller cantharellus på latinska namn i databasen här så kan du se o läsa mer om skillnaden http://www.svampguiden.com/databasen.asp

Är den väldigt ovanlig? Jag har gått i skog och mark i hela mitt liv och någon blek kantarell har jag aldrig sett.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-08-2011, 16:10
          Länk hit: #73

Medlem

Inte alls ovanlig i Mälardalen iallafall.

--------------------

Citera
          Tikka
          Inlägg 05-08-2011, 16:13
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Christa @ 05-08-2011, 16:55) *
          Är den väldigt ovanlig? Jag har gått i skog och mark i hela mitt liv och någon blek kantarell har jag aldrig sett.

Nej den är inte ovanlig inte vad jag vet. Du skriver att du inte förstått vad skillnaden är på blekkantarell o kantarell.

Citat: "Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller." slut citat.

Nu när jag berättat det för dig kanske du kan kika på det till nästa svamp säsong så kanske du ser det smile.gif

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 06-08-2011, 20:57
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Tikka @ 05-08-2011, 17:13) *
          Nej den är inte ovanlig inte vad jag vet. Du skriver att du inte förstått vad skillnaden är på blekkantarell o kantarell.

Citat: "Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller." slut citat.

Nu när jag berättat det för dig kanske du kan kika på det till nästa svamp säsong så kanske du ser det smile.gif

Den kanske helt enkelt inte finns i de skogar jag brukar gå i. Tror du inte att det också kan finnas människor som säger att de plockat sommarkantareller för att dom hittat dom i juli fast det är helt vanliga kantareller?

Jag har som tidigast hittat vanliga kantareller på midsommarafton. Det står ju om den bleka kantarellen att den är så blek så den kan förväxlas med andra svampar. Då borde det inte vara så svårt att se skillnad på en sådan och en vanlig.

Det står också att den ofta växer i lövskog och det finns inte så mycket lövskog där jag bor eller där jag bodde tidigare.

I vilken biotop brukar ni som sett dom hitta den bleka kantarellen?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-08-2011, 22:00
          Länk hit: #76

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det finns enormt mycket kantareller nu, man behöver inte gå många meter innan hinken är full w00t.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-08-2011, 22:04
          Länk hit: #77

Gäster

Ojdå, borde man gå ut imorgon då kanske? Men jag hinner nog inte. Vår svampkurs-lärarinna ringde idag, nästa torsdag drar det igång! smile.gif Tjohooo!

Åsså har jag fått den senaste utgåvan av Nya Svampboken. smile.gif Inte mycket som omvärderats, men några.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-08-2011, 22:14
          Länk hit: #78

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Meriona @ 06-08-2011, 23:04) *
          Ojdå, borde man gå ut imorgon då kanske? Men jag hinner nog inte. Vår svampkurs-lärarinna ringde idag, nästa torsdag drar det igång! smile.gif Tjohooo!

Åsså har jag fått den senaste utgåvan av Nya Svampboken. smile.gif Inte mycket som omvärderats, men några.

Nu när du har ny svampbok kan du ju börja kryssa hittade sorter, ungefär som ornitologer gör med skådade fåglar. Jag började kryssa örter i en flora en gång, men det blev för mycket biggrin.gif

Citera
          Tikka
          Inlägg 06-08-2011, 22:23
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Meriona @ 06-08-2011, 23:04) *

Åhh då ska jag köpa den smile.gif Har alla sen den första kom wink.gif
          Jag ska ut imorgon efm med syrran...det ska regna på fm så tja efm blir nog bra smile.gif

Edit: kollade upp nya svampboken...jag har ju den redan med svart omslag..har det kommit en nyare än den?

Redigerat av Tikka: 06-08-2011, 22:53

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-08-2011, 22:42
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Christa @ 06-08-2011, 21:57) *
          Den kanske helt enkelt inte finns i de skogar jag brukar gå i. Tror du inte att det också kan finnas människor som säger att de plockat sommarkantareller för att dom hittat dom i juli fast det är helt vanliga kantareller?

Jag har som tidigast hittat vanliga kantareller på midsommarafton. Det står ju om den bleka kantarellen att den är så blek så den kan förväxlas med andra svampar. Då borde det inte vara så svårt att se skillnad på en sådan och en vanlig.

Det står också att den ofta växer i lövskog och det finns inte så mycket lövskog där jag bor eller där jag bodde tidigare.

I vilken biotop brukar ni som sett dom hitta den bleka kantarellen?

Jag har hittat dom i samma skogar som jag hittat vanliga kantareller och det är inga lövskogar precis. Blandskogar, barrskogar och skogsgläntor snarare. Vanliga kantareller kommer senare än blek kantarell. Tror nog att du ser båda varianterna som kantarell för att du inte vet skillnaden eftersom du säger att du hittat kantareller på midsommarafton. Kolla i länken du fick eller i en bra svampbok.

--------------------

Citera

15 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 18:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon