Hej alla glada trädgårdsälskare!
Jag har för några år sedan kommit i besittning av (via "införskaffande" av äkta make) en fullständigt försummad trädgård kring ett älskat släkthus (rätt försummat också). För mig var det kärlek vid första ögonkastet

medan maken är rätt ointresserad (och det är ok - han gör annat) och svärmor (tidigare ägare) är handikappad och har inte rensat en rabatt på 10 år.
Första tre åren har jag rivit upp rabatter och försökt föryngra diverse gamla halvdöda buskar genom att klippa ned en tredjedel/fjärdedel av dem samt klippt av den helt igenväxta gräsmattan (mossmatta

) så att det iallafall liknar gräs igen.
Dock är jag lite fundersam, det känns som mycket går på känn och att jag mest river i den ände som är roligast för tillfället. Visst blir det resultat, men jag saknar Planen för hur det ska bli till slut... tycker det är svårt att veta vad som är möjligt att göra och inte med tanke på jord och sånt... Någon som har bra tips? Kanske finns det verktyg för sånt här, jag är helt novis på "riktig" trädgårdsodling. Hur anlägger man t.ex. en "riktig" köksträdgård och vad kan man odla med de förutsättningar som finns?
Fakta: Trädgården ligger på ett berg (minst 2000 m2 användbart, resten skog i backe och liknande) , moränmark men det finns ju gräs och sånt så det kan ju inte vara helt hopplöst. Mycket träd, enar framförallt.
Gbg-trakten, inlandet. Vi tänkte bo där när vi blir gamla, men nu används det bara som sommarbostad.
Alla tankar och tips mottages med tacksamhet!