Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nybörjare med ärvd trädgård söker tips och ideer, H*J*Ä*L*P* - hur gör man?
          InteSåGrönaFingr...
          Inlägg 29-02-2004, 15:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 2 906

Hej alla glada trädgårdsälskare!

Jag har för några år sedan kommit i besittning av (via "införskaffande" av äkta make) en fullständigt försummad trädgård kring ett älskat släkthus (rätt försummat också). För mig var det kärlek vid första ögonkastet wub.gif medan maken är rätt ointresserad (och det är ok - han gör annat) och svärmor (tidigare ägare) är handikappad och har inte rensat en rabatt på 10 år.

Första tre åren har jag rivit upp rabatter och försökt föryngra diverse gamla halvdöda buskar genom att klippa ned en tredjedel/fjärdedel av dem samt klippt av den helt igenväxta gräsmattan (mossmatta biggrin.gif ) så att det iallafall liknar gräs igen.

Dock är jag lite fundersam, det känns som mycket går på känn och att jag mest river i den ände som är roligast för tillfället. Visst blir det resultat, men jag saknar Planen för hur det ska bli till slut... tycker det är svårt att veta vad som är möjligt att göra och inte med tanke på jord och sånt... Någon som har bra tips? Kanske finns det verktyg för sånt här, jag är helt novis på "riktig" trädgårdsodling. Hur anlägger man t.ex. en "riktig" köksträdgård och vad kan man odla med de förutsättningar som finns?

Fakta: Trädgården ligger på ett berg (minst 2000 m2 användbart, resten skog i backe och liknande) , moränmark men det finns ju gräs och sånt så det kan ju inte vara helt hopplöst. Mycket träd, enar framförallt.
          Gbg-trakten, inlandet. Vi tänkte bo där när vi blir gamla, men nu används det bara som sommarbostad.

Alla tankar och tips mottages med tacksamhet!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-02-2004, 22:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Köksträdgård -kanske du ska fråga om under den rubriken .
          men generellt kan du odla väldigt mycket i din zon
          bråttom är det inte heller .. En trädgård blir aldrig färdig
          Vad finns av det gamla ?
          kanske kommer nya saker upp när du rensar
          Vad du vill ha vet bara du
          plan ? Tja .. det är bra att ha en grovskiss , att börja med gångar träd och buskar , men man måste ingenting ..
          Om du ställer mer precisa frågor får du nog bättre svar
          River i det som är roligast -Klart du ska -det är ju det som är kul , med trädgård smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Terese på Ingarö
          Inlägg 01-03-2004, 10:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 193

Ta det lugnt! Ta en sak i taget!
          Jag kör efter två olika metoder:
          1. Var vill jag ha "fint" först? Vid entrén? Uteplatsen? Odlingarna?
          Någonting måste ju vänta (om man inte har anställda och arvtant...). Börja där - med inventering av gammalt, planering av nytt - investera tiden och pengarna där.

2. (Kanske inte helt relevant i ditt fall men ...) Tänk ut var träd och buskar ska stå - sånt som växer längsamt och ska bli stort. Kan ju vara bra att få dit det någorlunda först.
          Dessutom är detta - träd, häckar, buskage - rumsskapande (markerar gränser och fasta punkter) och påverkar "upplevelsen och funktionen". Jag tycker det är skönt att få dit en gräns eller ett träd för att kunna "se" hur det ska bli... I ditt fall är det kanske en del "ta bort" också?

Det är klart att för båda linjerna måste jag ju ändå planera i stort. Och då gäller ju det vanliga: vad ska vi göra i trädgården, var är solen, var vill vi sitta, var kan man äta nära huset, komposten?, hur går gångstråken smidigast. osv
          Skriv listor. Gör ritningar.

Jag förstår dig! Man vill göra allt på en gång. Istämmer m föregående: Viktigast att ha kul (jag älskar att planera så det gör jag hela tiden - inte bra för grävandet!)!
          Skriv hur det går!
          Finns fler trådar om detta här.

hälsar

--------------------
          Terese

Citera
          nilla
          Inlägg 01-03-2004, 15:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

Vad det gäller att komma på Planen tycker jag att det har varit bra att läsa böcker som tar upp trädgårdsplanering. Fick mycket bra ideer av t.ex "Trädgårdens rum" - Heidi Palmgren/Christel Kvant och Ulla Molins "Leva med trädgård".
          Båda böckerna ger hjälp med att helhetstänka istället för att direkt börja frossa i rabattplanering - som ju är så frestande!

Sen får man börja förverkliga en del itaget... och ha maximalt kul under tiden!

Gunilla

Citera
          InteSåGrönaFingr...
          Inlägg 01-03-2004, 15:39
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för era svar!

Jo det är väl så att det är rätt mycket sly att kapa (och jag skulle gärna kapa en och annan gammal gran, men det vill inte maken och svärmor)... det är väl det svåraste antar jag... att detta är en gammal släktklenod som inte får ändras för mycket... och att det är så mycket minnen inbakat i träd som jag inte vet om...

Framsidan har varit totalprioriterad för att det ska bli fint nånstans. Har klippt gräset (maken vägrade riktig klippare tills han ägnat en halv timme åt att klippa med handjagare och lyckats klippa 2 meter... :-)) vänt upp och ned på en rabatt där jag planerat lite olika perenner - en del tvärdog direkt! - men hittade också gamla rosor som nästan dött och nu börjat blomma igen.

Stora utmaningen är svärmors älskling, en vildvuxen jasmin som jag är livrädd att ha ihjäl, men som ju måste tuktas för att få liv igen. Hur stor ska egentligen en jasmin vara? Vår är 2,5 meter tror jag och har bara lite blad ute i topparna. Borde den itne vara grön och blommande över hela?? Har kapat en tredje del av grenarna och nya ha kommit upp, men de är ju också rangliga och långa - hur ska den klippas?

Har också en ros som stod inne i en syren men som jag klippt fram och alltså blivit bara två långa stänger med förgrning och blommning i toppen. Vågar förstås inte klippa av dessa eftersom jag är rädd att döda dessa också (även detta svärmors älskling) - vad gör man? Är det bara att klippa och hålla tummarna???

Nu låter det som att svärmor är en ragata - det är hon inte alls, men hon har vuxit upp på detta ställe och har förstås massor av minnen till olika träd och buskar och är nog i grunde ledsen över att inte kunna själv och verkligen själaglad över att jag tycker det är roligt!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-03-2004, 20:47
          Länk hit: #6

Medlem

Schersmin är mycket tålig , den tror jag inte du har ihjäl i första taget
          Cilla -träd o busk expert svarar gärna på sånt på Träd o busk avd
          jasmin är oftast en krukväxt här

Rosen -Hur ser blommorna ut , bladen , blanka matta , form på blomman -när blommar den osv ..
          Annars får du inget bra svar
          Du kan kolla mitt rosalbum om du hittar den där smile.gif
          generellt så dödar du inte rosen om du klipper i vår -men det är bra att veta om det är en klätterros eller inte innan ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          InteSåGrönaFingr...
          Inlägg 02-03-2004, 08:17
          Länk hit: #7

Medlem

Kerstin,

rosen är blekgul och doftande, halvstora blommor, fyllda (heter det väl när man inte ser mitten) inte klätterros - den är fristående men har blivit kringväxt av en jättesyren därav att det bara är två stänger på nån meter med förgreningar och blommor i toppen. Rejält taggig, ganska små blad, tror de är matta. Ska vara satt för minst 50-60 år sen så det är inte en modern rosbuske. stammarna är ganska tunna, de påminner inte alls om rosstammarna på dem man köper i t.ex. en blomsteraffär. Blommar mitt i sommaren tror jag, eller möjligen start i uni

Försökte hitta någon i ditt album, men ingen stämde riktigt, möjligen den på slutet.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-03-2004, 12:30
          Länk hit: #8

Medlem

Blommar den kontinuerligt eller har den ett flor ?
          Just gula rosor är inte så vanliga -särskilt inte busk, gammaldags rosor -Så det borde gå att identifiera
          Det kan vara,de är gissningar ut i luften , jag måste få veta mer
          Hur stora är blommorna -jämfört med en handflata?
          Färg på grenarna -taggig -små taggig -stora taggar ?
          I nuläget säger jag Frulingsduft smile.gif
          Sök på den o se om du hittar nån bild som stämmer smile.gif
          DEn blommar på försommararen och blir gärna lite hög på storkben -Underplantering av perenner blir finast till den tycker jag Den doftar och blomman övergår i varmt väder mot aprikos/dock inte om den skuggas av en hel syren !
          De kan ha ett höstflor om de står bra till
          Det är en underbar ros !

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Unn
          Inlägg 02-03-2004, 12:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

...jag måste bara lägga till; är det en gammal buskros kanske du till och med har en unik sort. Var rädd om den! Ett stort projekt med inventering av gamla rossorter kommer att påbörjas nästa år.

Lycka till med trädgården Unn

Citera
          InteSåGrönaFingr...
          Inlägg 02-03-2004, 13:58
          Länk hit: #10

Medlem

Hmm, den har ganska små taggar och väldigt många. Blommorna är som en halv handflata ungefär och ljust gula i tonen, men klart gula - inte smutsigt vita om ni förstår. Doftar ljuvligt! Ska se om jag hittar en bild på den så jag kan visa för er smarta trädgårdskunniga.

Hur gör man f.ö. när man ska föröka en sån här ros? Har förstått att man inte kan använda nyponen om den är förädlad, men hur gör man då? Sticklingar?

smile.gif *Glad & tacksam för hjälp*

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-03-2004, 14:19
          Länk hit: #11

Medlem

se svar i förökning -Lutar nu åt att det även kan vara Aïcha. Harrisons yellow/
          Fru Dagmar Hastrup ?
          Ett tips- Kollla in roslistan på Aots första sida
          www.allomtradgard.se
          Välj färg Gul så ser du alla gula på foto

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ewa L
          Inlägg 02-03-2004, 15:01
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (kerstin z5-6 @ 02-03-2004, 12:30)
          I nuläget säger jag Frulingsduft smile.gif
          Sök på den o se om du hittar nån bild som stämmer smile.gif

Inte för att märka ord, men skall man söka måste det vara rätt:

Frühlingsduft
          skall det vara. wub.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          uno
          Inlägg 02-03-2004, 16:07
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Var rädd om enarna. Trädregel: om inte träd/en står helt ivägen bör man iaktaga de träd, som man funderar på att ta ner, under minst ett år.

Resultatet skall vara sådant att när ett träd är borttaget då skall det inte
          kännas som om det saknas något.

Träduppväxt 10 - 20 år. Trädfällning 15 minuter.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          InteSåGrönaFingr...
          Inlägg 02-03-2004, 16:22
          Länk hit: #14

Medlem

TAck för tipset, men vi bor i en skog så det dräller av enar... biggrin.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-03-2004, 21:08
          Länk hit: #15

Medlem

Frühlingsduft.så klart , är rätt fast i min länk räcker det nog att klicka på bokstaven F smile.gif
          tongue.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Unn
          Inlägg 03-03-2004, 09:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Hej inte-så-gröna-fingrar!
          Läste din fråga lite noggrannare nu och blev lite bekymrad å rosens vägnar...Du säger att den blivit kringvuxen av en syren som du klippt bort.
          Jag skulle tro att rosen har det ganska tufft med en sådan placering. Syrener har ju en förmåga att komma igen med massor av nya skott från både stam och rot när man skurit i den. Även om rosen är en tålig och tuff gammal sort (följer spänt Kerstins deckararbete smile.gif ), så verkar det inte vara den ultimata placeringen för den så nära syrenen. Kanske skulle du fundera på att flytta den till ett bättre läge och ge den en massa ny frisk jord? Det kanske skulle löna sig! De rosor jag flyttade från besvärliga lägen på min tomt har verkligen övverraskat med ny växt- och blomkraft!

Unn smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-03-2004, 14:57
          Länk hit: #17

Medlem

Jag håller verligen med Unn .. Gör ett sticklingsförsök i vår med flera sticklingar och tar de sig , så försök flytta rosen i höst -förslagsvis mitt augusti sep -vattna vattna vattna o gräv djupt när du ska ta upp den
          Det går smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 15:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon