CITAT (Maj zon 4 @ 20-08-2011, 13:39)

Hmmm...intressant. Det var ju en helt annan beskrivning än den jag fick av personen jag köpte knölen av. Nu blir det ännu mer spännande att se vad som finns i krukan. Ska jag låta den vara som den är över vintern eller kan jag gräva fram knölen i höst när bladet vissnat ner?
Visst kan du gräva fram knölen om du vill. Små knölar (1-2 cm) trivs bäst att vila i jorden (skrumpnar inte lika lätt) alla andra kan man ha kvar i jord eller förvara dem utan jord.
En del säger sval förvaring, men jag tycker det går lika bra i rumstemperatur. De är tåliga så du kan förvara under sängen, i skrivbordslådan, i kruka, på hyllan etc... Men vill du ställa svalt så akta för frost,helst inte under 10 grader.
På vissa ställen hittar man uppgifter om att övervintra lite fuktigt i jord, men det gäller mest varma torra länder för att minska utorkningen, här i Sverige är risken att de ruttnar.....
Men tillbaka till dess tålighet, de blommar snällt utan kruka till och med. Men har man de i kruka så får man inte vattna förrän blomningen är över och man ser att ett blad är på väg upp. Har man de utan kruka under blomning så planterar man knölen när bladbasen får små vårtor (rotanlag)
Knölen planteras ca en knölbredd djupt, men max 30 cm djupt för fullvuxna knölar. Kruka ska vara minst 3 gånger bredare än knölen. Dvs:
A) om knölen är 10 cm bred.
B) kruka ska då vara ca 30 cm bred
C) knölen planteras ca 10 cm under jord.
Vid tillväxt ska jorden inte torka ut helt, vara fuktig, inte våt, risk för röta annars. De vill ha mycket näring för att kunna bygga upp stora knölar. För 'konjac' passar 18-29 grader dagtid och minst 10 grader natten, 'titanum' känsligare o kräver 26-35 grader dygnet runt som jämförelse....
Bästa näringen är NPK koncentration 15-30-15, ungefär som tomatgödsel. Men annars duger vanlig blomnäring, men då växer knölen inte lika snabbt o blir inte lika stor.