Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är det för växt?, Se bild!
          växtfreak
          Inlägg 23-07-2011, 12:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 66 354

Bifogad fil  IMG_3574.jpg ( 138.11k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  IMG_3574.jpg ( 138.11k ) Antal nedladdningar: 35

Redigerat av växtfreak: 23-07-2011, 12:31
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_3574.jpg ( 138.11k ) Antal nedladdningar: 34

Citera
          batski
          Inlägg 23-07-2011, 13:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Vet tyvärr inte vad det är för art, men den har coola blad smile.gif

Citera
          varghem
          Inlägg 23-07-2011, 14:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

håller med.... häftig wub.gif

Citera
          CillaM
          Inlägg 23-07-2011, 20:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag har haft en sån för länge sedan, en liten Amorphophallus. Om du kollar nere i krukan, i jorden kommer du känna en liten knöl, lite lätt tillplattad. Vissnar den ner så var inte orolig, det kommer en ny stam så småningom, ha tålamod smile.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 24-07-2011, 21:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Åh! Vilka häftiga blad!!!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          johanlotta
          Inlägg 12-08-2011, 13:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem nr: 69 874

Hehe...ja visst är bladen häftiga, men det är ju ingenting mot blomman!!!
          Är det en A. Titanum så är det ju dessutom en av världens största blommor.
          Kolla denna skojjaren:Bifogad fil  Amorphophallus_titanum2_1_.jpg ( 130.19k ) Antal nedladdningar: 25

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 12-08-2011, 14:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Mest troligt Amorphophallus konjak, A. bulbifer eller Amorphophallus paeoniifolius, eftersom dessa tre är de vanligaste i odling bland hemmaodlare världen runt.

Citera
          evaisa
          Inlägg 12-08-2011, 14:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Inte nog med att blomman är häftig........ den luktar åsså ;-)

Citera
          koja72
          Inlägg 12-08-2011, 23:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 242
          Medlem nr: 9 046

Vackra blad

--------------------
          Ta till vara din tid här och nu, för den kommer inte i repris !

Citera
          RB9310
          Inlägg 13-08-2011, 19:54
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Mycket. Måste nästan skaffa en bara för bladens skull smile.gif

Citera
          Maj zon 4
          Inlägg 20-08-2011, 10:14
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 45 359

Jag har en Amorphophallus konjak, se bilderna nedan. Jag kom över en knöl i våras som jag planterade inomhus och så småningom satte ut på verandan. Den är fin, tycker jag, och lite spännande. Den ska vissna ner till hösten och då förvarar man den torrt i krukan tills det är dags att plantera om den nästa vår. Då ska det också finnas nya småknölar, enligt uppgift, så den kan förökas på så sätt. Den stora knölen får växa till sig under ett antal år tills den slutligen en sommar kommer att blomma. Därefter har den gjort sitt och kommer att dö, men då har man förhoppningsvis nya små plantor på gång.

Bifogad fil  001__red.jpg ( 127.07k ) Antal nedladdningar: 33

Bifogad fil  003__red.jpg ( 110.41k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 20-08-2011, 11:43
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Maj zon 4 @ 20-08-2011, 11:14) *
          Jag har en Amorphophallus konjak, se bilderna nedan. Jag kom över en knöl i våras som jag planterade inomhus och så småningom satte ut på verandan. Den är fin, tycker jag, och lite spännande. Den ska vissna ner till hösten och då förvarar man den torrt i krukan tills det är dags att plantera om den nästa vår. Då ska det också finnas nya småknölar, enligt uppgift, så den kan förökas på så sätt. Den stora knölen får växa till sig under ett antal år tills den slutligen en sommar kommer att blomma. Därefter har den gjort sitt och kommer att dö, men då har man förhoppningsvis nya små plantor på gång.

Nej, den dör inte efter blomningen. Dessa växter fungerar som tulpaner på så sätt att knölen lever bara ett år, så den knöl som övervintrar är inte samma som du planterade på våren.

När skottet kommer på våren börjar knölen tömmas, bildas rötter ovanpå knölen men under bladet, denna zon sväller upp till en ny knöl samtidigt dom den gamla töms. Får växten nog med vatten och näring kan den nya knölen bli upp till tre ggr större än förra knölen, så teoretiskt kan man starta med en 1 cm bred knöl och efter 4-5 år ha en 80 cm knöl..... Men det teoretiskt i gynsammaste läge..... Man kan räkna med 15-30 cm knöl i Sverige i verkligheten. Babyknölar, utvecklas nästan alltid runt huvudknölen, så det har du rätt i. Man kan skörda sådana knölar varje år...

När knöl är ca 15 cm och uppåt kan de blomma. I då fall kommer blomstjälken Pär våren, inget blad. Om blomman intresse befruktss vilar knölen en-tre månader till och sen kommer blad igen som vanligt. De blommar inte varje år efter det, men kanske varannan var tredje eller så.

Skulle blomman bli pollinerad så utvecklas fruktställning, tar ett år för frön att mogna (lätt att dra upp från färska frön) . Under detta år kommer inget blad, så knölen hålls nästan helt torr det årrt.
          ...

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 20-08-2011, 11:49
          Länk hit: #13

Medlem

Komplettering till inlägget jag nyss skrev :

Den nya knölen kan bli mindre än den du planterade om inte planta får nog med vatten och näring..... Eller om växtsäsongen blir för kort eller för kall. Alltså exakt lika dom det kan bli för tulpaner, krokusar och alla andra plantor med ettåriga knölar.

Citera
          Maj zon 4
          Inlägg 20-08-2011, 12:39
          Länk hit: #14

Medlem

Hmmm...intressant. Det var ju en helt annan beskrivning än den jag fick av personen jag köpte knölen av. Nu blir det ännu mer spännande att se vad som finns i krukan. Ska jag låta den vara som den är över vintern eller kan jag gräva fram knölen i höst när bladet vissnat ner?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 20-08-2011, 13:37
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Maj zon 4 @ 20-08-2011, 13:39) *
          Hmmm...intressant. Det var ju en helt annan beskrivning än den jag fick av personen jag köpte knölen av. Nu blir det ännu mer spännande att se vad som finns i krukan. Ska jag låta den vara som den är över vintern eller kan jag gräva fram knölen i höst när bladet vissnat ner?

Visst kan du gräva fram knölen om du vill. Små knölar (1-2 cm) trivs bäst att vila i jorden (skrumpnar inte lika lätt) alla andra kan man ha kvar i jord eller förvara dem utan jord.

En del säger sval förvaring, men jag tycker det går lika bra i rumstemperatur. De är tåliga så du kan förvara under sängen, i skrivbordslådan, i kruka, på hyllan etc... Men vill du ställa svalt så akta för frost,helst inte under 10 grader.

På vissa ställen hittar man uppgifter om att övervintra lite fuktigt i jord, men det gäller mest varma torra länder för att minska utorkningen, här i Sverige är risken att de ruttnar.....

Men tillbaka till dess tålighet, de blommar snällt utan kruka till och med. Men har man de i kruka så får man inte vattna förrän blomningen är över och man ser att ett blad är på väg upp. Har man de utan kruka under blomning så planterar man knölen när bladbasen får små vårtor (rotanlag)

Knölen planteras ca en knölbredd djupt, men max 30 cm djupt för fullvuxna knölar. Kruka ska vara minst 3 gånger bredare än knölen. Dvs:
          A) om knölen är 10 cm bred.
          B) kruka ska då vara ca 30 cm bred
          C) knölen planteras ca 10 cm under jord.

Vid tillväxt ska jorden inte torka ut helt, vara fuktig, inte våt, risk för röta annars. De vill ha mycket näring för att kunna bygga upp stora knölar. För 'konjac' passar 18-29 grader dagtid och minst 10 grader natten, 'titanum' känsligare o kräver 26-35 grader dygnet runt som jämförelse....

Bästa näringen är NPK koncentration 15-30-15, ungefär som tomatgödsel. Men annars duger vanlig blomnäring, men då växer knölen inte lika snabbt o blir inte lika stor.

Citera
          Maj zon 4
          Inlägg 20-08-2011, 14:04
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för dina kommentarer! Det var många användbara råd. Jag ska skriva ut dem så jag har dem tillhands i höst och till våren. Risken är kanske att jag inte har vattnat och gödslat tillräckligt. Då är det väl bara att börja om på ny kula med en liten knöl.

Citera
          RB9310
          Inlägg 20-08-2011, 14:12
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Lånar tråden då jag tycker det är onödigt att starta en ny för varenda fråga.

Satte 10 jalapeno frön den 24 juli och det enda som kom upp var en fulplanta. Vet inte vad jag gjorde för fel men allt annat jag sått har funkat bra. Hur som helst så undrar jag vad det är som tagit sig. Tycker det ser ut som någon form av ogräs/växt som växer ute och knappast värd att spara. Jorden jag använde var Weibulls blomjord väl medveten om att man inte ska så med den inne. Stod att man inte skulle göra det på påsen men sådde min testsådd med det jag hade hemma.

Någon som har en aning om vad det är?

ogräs.jpg

Det är alltså den ensamma plantan framför mina melon och paprikaplantor.

Ledsen för den kassa mobilkvaliteten. Kan jag kasta den?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 20-08-2011, 14:20
          Länk hit: #18

Medlem

Jag har haft mina så länge nu att jag bara har mindre knölar . Slänger eller säljer de större. Platsbrist med andra ord... För de kan ju bli närmare 2 meter höga o 3 meter breda som värst. Min största knöl vägde nästan 16 kg , bladet vår 180 cm hög och lika bred, vår inte lätt att ha i min lilla bostad med 2 meter till tak.

Ytterst sällan låter jag dem blomma sen jag bytte bostad. De luktar ju inte direkt gott om jag uttrycker mig diplomatiskt. Så jag skär av knopparna.

Det är bara min Amorphophallus paeoniifolius som får blomma trots stanken, den får en så vacker blomma.

Annars odlar jag dem bara för de fina mönstret på bladskaftet och palmlika utseendet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon