CITAT (Peztis @ 07-08-2011, 15:31)

Du tror inte att det kan vara något djur som röjt runt? Bara funderar lite...
Det finns väl några vägar att gå.
En är att prata med dem som bor däromkring och kolla om de har sett eller hört något. De kanske vet vilka slynglar som bor i närheten.
En annan är att sätta upp en lapp att om det händer igen kommer det att polisanmälas. Eller om du känner för det, polisanmäl direkt. Inte för att polisen kommmer att agera men...
Alternativet med lokaltidningen är ju jättebra!
Är det bara er lott som har förstörts? Du vet ingen som hyser agg emot dig/er och som gör det som hämnd?
Visst, kanske några frön inte kostar så mycket i reda pengar. Men all tid man har lagt ned, all omsorg och omvårdnad av de små plantorna, glädjen över att se det växa är värt så oändligt mycket mer än dessa kronor!
Och att sedan få se det förstört bara för att någon eller några fått för sig (eller i sig) något... åh, vad ledsen jag hade blivit!

Där finns harar, men det känns inte som ett djurbeteende. Bland annat första gången så tog dom ju chili och förstörde plantor i drivbänken. Och där har varit ungar som tagit vatten och lekt vid kranen (som vi betalar för).
Nej det är fler som blivit har blivit drabbade i olika grad. Tyvärr.
CITAT (HelénE @ 07-08-2011, 18:23)

Tyvärr finns det ju inte nåt sprej eller nematod att köpa mot ungdomsligister.
Elstängsel 220 volt kanske

skämt åsido.
Är det andra i området som drabbats? I så fall kan ni kanske prata ihop er och tillfälligt göra upp en vaktrunda?
Jag tycker du ska polisanmäla, många tror polisen inte bryr sig men får de in anmälningar så kan det hända de tar en extra runda förbi på kvällspatrullen när de har tid. Får polisen aldrig veta något så kan de inte heller ens försöka göra något.
Lokaltidningen är bra förslag, men även att maila rektor på närliggande skolor och föreståndare på fritids och bifoga bilder på skadegörelsen och be att de tar upp detta med eleverna så de vet att det uppmärksammas.
Man undrar vad tusan förövarnas föräldrar gör om kvällarna när deras ungar dräller ute och ställer till.
Helén
Dom smakade på chilin (det var tuggat på en som dom slängt på gatan), tyvärr var den inte fullmogen eller så stark. Synd dom inte fick fatt i en starkare om man ska tänka elakt. Men elstängel funkar nog också
Många bra förslga får tänka igenom dom, vet dock inte om det blir till polisen men man kanske kan skrämmas.
CITAT (malcolm @ 07-08-2011, 19:26)

Där mina bröder hade sin båt fanns en slags vaktlista där medlemmarna turades om att vakta, de skulle inte ingripa om de såg något men ringa polisen. Kanske det vore något för jag antar att det inte är bara du /ni som drabbats. kanske det kan räcka med en skylt att området bevakas
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-08-2011, 20:49)

Sätt upp en skylt -området bevakas med kamera!
Så himla trist LInus
Ja får kanske prova med skylt eller nåt, för att skrämma iväg kanske då. Om dom som gör det kan läsa. Tack för tips.