|
|
  |
Jägare |
|
|
|
27-10-2011, 05:48
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (dahla @ 25-10-2011, 21:03)  Fästingarna minskar när det blir tjäle i marken innan snön kommer... fästingarna ökar i antal när snön lägger sig som ett skyddande täcke över marken som inte är frusen. Forskarna har ju kommit fram till att antalet fästingar inte har med antalet rådjur att göra utan klimatet de senaste åren.
Lögner om att det är rådjuren som sprider fästingar och att rådjuren skulle öka antalet fästingar sprids som propaganda från vargkramare i hopp om att folk ska tro att fästingarna minskar om vargen får decimera antalet rådjur... lögn och förbannad dikt. När fästingen under sina 3 livsstadier (larv, nymf och vuxen fästing) skall blod vid varje livsstadium, så är alla helt överens om att det som begränsar den totala mängden fästingar är det sista livsstadiet, då honan behöver blod för att kunna lägga ägg. Och i det livsstadiet så parasiterar fästingen nära nog uteslutande på större däggdjur: "In Europe the most important hosts maintaining Ixodes ricinus tick populations are deer." "Because of their importance in feeding adult ticks, deer are often termed “tick reproduction hosts” (e.g. Gray, 1998), such that deer abundance in 1 year might be expected to correlate with larval abundance the following year (and nymph abundance the year after)." http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpara.2010.02.006http://dx.doi.org/10.1023/A:1006070416135"The main vector for Borrelia burgdorferi sensu lato (s.l.) in Norway is the tick Ixodes ricinus, which is distributed in a belt along the coast of southern Norway up to Nordland county in northern Norway (Mehl, 1983). The density of ticks is related to factors as suitable microhabitats, climatic conditions, and the abundance of vertebrate tick hosts (Randolph, 2008). It is believed that a high deer population density facilitates maintenance of a correspondingly high abundance of I. ricinus, as the cervids feed a large proportion of the adult ticks and thereby provide the fundamental nutritional requirement for a successful egg production (Eisen and Lane, 2002)." http://dx.doi.org/10.1016/j.ttbdis.2010.12.002http://www.cabi.org/CABeBooks/default.aspx...;StartPageno=-1"Ett villkor för att ett område skall hysa många fästingar är att där finns harar, rådjur eller andra medelstora eller stora däggdjur, som fästinghonorna kan suga blod av" "Att kontrollera Lyme disease i Norden genom att försöka eliminera vissa arter av reservoarer för Borrelia är, generellt sett, ej heller möjligt. Detta beror på att antalet potentiella reservoarer (näbbmöss, igelkott, smågnagare, ekorre, skogshare, åtskilliga fågelarter) är mycket stort i nästan alla nordiska terrestra ekosystem (27, 36). Positiva korrelationer har påvisats mellan hög fästingtäthet, hög täthet av hjortdjur (i nordöstra USA framför allt vitsvanshjort och i Europa framför allt rådjur) och hög prevalens av Lyme borrelios. Det är troligt att i områden med hög incidens av human borrelios, denna skulle minska om fästingarnas antal reducerades genom att antalet hjortdjur drastiskt minskade(s) i området. Detta skulle kunna ske på naturlig väg (födobrist, predation, sjukdomar) eller artificiellt (elektrifierade stängsel, jakt etc). Sålunda har man i nordöstra USA visat att stängsel som utestänger hjortdjur eller massiv avskjutning (80–100% reduktion) av populationer av vitsvanshjort resulterar i minskad täthet av larver och nymfer av I. scapularis. Liknande resultat har påvisats beträffande I. ricinus på Irland (19)." http://www.legemiddelverket.no/upload/7653...494.pdf#page=17"Surveys were conducted on nine hills in Scotland, all of open moorland habitat. Tick abundance was positively associated with deer abundance, but even after taking this into account, there was a strong negative association of ticks with altitude. This was probably a real climate eVect, with temperature (and humidity, i.e. saturation deWcit) most likely playing an important role" http://dx.doi.org/10.1007/s00442-009-1430-x"In central Europe, roe deer (Capreolus capreolus) are probably the most important freeliving host for adult ticks of the Ixodes ricinus complex." http://dx.oi.org/10.1007/s10493-010-9378-4Även om rådjursstammen har minskat de senaste åren, så har vi i stället fått > 150 00 vildsvin som också sprider fästingar.
Redigerat av kerstinbern: 27-10-2011, 06:09
|
|
|
|
|
27-10-2011, 05:58
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 12:19)  Det utplanteras varje år hundratusentals fåglar varje år i Sverige (på en mycket liten del av Sveriges yta), främst gräsänder, fasaner och vaktlar, detta utan någon som helst kontroll av vad det medför för ekologiska konsekvenser: http://www.naturvardsverket.se/Documents/p.../620-5475-9.pdfRimligt vore att man ställde samma krav för utplantering av fåglar, som man gör för fiskar och däggdjur, där just spridningen av sjukdomar hör till den viktigaste begränsningen när det gäller tillstånd för utplantering.
Redigerat av kerstinbern: 27-10-2011, 06:00
|
|
|
|
|
27-10-2011, 06:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (kerstinbern @ 27-10-2011, 06:58)  Det utplanteras varje år hundratusentals fåglar varje år i Sverige (på en mycket liten del av Sveriges yta), främst gräsänder, fasaner och vaktlar, detta utan någon som helst kontroll av vad det medför för ekologiska konsekvenser: http://www.naturvardsverket.se/Documents/p.../620-5475-9.pdfRimligt vore att man ställde samma krav för utplantering av fåglar, som man gör för fiskar och däggdjur, där just spridningen av sjukdomar hör till den viktigaste begränsningen när det gäller tillstånd för utplantering. Ja, där jag bor föder man upp 35 000 gräsänder per år, 25 000 av dessa sätts ut lokalt och 10 000 säljs vidare till andra områden. Kontrollen på uppfödningen är enorm eftersom man absolut inte vill ha in parasiter eller virus bland djuren. Jag har svårt att tro att uppfödda gräsänder som kläckts från ägg skulle bidra nämnvärt till spridning av borrelia under deras första levnadsår.
|
|
|
|
|
02-11-2011, 19:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT (dahla @ 27-10-2011, 06:10)  Ja, där jag bor föder man upp 35 000 gräsänder per år, 25 000 av dessa sätts ut lokalt och 10 000 säljs vidare till andra områden. Kontrollen på uppfödningen är enorm eftersom man absolut inte vill ha in parasiter eller virus bland djuren. Jag har svårt att tro att uppfödda gräsänder som kläckts från ägg skulle bidra nämnvärt till spridning av borrelia under deras första levnadsår. Fast onaturligt täta bestånd av en djurart leder också till ökad risk för sjukdomsspridning. Alltså även om de djur man sätter ut är friska. Dessutom, uppfödda djur har så gott som alltid en mycket lägre genetisk variation än vilda stammar något som också ökar risken för sjukdomar.
|
|
|
|
|
29-11-2011, 17:48
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (sparvuggla @ 29-11-2011, 17:39)  16 år i fängelse för jägaren blev domslutet. Bra dom som jag är nöjd med. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13999496.ab16 år, är du säker på det? Det står åtminstone ingenting om det i artikeln du länkar till. Jag tycker det låter helt orimligt högt för att ha varit vållande till annans död, det var ju en olyckshändelse. Man får ju knappt halva straffet för överlagt mord.
|
|
|
|
|
29-11-2011, 18:36
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Huggorm @ 29-11-2011, 17:48)  16 år, är du säker på det? Det står åtminstone ingenting om det i artikeln du länkar till. Jag tycker det låter helt orimligt högt för att ha varit vållande till annans död, det var ju en olyckshändelse. Man får ju knappt halva straffet för överlagt mord. Dom har inte fallit än och troligen blir det böter. 16 års fängelse gäller kvinnan som sköt sin man, det står längre ner på sidan. Sparvis kan som vanligt inte hålla isär sakerna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
29-11-2011, 19:05
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Huggorm @ 29-11-2011, 17:48)  16 år, är du säker på det? Det står åtminstone ingenting om det i artikeln du länkar till. Jag tycker det låter helt orimligt högt för att ha varit vållande till annans död, det var ju en olyckshändelse. Man får ju knappt halva straffet för överlagt mord. Den nyheten var med på Text-TV för 1 timme sen. Nu är det faktiskt borttagen. Dom var tydligen för snabba. (Jag med) Men domen ska komma idag. Allt annat än fängelse är skandal.
|
|
|
|
|
29-11-2011, 20:08
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 29-11-2011, 19:05)  Den nyheten var med på Text-TV för 1 timme sen. Nu är det faktiskt borttagen. Dom var tydligen för snabba. (Jag med)
Men domen ska komma idag. Allt annat än fängelse är skandal. Domar kommer inte sent på kvällen. Beträffande straffet så kanske du skulle tittat på artikeln du länkade till och sista meningen: Vid eventuell fällande dom kan straffet bli böter. Din hatiska inställning till jakt och jägare har tack och lov ingen relevans i svensk rättsskipning.
--------------------
|
|
|
|
|
29-11-2011, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Fallet togs upp i Veckans brott ikväll på TV och Leif GW Persson trodde inte att det skulle bli mer än böter och jag anser att allting annat skulle betraktas som skandal.
Redigerat av malcolm: 29-11-2011, 22:44
|
|
|
|
|
30-11-2011, 12:32
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2011, 19:36)  Dom har inte fallit än och troligen blir det böter. 16 års fängelse gäller kvinnan som sköt sin man, det står längre ner på sidan. Sparvis kan som vanligt inte hålla isär sakerna.  Även om det var jaktvapen inblandade i båda fallen. CITAT (malcolm @ 29-11-2011, 23:42)  Fallet togs upp i Veckans brott ikväll på TV och Leif GW Persson trodde inte att det skulle bli mer än böter och jag anser att allting annat skulle betraktas som skandal. Det här är ju rimligen inte ett acceptabelt kulfång: http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/article2204889.ece"Åklagaren yrkar på att jägaren som sköt en 71-årig man till döds under älgjakten förra året ska dömas till villkorlig dom för vållande till annans död. Rättegången som pågått sedan i måndags avslutades under onsdagsförmiddagen. Dom meddelas om tre veckor." http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/algjaktsol...283053126%29.gm
Redigerat av kerstinbern: 30-11-2011, 12:34
|
|
|
|
|
30-11-2011, 12:59
|

Medlem

|
Teckningen stämmer inte med vad som berättas i Aftonbladets artikel för enligt den var inte kulbanan rak. Jag tycker dock att det är märkligt att kulan eller del av den kunde fortsatt så långt, jaktammunition skall explodera vid träff. CITAT (kerstinbern @ 30-11-2011, 12:32)  Även om det var jaktvapen inblandade i båda fallen. Kvittar vad det är för vapen, det är avsikten som räknas.
--------------------
|
|
|
|
|
30-11-2011, 13:24
|

Moderator

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-11-2011, 12:59)  Teckningen stämmer inte med vad som berättas i Aftonbladets artikel för enligt den var inte kulbanan rak. Jag tycker dock att det är märkligt att kulan eller del av den kunde fortsatt så långt, jaktammunition skall explodera vid träff. Men krävs det inte ett visst motstånd för att kulan skall splittras? Vid en träff i halsen kan det ju vara mjukdelar rakt igenom. Det borde kunna räcka för att en halvmantlad kula skall gå ganska intakt igenom.
|
|
|
|
|
30-11-2011, 13:30
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 30-11-2011, 13:24)  Men krävs det inte ett visst motstånd för att kulan skall splittras? Vid en träff i halsen kan det ju vara mjukdelar rakt igenom. Det borde kunna räcka för att en halvmantlad kula skall gå ganska intakt igenom. Jo, så är det nog. Dock var motståndet tillräckligt för att kulan skulle ändra riktning. Ibland kan det hända märkliga saker. Vid en militär skjutövning för flera år sen gick en rikoschett ett par kilometer, över ett berg och träffade en bilförare i halsen så han avled. Man skulle aldrig kunna göra om det skottet hur mycket man än försökte. Hade sidorutan på bilen varit stängd skulle den stoppat kulan.
--------------------
|
|
|
|
|
30-11-2011, 13:39
|

Moderator

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-11-2011, 13:30)  Jo, så är det nog. Dock var motståndet tillräckligt för att kulan skulle ändra riktning.
Ibland kan det hända märkliga saker. Vid en militär skjutövning för flera år sen gick en rikoschett ett par kilometer, över ett berg och träffade en bilförare i halsen så han avled. Man skulle aldrig kunna göra om det skottet hur mycket man än försökte. Hade sidorutan på bilen varit stängd skulle den stoppat kulan. Militärer har ju helmantlad kula, så där är det inte konstigt om rikoschetterna går långt. Sedan krävs det ju lite slump för att de skall träffa något känsligt
|
|
|
|
|
30-11-2011, 14:28
|
Medlem

|
Just det här att jägare använder skogsbilvägar som jaktpass är ju mycket vanligt. Även vid jaktolyckan nu under veckan i Västerbotten så stod skytten på en väg (mycket knapphändiga uppgifter ännu). Då får man helt enkelt inte stå så att andra delar av vägen hamnar i kulbanan.
|
|
|
|
|
30-11-2011, 14:42
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-11-2011, 12:59)  Teckningen stämmer inte med vad som berättas i Aftonbladets artikel för enligt den var inte kulbanan rak. Jag tycker dock att det är märkligt att kulan eller del av den kunde fortsatt så långt, jaktammunition skall explodera vid träff. Jo, såna kulor kan fortsätta väldigt långt (mycket olyckligt i detta fall). Och är det mjukdelar så fortsätter den... Däremot såg kulan säkert ut som en svamp när den träffade skidåkaren eftersom han fick ett sånt stort hål i kroppen.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
01-12-2011, 12:49
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Mötte Herkules steriotypt beskrivna jägare på min promenad med mina hundar idag  Brukar gå genom ett område i kanten av en by med skog, åkrar och ängar. På grusvägen ser jag på håll en kille som kommer cyklande med en lös hund springande framför sig. Mina 4 hundar gick i koppel och vi gick upp en bit i skogen för att slippa träffa dom. Hunden kommer springande och skiter högaktningsfullt i husse som kommer farande efter. Liten diskussion uppstår när husse kommer fram, jag tycker han ska ha hunden i koppel när han kör omkring på allmänna vägar eftersom han inte har kontroll på sin hund. Han tycker inte att jag ska gå där med mina hundar för dom tränar minsann jakt i området..... och förresten så är hans hund minsann jättesnäll. Men mina kanske inte är det kommenterade jag.... Sen kom skrämskottet  du ska vara glad att vi jagar, (som jag överhuvud taget inte hade kommenterat) tänk om du skulle möta en varg här.... försökte han skrämma tanten med.... DET hade varit intressant, svarade jag, och jag tror ju att min flock med kopplade hundar hade klarat sig fan så mycket bättre än din lösspringande som du inte har ett vitten kontroll på.....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
04-12-2011, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Anki på Öland @ 01-12-2011, 12:49)  Mötte Herkules steriotypt beskrivna jägare på min promenad med mina hundar idag  Brukar gå genom ett område i kanten av en by med skog, åkrar och ängar. På grusvägen ser jag på håll en kille som kommer cyklande med en lös hund springande framför sig. Mina 4 hundar gick i koppel och vi gick upp en bit i skogen för att slippa träffa dom. Hunden kommer springande och skiter högaktningsfullt i husse som kommer farande efter. Liten diskussion uppstår när husse kommer fram, jag tycker han ska ha hunden i koppel när han kör omkring på allmänna vägar eftersom han inte har kontroll på sin hund. Han tycker inte att jag ska gå där med mina hundar för dom tränar minsann jakt i området..... och förresten så är hans hund minsann jättesnäll. Men mina kanske inte är det kommenterade jag.... Sen kom skrämskottet  du ska vara glad att vi jagar, (som jag överhuvud taget inte hade kommenterat) tänk om du skulle möta en varg här.... försökte han skrämma tanten med.... DET hade varit intressant, svarade jag, och jag tror ju att min flock med kopplade hundar hade klarat sig fan så mycket bättre än din lösspringande som du inte har ett vitten kontroll på..... bra där!  koppel på om man inte har 100 % lydnad, vilket ingen har på sin hund
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|