Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

39 sidor V  « < 24 25 26 27 28 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare
          kerstinbern
          Inlägg 27-04-2013, 09:47
          Länk hit: #501

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2013, 08:15) *
          Ponera att jag har en hund lös på tomten. Denna är inhägnad så att hunden inte kan smita. Ponera vidare att en katt tar sig in på tomten och blir dödad av hunden. Ersättningsskyldig eller inte?

Naturligtvis inte. Även i de fall där lösspringande hund dödat andra hundar så är ägaren inte på något sätt automatiskt ersättningsskyldig, utan den som fått sin hund/katt dödad får stämma hundägaren i ett civilrättsligt mål:

http://nwt.se/karlstad/article1226078.ece

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-04-2013, 10:44
          Länk hit: #502

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (kerstinbern @ 27-04-2013, 10:47) *
          Naturligtvis inte. Även i de fall där lösspringande hund dödat andra hundar så är ägaren inte på något sätt automatiskt ersättningsskyldig, utan den som fått sin hund/katt dödad får stämma hundägaren i ett civilrättsligt mål:

Nja det är strikt hundägaransvar som gäller d.v.s. det är hundägaren som får stå för eventuella kostnader. I vissa fall kan man naturligtvis låta domstol avgöra men i ditt exempel är den lösspringande hundens ägare solklart ersättningsskyldig. Den där polisen verkar inte ha läst på ordentligt. Sveda och värk är något annat än att ersätta kostnader för skador på det skadade/dödade djuret.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 27-04-2013, 11:23
          Länk hit: #503

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Hrm... hur var det med OT.... hör inte allt det här om katter hemma i kattråden, har ju inte mycket med jägare att göra...

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-04-2013, 11:45
          Länk hit: #504

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 27-04-2013, 12:23) *
          Hrm... hur var det med OT.... hör inte allt det här om katter hemma i kattråden, har ju inte mycket med jägare att göra...

giggle.gif det var för lätt att hänga på.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 27-04-2013, 14:52
          Länk hit: #505

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2013, 09:15) *
          Ponera att jag har en hund lös på tomten. Denna är inhägnad så att hunden inte kan smita. Ponera vidare att en katt tar sig in på tomten och blir dödad av hunden. Ersättningsskyldig eller inte?

Ja, hundägaren är ersättningsskyldig på grund av "strikt ansvar", dvs är ersättningsskyldig för allt vad hunden gör, oavsett om den biter en människa eller katt, oavsett om det sker på allmän plats eller hemma i bostaden eller hundhagen.

CITAT (kerstinbern @ 27-04-2013, 10:47) *

Strikt ansvar råder. Men självklart kan ju inte någon begära ersättning utan att stämma den andre först. Skiter kattägaren i att stämma hundägaren så behöver ju inte hundägaren betala heller.

Samma är det ju med alla andra lagöverträdelser. Får du inbrott och du inte anmäler det så kan ingen annan straffas för inbrottet heller. Stjäl du på affären och ägaren inte anmäler dig så kan du ju inte dömas för stöld.

Så tillbaka till hund. Är det ingen som gör anspråk på ersättning är man inte skyldig att betala heller.

Citera
          Motti
          Inlägg 27-04-2013, 21:27
          Länk hit: #506

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om jag har en inhängnad tomt och hund och en katt tar sig in och blir ihjälbiten av hunden så ser jag nog det så att man inte är skyldig som hundägare . Allt är inte svart eller vitt i frågan om djur .Men om granens hund går in och biter ihjäl mina höns så är granen ansvarig för sin hunds handlingar .Men om minken kommer in och biter ihjäl alla mina höns så är ingen annsvarig eftersom Minken inte har någon ägare .Katter har alltid fått leva fritt det räknas som fullt naturligt att de ska få gå fritt då de inte är lika domenistiserade som hundar är !hundar är en helt annan sak !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2013, 06:10
          Länk hit: #507

Medlem

Det spelar ingen roll hur du ser det Motti för enligt lag har hundägare alltid strikt hundägaransvar så det bästa är att se till att man har en ordentlig hemförsäkring som även täcker sådana skador hunden kan orsaka. Spelar ingen roll vad som tar sig in på din inhägnade tomt. hund, katt, grannens barn eller en inbrottstjyv.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 28-04-2013, 12:32
          Länk hit: #508

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (*Stintan* @ 28-04-2013, 07:10) *
          Det spelar ingen roll hur du ser det Motti för enligt lag har hundägare alltid strikt hundägaransvar så det bästa är att se till att man har en ordentlig hemförsäkring som även täcker sådana skador hunden kan orsaka. Spelar ingen roll vad som tar sig in på din inhägnade tomt. hund, katt, grannens barn eller en inbrottstjyv.

Helt rätt.
          Bryter sig någon in här och min hund biter, kan jag tvingas avliva hunden (om tjuven kräver det) och blir ersättningsskyldig.
          Vakthundar har förlorat sin roll numera.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2013, 15:22
          Länk hit: #509

Medlem

CITAT (pejori @ 28-04-2013, 13:32) *
          Helt rätt.
          Bryter sig någon in här och min hund biter, kan jag tvingas avliva hunden (om tjuven kräver det) och blir ersättningsskyldig.
          Vakthundar har förlorat sin roll numera.

Själv skulle jag absolut erbjuda mig att ersätta för skada min hund åsamkat någon/något även om det är hemma på inhägnad tomt. Det är självklart och det skulle kännas väldigt konstigt annars. Undantaget det du skriver Pejori... då fick nog tjyven stämma mig först tror jag.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-04-2013, 16:10
          Länk hit: #510

Medlem

Mmmm, lag eller inte lag. Känns mest moraliskt ansvarigt att ersätta alla skador ens djur orsakar andra oavsett djurslag.

Citera
          dahla
          Inlägg 29-04-2013, 12:08
          Länk hit: #511

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT
          Mitt på dagen, intill riksvägen i Grycksbo, blev Sven Danielsson brutalt nedslagen av tre maskerade personer beväpnade med baseballträ.

Han träffades av flera slag och sparkar.

- Innan personerna åkte från platsen sa de åt mig att jag inte ska uttala mig om vargar, uppger Sven Danielsson.

Han försvarade sig och slog tillbaka, men blev blåslagen och har fortfarande mycket ont.

– Näsbenet gick av, okbenet under höger öga är skadat och ryggen är blåslagen, säger Sven Danielsson.

Händelsen är polisanmäld. Vakthavande befäl på Polisen i Falun bekräftar att det finns en anmälan om grov misshandel och att förundersökningen pågår. Ärendet hanteras av kriminalavdelningen i Falun.

– Det var i onsdags, den 24 april, klockan 12.20. Jag tog med mig hunden för att posta ett brev. Jag gick till postlådan vid riksvägen, bortanför bensinmacken i Grycksbo. När jag skulle vända mig om och gå hem fick jag en fruktansvärd smäll över ryggen av ett baseballträ, berättar Sven Danielsson.

Personerna som stannat sin bil bakom Sven slog honom med baseballträ innan de ens hunnit ut ur bilen.

Sven vände sig om och fick se tre maskerade personer, två män och en kvinna. Männen fortsatte misshandla Sven, som slog tillbaka.

– Jag kände varken ingen personerna eller bilen. De tre personerna hoppade ur bilen och fortsatte slå, berättar Sven.

Han föll omkull. Misshandeln fortsatte.

– Jag försvarade mig med händerna.

Själv kopplar Sven Danielsson ihop misshandeln med ett uttalande om vargar som han gjorde i Falukuriren i samband med sin 70-årsdag i mars.

– Innan personerna åkte från platsen sa de åt mig att inte uttala mig om vargar. Jag är vargmotståndare, säger Sven Danielsson, som inte ser något annat skäl till att någon skulle ge sig på honom på det är sättet.

Han är jägare och har jagat i över 60 år. Trots att han är medlem i två jaktklubbar i Dalarna vågar han inte jaga och släppa sin hund Packall under jakten.

– Jag vill inte riskera att han attackeras av varg. Jag har flera jaktkollegor som fått sina hundar tagna av varg. Många av jaktkollegorna har hört av sig och besökt mig. De är mycket arga, själv är jag urförbannad.

– De måste ha spanat på mig och sett att jag gick ut. Mina grannar hjälpte mig hem efter misshandeln, tror Sven Danielsson.

Källa: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5826952-s...-blev-nedslagen

Så kan det gå om man uttalar sig negativt om vargen... men fan vad jag önskar att dom fega jävlarna hade kommit till mig istället för till en man som nyss fyllt 70 år...

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 29-04-2013, 12:40
          Länk hit: #512

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Men dom flesta jägare är ju runt 70..... laugh.gif

Men bara jägare tycks vara så rädda för vargen och tro att allt beror på vargen..............

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-04-2013, 17:06
          Länk hit: #513

Medlem

CITAT (dahla @ 29-04-2013, 13:08) *
          Källa: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5826952-s...-blev-nedslagen

Så kan det gå om man uttalar sig negativt om vargen... men fan vad jag önskar att dom fega jävlarna hade kommit till mig istället för till en man som nyss fyllt 70 år...

Oavsett om det har med att han är vargmotståndare att göra eller ej så är det för jävligt att ge sig på folk och misshandla dom. Kriminella idioter finns nog i alla läger tyvärr.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 30-04-2013, 19:42
          Länk hit: #514

Medlem

Håller med Stinta där ! djurplågeri är är något för psykopater ,människor med sunt förnuft ser till att Vargar avlivas humant utan plågor om så skulle vara .Att lemlästa och plåga djur är inte av männsklig natur som jag ser det .

Citera
          Bengalow
          Inlägg 30-04-2013, 19:54
          Länk hit: #515

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Men Motti! Har du fått på dig fel glasögon nu igen? Var står det om djurplågeri och lemlästning? Inte ens Stintan har tagit upp det...och du håller med henne?!!!! Det var en man som blev misshandlad.

Citera
          Motti
          Inlägg 30-04-2013, 21:37
          Länk hit: #516

Medlem

Jo då det såg jag allt !men det finns Vargar som blir plågade till döds och lemlästade också ! vem är det som bör läsa på då ?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 30-04-2013, 22:01
          Länk hit: #517

Medlem

hmmm

CITAT (*Stintan* @ 29-04-2013, 18:06) *
          Oavsett om det har med att han är vargmotståndare att göra eller ej så är det för jävligt att ge sig på folk och misshandla dom. Kriminella idioter finns nog i alla läger tyvärr.

Ja, saknas argument brukar en del ta till våld.

CITAT (Motti @ 30-04-2013, 20:42) *
          Håller med Stinta där ! djurplågeri är är något för psykopater ,människor med sunt förnuft ser till att Vargar avlivas humant utan plågor om så skulle vara .Att lemlästa och plåga djur är inte av männsklig natur som jag ser det .

Nja, psykopat behöver man inte vara för det. Människor gör dumma saker utan att lida av någon psykisk störning.

Citera
          Motti
          Inlägg 30-04-2013, 22:58
          Länk hit: #518

Medlem

Kanske det ? men i min värld går det inte till så ! man har svårt att förstå hatet mot Vargen och mot dom männsikor som gillar Vargen ! nu har vi Varg här i småland ett par mil härifrån där vi bor och kanske inte så långt bort eftersom Vargen vandrar ,men man vet inte vad man ska tycka eller tänka för än man får dom inpå knuten ! har man då hund också så vet man att hunden ligger i farosonen för att bli attacerad eftersom både Vargen och tamhunden hör till samma hundjur !Jag tycker Vargar 'är underbara djur men jag vet inte om jag gillar att ha dom här nere i Småland ?

Redigerat av Motti: 30-04-2013, 22:59

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 01-05-2013, 08:39
          Länk hit: #519

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Jag tycker att hundar är underbara djur, men jag tycker ändå inte om lösspringande hundar. Uppenbarligen fungerar inte lagar, regler och rekommendationer, det måste tillämpas mycket mera drastiska åtgärder.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 03-05-2013, 16:54
          Länk hit: #520

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Nu är det klart. Mycket bra. Hoppas denne jägare blir någons fru i fängelset.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-domd-for-brutal-vargjakt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16714969.ab

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavled...-falls-en-frias

http://www.expressen.se/nyheter/slog-ihjal...--far-fangelse/

Det är iaf. slutjagad för all framtid nu. smile.gif

Redigerat av sparvuggla: 03-05-2013, 16:55

Citera

39 sidor V  « < 24 25 26 27 28 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 23:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon