|
|
  |
Jägare |
|
|
|
24-09-2013, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Japp !det kallas för domenestisering ,en del kallar det för utveckling ?
|
|
|
|
|
24-09-2013, 00:08
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 01:06)  Japp !det kallas för domenestisering ,en del kallar det för utveckling ? ?
|
|
|
|
|
24-09-2013, 00:26
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 01:06)  Japp !det kallas för domenestisering ,en del kallar det för utveckling ? Du kanske menar domesticering vilket betyder "människans förädling av vilda arter genom avel". Det har knappast något med mitt inlägg att göra!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-09-2013, 03:18
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (Motti @ 23-09-2013, 22:44)  Tänk då att de kan lyffta med ett lam på 10 kilo och mer  Nej, en kungsörn kan inte lyfta mer än max 4-5 kg http://www.rspb.org.uk/wildlife/birdguide/...le/feeding.aspxCITAT (Motti @ 23-09-2013, 23:28)  Då gäller det all tamboskap i Sverige ! då enligt ert sätt att resonera så innebär det att allt vilt liv har företräde framför tamboskap och sällskapsdjur !  hur tänker ni då ? Är ni veganer ? Man kan inte utrota alla vilda djur bara för att en del djurägare väljer att inte skydda sina djur. Vi kan inte utrota alla rovfåglar bara för att de flesta rovfåglar kan ta frigående höns.
|
|
|
|
|
24-09-2013, 12:19
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
Om man är vegan, (eller rödhårig vänsterhänt homosexuell osv.) vad har det med saken att göra??
Mycket tro och lite vetande även här.
|
|
|
|
|
24-09-2013, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (sparvuggla @ 24-09-2013, 13:19)  Om man är vegan, (eller rödhårig vänsterhänt homosexuell osv.) vad har det med saken att göra??
Mycket tro och lite vetande även här.
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
24-09-2013, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (sparvuggla @ 24-09-2013, 13:19)  Mycket tro och lite vetande även här. Skulle det vara rätt person att skriva så?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
25-09-2013, 23:07
|
Medlem
Antal inlägg: 98
Medlem nr: 75 500

|
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2013, 00:33)  Då får man ha sina djur under uppsikt. Hur svårt kan det vara när man bor i riskområden.
När blev en ko senast tagen av en örn? För övrigt finns det inte kungsörn överallt i Sverige. Tror inte att någon specificerade just kor som bytesdjur, utan tamboskap, finns mindre tamboskap än kor... Fast kan dom ta en hjortkalv så borde dom kunna ta en kalv från ett nötkreatur med.... http://www.bt.se/nyheter/tranemo/dovhjorts...283264888%29.gmDu frågar dig hur svårt det kan vara att ha sina djur "under uppsikt" när man bor i riskområden... Det svåra är väl tiden, du måste ha bevakning på dina djur hela tiden de går ute (24h/dygn?), och då du troligen har andra syslor att sköta får du skaffa anställda att göra detta, och det är nog inte många djurägare som skulle klara denna extrakostnad. Räkna själv på hur lång tid djuren går ute en sommar, och vad det skulle kosta att ha en anställd den tiden.... (4 månader -> 2880h x timkostnad)
|
|
|
|
|
25-09-2013, 23:23
|
Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 17-09-2013, 16:19)  Lurviga kor? Kallar man sig för jägare, ingår det det att man ser skillnaden på ko och björn. Men kanske har jag fel, med tanke på allt som händer i skogen nuförtiden. Sen ställer jag precis samma fråga som helikopterpiloten gjorde. (Är ni (var dom) på fyllan eller?) Jag antar att du var på plats när detta hände eftersom om du vet hur det gick till.... Som någon sa, det var mörkt, man viste om att det fanns Björn, kor borde inte finnas där... Man vet att björnen är rädd för människan och håller sig undan. Dessa djur som man kanske bara såg en skugga av var inte det minsta skygga, tror man då att det är björnar (kor kan ju inte finnas på fjället) och dom inte verkar vara rädda när dom kommer nära dessa människor.... Då är det väl rätt klart att man blir lite skraj.... Fast då jag inte var på plats kan jag bara spekulera i hur det gick till... För övrigt finns det lurviga kor...
|
|
|
|
|
26-09-2013, 02:04
|

Medlem

|
CITAT (Zixten @ 26-09-2013, 00:07)  Tror inte att någon specificerade just kor som bytesdjur, utan tamboskap, finns mindre tamboskap än kor... Fast kan dom ta en hjortkalv så borde dom kunna ta en kalv från ett nötkreatur med.... http://www.bt.se/nyheter/tranemo/dovhjorts...283264888%29.gmDu frågar dig hur svårt det kan vara att ha sina djur "under uppsikt" när man bor i riskområden... Det svåra är väl tiden, du måste ha bevakning på dina djur hela tiden de går ute (24h/dygn?), och då du troligen har andra syslor att sköta får du skaffa anställda att göra detta, och det är nog inte många djurägare som skulle klara denna extrakostnad. Räkna själv på hur lång tid djuren går ute en sommar, och vad det skulle kosta att ha en anställd den tiden.... (4 månader -> 2880h x timkostnad) För det första frågar jag inte mig utan Motti. För det andra var mitt svar att ha uppsikt riktat till Motti som snackade om hundar, katter och kaniner. Vad gäller tamdjur är det ju främst renar som är i riskzonen. Det finns inte kungsörn överallt i Sverige. Kostnaderna för skador orsakade av kungsörn är minimala jämfört med vad skador orsakade av andra vilda djur kostar. Ska vi då utrota alla vilda djur? Nu är det ju faktiskt så naturen fungerar att antingen ska man äta eller ätas. Rovdjuret människan nöjer sig inte med det utan dödar även för nöjes skull eller för att hon tycker någon annan art är farlig eller ett hot på något sätt (även om det inte är det mot människan).
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-09-2013, 05:10
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Zixten @ 26-09-2013, 00:23)  Jag antar att du var på plats när detta hände eftersom om du vet hur det gick till.... Som någon sa, det var mörkt, man viste om att det fanns Björn, kor borde inte finnas där... Man vet att björnen är rädd för människan och håller sig undan. Dessa djur som man kanske bara såg en skugga av var inte det minsta skygga, tror man då att det är björnar (kor kan ju inte finnas på fjället) och dom inte verkar vara rädda när dom kommer nära dessa människor.... Då är det väl rätt klart att man blir lite skraj.... Fast då jag inte var på plats kan jag bara spekulera i hur det gick till... För övrigt finns det lurviga kor...  Ja, Zixten, den var en lurvig en Men inte speciellt lik björn den heller
|
|
|
|
|
26-09-2013, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2013, 03:04)  För det första frågar jag inte mig utan Motti. För det andra var mitt svar att ha uppsikt riktat till Motti som snackade om hundar, katter och kaniner. Vad gäller tamdjur är det ju främst renar som är i riskzonen. Det finns inte kungsörn överallt i Sverige. Kostnaderna för skador orsakade av kungsörn är minimala jämfört med vad skador orsakade av andra vilda djur kostar. Ska vi då utrota alla vilda djur?
Nu är det ju faktiskt så naturen fungerar att antingen ska man äta eller ätas. Rovdjuret människan nöjer sig inte med det utan dödar även för nöjes skull eller för att hon tycker någon annan art är farlig eller ett hot på något sätt (även om det inte är det mot människan).  Bra inlägg
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
26-09-2013, 10:32
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2013, 03:04)  Nu är det ju faktiskt så naturen fungerar att antingen ska man äta eller ätas. Rovdjuret människan nöjer sig inte med det utan dödar även för nöjes skull eller för att hon tycker någon annan art är farlig eller ett hot på något sätt (även om det inte är det mot människan). Nja, så gör även rovdjuren. Vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare osv.
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2013, 11:14
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2013, 11:32)  Nja, så gör även rovdjuren. Vargar dödar hundar, lejon dödar gepardungar, delfiner dödar tumlare osv. Tror knappast dom dödar för nöjes skull, möjligen om det finns ett reelt hot mot individen självt eller dess avkomma. En sanning med modifikation alltså och icke jämförbart på långa vägar med människans framfart i naturen med försök till kontroll över andra arter genom att döda och i många fall utrota arterna.
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2013, 11:22
|

Medlem

|
Orsaken kan man diskutera både för rovdjur och människa men även om den senare är värst så förekommer det hos andra också, dödande utan att ha som föda. Jag kan ju lägga till räv och katt också.
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2013, 11:36
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2013, 12:22)  Orsaken kan man diskutera både för rovdjur och människa men även om den senare är värst så förekommer det hos andra också, dödande utan att ha som föda. Jag kan ju lägga till räv och katt också. Som sagt en sanning med modifikation alltså och fortfarande inte jämförbart med den skada människan orsakar och nu är det ju människans framfart i naturen som diskuteras.
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2013, 20:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Monarda @ 07-09-2013, 20:27)  Jag är en älg, som går omkring och knallar och letar efter mat i skog och mark. Jag äter gärna skott på unga tallar men ratar inte heller aspens bark.
Snart är den sköna sommaren förliden och hösten kommer dimmig, mörk och kall. Fram i oktober är det slut på friden och man kan möta döden knall och fall.
En jägare har inget vett i knoppen och inget sinne alls för ärligt spel. Han saknar varje spår av hut i kroppen och tänker blott på kött för egen del.
Jag räknar arton taggar uppå hornet, men ofta har mitt liv hängt på ett hår. Så mången jägare haft mig på kornet, att det gått bra är mer än jag förstår.
De flesta älgar dukar tidigt under för lömska jägare, som står på lur. Att själv jag lever är ett Herrans under, för det kan inte vara enbart tur.
Jag minns en skytt, som slängde upp geväret, hans mening var att bli min baneman, men han fick inget älgkött för besväret, för skottet klickade och jag försvann.
En annan gång, när jag stod gömd i snåren och spanade emellan asp och sälg, såg jag, hur man bar bort en skytt på båren, av en kamrat han tagits för en älg.
Visst är det synd om hustrun, kan man tänka, att jakten skulle få ett sådant slut, men mången älgko blir ju också änka, när höstens jaktlag kräver sin tribut.
Nog kan man ha rätt kul i älgjaktstiden och villa bort den bålde jägaren, så att i skallen han till sist blir vriden och inte hittar vägen hem igen.
Ja, man har haft rätt många muntra stunder, ty inget fröjdar så en skoveltjur, som när en jägare begår en blunder, då skrattar alla skogens vilda djur.
Jag minns en bonde som gick ut med bössan, när han kom hem ifrån en bättre fest, av suparna blev han så yr i mössan, att han tog fel och sköt sin egen häst.
I morgon börjar säkert skotten smälla, precis som förr har hänt vartenda år. Och hundarna skall kuta runt och skälla med nosen släpande i våra spår.
Jag tänker inte vara med på jakten, det börjar bli en alltför farlig lek. När natten kommer sticker jag från trakten, för jag vill hellre vara älg än stek.
|
|
|
|
|
26-09-2013, 20:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Huggorm @ 17-09-2013, 13:42)  Jag tycker hela den där saken har uppförstorats. Skymtar man tre stora, lurviga djur på fjället i skymningen är det inte konstigt att man tror det är björn. Tror gör man i kyrkan. När man har vapen i hand ska man veta. Annars blir det vilda västern, som i USA. Men det är det redan i större delen av norra Sverige redan förstås.
|
|
|
|
|
26-09-2013, 20:59
|
Medlem

|
CITAT (CillaM @ 26-09-2013, 21:19)  Tror gör man i kyrkan. När man har vapen i hand ska man veta. Annars blir det vilda västern, som i USA. Men det är det redan i större delen av norra Sverige redan förstås. Vad har vapnen med saken att göra?? vad jag förstår har inga skott avlossats, det enda dessa personer har gjort fel är att dom tagit ett par kor för björnar, ett misstag som vi alla tycker låter märkligt, men ingen av oss var på plats och vet hur det gick till... Att säga att man skall veta vad det är som prasslar i busken om man har ett vapen i hand låter märkligt i mina öron. Däremot skall man veta vad det är man skjuter på, om man väljer att avlossa ett skott...
|
|
|
|
|
26-09-2013, 23:31
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (CillaM @ 26-09-2013, 21:19)  Tror gör man i kyrkan. När man har vapen i hand ska man veta. Annars blir det vilda västern, som i USA. Men det är det redan i större delen av norra Sverige redan förstås. Vad tycker du att de borde ha gjort annorlunda?
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|