Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

39 sidor V  « < 32 33 34 35 36 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare
          Motti
          Inlägg 27-09-2013, 19:30
          Länk hit: #661

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Men nu får nu skärpa er !den här tråden handlar om Jakt på djur inte på människor ,efter all domenestisering så är jakt nödvändigt för att förhindra inavel . Titta bara på vildsvinsbeståndet och ändå jagas vildsvin dagligen ! Den här som är emot jakt på vilt ! kör på ett vildsvinsgalt så lär du bli frälst på jakt .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-09-2013, 19:36
          Länk hit: #662

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 27-09-2013, 20:30) *
          Men nu får nu skärpa er !den här tråden handlar om Jakt på djur inte på människor ,efter all domenestisering så är jakt nödvändigt för att förhindra inavel . Titta bara på vildsvinsbeståndet och ändå jagas vildsvin dagligen ! Den här som är emot jakt på vilt ! kör på ett vildsvinsgalt så lär du bli frälst på jakt .

Förlåt men vilka vilda djur är domesticerade?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          gunsta
          Inlägg 27-09-2013, 20:37
          Länk hit: #663

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (*Stintan* @ 27-09-2013, 20:36) *

giggle.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 27-09-2013, 20:41
          Länk hit: #664

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 27-09-2013, 20:36) *

Den livsfarliga kossan och lömska hästen, de smyger omkring på bondgårdar. Dessa måste nog människan ha under uppsikt så de inte blir inavel i hagen.

Citera
          Motti
          Inlägg 27-09-2013, 20:54
          Länk hit: #665

Medlem

Inser att man få bara ge upp i era diskutioner ! då allt man skriver blir till komik , jag är uppvuxen med jakt och fiske sedan barnsben och vet precis vad som gäller .Jag säger så här !jag lägger ner diskutionen här då det inte går fram hos någon .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 27-09-2013, 20:59
          Länk hit: #666

Medlem

CITAT (Motti @ 27-09-2013, 21:54) *
          Inser att man få bara ge upp i era diskutioner ! då allt man skriver blir till komik , jag är uppvuxen med jakt och fiske sedan barnsben och vet precis vad som gäller .Jag säger så här !jag lägger ner diskutionen här då det inte går fram hos någon .

Ingen betvivlar att du levt med jakt och fiskr hela livet.

Men ursäkta om jag skämtade.... kunde inte låta bli att lägga in ett skämt på Stintans kommentar :-)

Tänkte och fick en rolig bild i huvudet av hästar och kor när domenestisering togs upp...

Men om man ska vara alvarlig så är inavel en del av all domenestisering för att få fram tamkanin, katter, hundar, hästar, kor, getter, får och alla andra tamdjur människan har omkring sig. De enda djur som inte är domenestiserade är just de vilda djuren.

Redigerat av Jubbe063: 27-09-2013, 21:03

Citera
          gunsta
          Inlägg 27-09-2013, 21:01
          Länk hit: #667

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Men ursäkta Motti tror du att du är den enda här på forumet som är uppväxt med jakt och fiske - om du tror det så har du fel. Jag är uppvuxen i ett hus som låg mitt i skogen - skog, natur och jakt var det som gällde ... och ville jag göra något skoj så åkte jag till någon sjö/å och fiskade.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-09-2013, 21:12
          Länk hit: #668

Medlem

Du verkar ju inte ens veta vad du själv skriver. Ja det är svårt att diskutera med dig när du slänger dig med ord som du varken vet vad dom betyder eller egentligen heter och dessutom aldrig lyssnar på någon annan utan har bestämt dig från början att du vet allt. Det blir ju helt fel när du t.ex. påstår att vilda djur är domesticerade (det heter inte domenestiserade). Man kan faktiskt lära sig av andra bara man vill. Jag har själv lärt mig massor här på Odla som jag inte visste tidigare.

Och ja jag tycker att min fråga var högst relevant!

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 28-09-2013, 06:17
          Länk hit: #669

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Jaja, det ante mig. Du vet PRECIS vad som gäller......... laugh.gif
          Och det märks...

Citera
          zaaritha
          Inlägg 11-10-2013, 21:01
          Länk hit: #670

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Men; om jakt är nödvändig--varför gnäller jägarna
          att varg, lodjur o järv dödar "jägarnas byten"?

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2013, 00:14
          Länk hit: #671

Medlem

Det där är något som du läst i fel tidning ! Jag bjuder ner dig här och nu att vara med i min mans jaktlag en helg så du lär dig att förstå vad jakt handlar om ! Jakt handlar inte bara om att döda djur det handlar lika mycket om viltvård att ha koll på vilka djur du har på dina marker osv ,man går inte ut med ett Gevär och dödar allt man ser utan urskilljning .Kom gärna hit och följ med på jakt så du får en verklighetsuppfattning om vad det handlar om .Man kan inte bara gissa sig till hur jakt går till utan att ha inblick .Att utmåla jägare som mördare är ju fruktansvärt !då vi människor överlevde en gång på att jaga ,ja så då var stenåldersmänniskorna MÖRDARE och PSYKOPATER ! i så fall var det en jäkla tur för oss som lever nu annars hade vi ju inte funnits här .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 12-10-2013, 00:14
          Länk hit: #672

Medlem

CITAT (zaaritha @ 11-10-2013, 22:01) *
          Men; om jakt är nödvändig--varför gnäller jägarna
          att varg, lodjur o järv dödar "jägarnas byten"?

För att de anser sig ha ensamrätt till bytesdjuren eller av någon gammal trallala. En sak att känna oro att ens hund ska stryka med, den oron förstår jag. Men i övrigt är det nog mest egoismen som råder.

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2013, 00:17
          Länk hit: #673

Medlem

Hörre Jubbe !var bor du ?i en lägenhet någon stans kan jag tro !har väl aldrig varit i närheten av jakt och lantliv .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 12-10-2013, 00:35
          Länk hit: #674

Medlem

CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:17) *
          Hörre Jubbe !var bor du ?i en lägenhet någon stans kan jag tro !har väl aldrig varit i närheten av jakt och lantliv .

Jo tack. Har deltagit i jakt sen jag var tio. Tog sen jägarexamen och jagar regelmässigt. är 41 år nu :-) Har jagat både älg, hare, räv och skogsfågel. Hur så??

Får väl ställa sammacfråga till dig :-) Hur mycket har du själv jagat och fällt bytesdjur?

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2013, 00:42
          Länk hit: #675

Medlem

Tyvär har jag inte jägarexamen har aldrig haft tid utan har haft fullt upp med mitt företag och mina barn och barnbarn .Men jag är uppvuxen i en släkt med jägare och fiskare likaså är min man uppvuxen på landet med jakt och delvis fiske ,hela mitt liv är bestående av jakt och jag är uppvuxen med det i 60 år .Tror inte ett dugg på att du skulle ha jägarexamen eller vara uppvuxen med jakt !det har du för lite förståelse för att vara uppvuxen med ,då hade du inte kommit med dom påståelserna som du gjort . Men det får ju du ta på ditt samvete .Önskar dig god natt .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 12-10-2013, 00:54
          Länk hit: #676

Medlem

CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:42) *
          Tyvär har jag inte jägarexamen har aldrig haft tid utan har haft fullt upp med mitt företag och mina barn och barnbarn .Men jag är uppvuxen i en släkt med jägare och fiskare likaså är min man uppvuxen på landet med jakt och delvis fiske ,hela mitt liv är bestående av jakt och jag är uppvuxen med det i 60 år .Tror inte ett dugg på att du skulle ha jägarexamen eller vara uppvuxen med jakt !det har du för lite förståelse för att vara uppvuxen med ,då hade du inte kommit med dom påståelserna som du gjort . Men det får ju du ta på ditt samvete .Önskar dig god natt .

Bara för att man jagar behöver man inte tycka och tänka som alla andra. Jägare är ingen homogen grupp med en enda åsikt. Vi är alla individer :-)

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-10-2013, 01:09
          Länk hit: #677

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Jubbe063 @ 12-10-2013, 01:54) *
          Bara för att man jagar behöver man inte tycka och tänka som alla andra. Jägare är ingen homogen grupp med en enda åsikt. Vi är alla individer :-)

Jägare är verkligen inte en enhetlig grupp. På ena sidan av min släkt jagade man och jaktvapnen hängde med diverse horn på väggen men det var ren rekreationsjakt det handlade om. Ingen av dom varken ägde skog eller behövde jaga för födans skull. Andra sidan av släkten där var man bönder men jagade inte då det ansågs ointressant. Sköts väl på sin höjd någon kråka eller skadedjur som härjade men aldrig storvilt.
          Idag verkar allt färre jägare vara uppväxta med att viltvårda och jaga för att hålla nere betestrycket på skogen de flesta jägare verkar komma i sina SUV när det drar ihop sig till jaktsäsong och efteråt drar de tillbaka till stan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-10-2013, 02:02
          Länk hit: #678

Medlem

Alla hus på landet står tomma utom ett för i det bor Motti.

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 12-10-2013, 06:44
          Länk hit: #679

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Jubbe063 @ 12-10-2013, 01:14) *
          För att de anser sig ha ensamrätt till bytesdjuren eller av någon gammal trallala. En sak att känna oro att ens hund ska stryka med, den oron förstår jag. Men i övrigt är det nog mest egoismen som råder.

Ofta är det så tyvärr, men ni är inte en homogen grupp. Kul att du vågar säga det.

CITAT (*Stintan* @ 12-10-2013, 03:02) *
          Alla hus på landet står tomma utom ett för i det bor Motti.

Den var bra!

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 12-10-2013, 09:18
          Länk hit: #680

Medlem

CITAT (Piccante @ 12-10-2013, 02:09) *
          Jägare är verkligen inte en enhetlig grupp. På ena sidan av min släkt jagade man och jaktvapnen hängde med diverse horn på väggen men det var ren rekreationsjakt det handlade om. Ingen av dom varken ägde skog eller behövde jaga för födans skull. Andra sidan av släkten där var man bönder men jagade inte då det ansågs ointressant. Sköts väl på sin höjd någon kråka eller skadedjur som härjade men aldrig storvilt.
          Idag verkar allt färre jägare vara uppväxta med att viltvårda och jaga för att hålla nere betestrycket på skogen de flesta jägare verkar komma i sina SUV när det drar ihop sig till jaktsäsong och efteråt drar de tillbaka till stan.

Visst är det så. Tycker utvecklingen gått mot "kolonial trofejakt" även här, dvs de kommer bara ut till busken för att skjuta djur o skiter i resten, ofta betalar de mycket bra. Faktiskt så mycket att jaktkortspriserna i vissa områden blivit så hutlösa att det i stort sett bara är. SUV folket som har råd.
          Men nåja, en sida av det trots allt, men en ful och föga smickrande sida av jägarkåren. Tur att motsatsen till detta finns med :-)

CITAT (sparvuggla @ 12-10-2013, 07:44) *
          Ofta är det så tyvärr, men ni är inte en homogen grupp. Kul att du vågar säga det.

Ja, tack. klart man ska våga säga det själv. :-) Vore ju korkat om man inre inser att egoism och gammal trallala är en stor orsak (om än inte de enda i färgpaletten) Säger det ofts o säger det igen, Många varianter finns i vår herres hage :-)

Citera

39 sidor V  « < 32 33 34 35 36 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 18:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon