Långt men upplevt 1967. Hundägare kan nog se lite humor i det hela.
Hammiltonstöveren Silverbäcken Stell skulle avmaskas. Då var det plommonstora gelatinkapslar för större hundar. Tre kulor! Nr ett gick bra inlindad i rå älgfärs. Nr 2 gick bra inlindad i en pannkaka. Nr tre. Fan! Jag försökte i två timmar. ringde min vet. Kurt och han rå flinade och sade –Kom hit. Jag och Stell kom. Lämnade åverförpackningen och –Så här skall dugöra! Efter en och en halv timme och några plåster så ropade han upp till sin hustru– Ta ner en burk hundmat!
Nästa åtgärd var tämligen okomplicerad. Hunden vägdes och befanns väga 28 kg. Kurt tog fram tabeller och grunnade en stund och vägde upp ett vitt pulver. –Det här är samma sak men det ges normalt till svin. Hans hustru kom ner med en burk VOV och konservöppnare. Stell följde alla Kurts rörelser och stod med tassarna på hans arbetsbord. Normalt var han kelgris men höjde vi rösten när vi fått Jesper så morrade han. OK, Kurt bandade i pulvret i ett kg VOV och ställde ner en bunke på golvet. Under minuten var bunken ren.
Total tid ca två timmar en fredagseftermiddag. –Vad skall jag betala? – Jag har varken som privatpraktiserande- eller miloveterinär misslyckats tidigare. Så ge tjugo kronor för hundmaten till frugan! När jag så gick fick jag ett tips. – Hörrö, jycken får rännskita av det här så var beredd! Tackade för tipset och gick hem.
Avdelningnr två. Detta var vid den tiden då Lusia skulle förberedas. Jag deltog i gruppen som från fredag kväll till söndag natt körde länets luciakandidater runt hela Länet. Kompisens lillsyrra, elev och med i samma scoutgäng som handhade luciaspektaklet skulle vara hundvakt. Det hade hon varit sedan jag fick hunden, som då var sex år. Hon fick noggranna instruktioner. Vid tiotiden på kvällen hörde hon hunden gnälla. Hon slet sig från den då svarvita TVn. Satte lina på Stell och öppnade dörren. Hundeländet kliver ner från trappan (bron säger vi här) . Vänder ändan ut mot gården och sprutar enligt henne nästan två meter racerbajs! När jag kom hem vid tresnåret (Härjedalen stod på programmet) så låg både hon och hunden i soffan och sov så kompisen lovade att hämta henne nästa dag. Att Stell blev 16,5 år är en annan saga och på sextonårsdagen sköt jag två harar för honom!
Redigerat av Överbölingen: 13-08-2011, 01:20
|