Hej!
Tack för goda idéer! Har varit på plantagens rea och shoppat syren, schersmin, riddarsporre, röd solhatt, hortensia och en rödbladig spirea. Så nu ska det nog bli lite mer höjd på rabatterna:-).
Krolliljan;tror inte jag kan sätta plank mot grannen, då får de ju ingen sol i sin trädgård:-). Men kanske lite buskar på de kanterna.
Miss Leia; jag fortsätter imitera din trädgård lite vad gäller äppelträd i alla fall.
KatteLatte; vid uteplatsen har jag redan örtkryddor, i rabatten närmast komposten. Komposten har inte luktat denna sommar, men det har inte varit jättevarmt. Eftersom det var norrhörnan kunde jag ändå inte sätta nåt där. Det är en hemmabyggd, isolerad konstruktion i trä så det kanske inte kommer ut så mycket lukt...
Bifogar en uppdaterad skiss. Tänkte fel med riktningen sist, norr ligger åt andra hållet:-). Tänkte mig alltså äppelträdet i vänstra hörnet precis som hos Miss Leia, sedan en spalje i mitten med pallkrage framför, så skapar man ännu en "södervägg" i trädgården. Tomaterna blir glada och så kanske man kunde ha lite vindruvor på spaljen. Så får man ett litet uterum mellan spaljen och äppelträdet där man kan ha en sittplats. I nedre vänstra hörnet finns redan ett litet fågelbad. Grannen håller på att bygga en näckrosdamm så till nästa sommar kan vi njuta av den också, och behöver inte gräva upp vår egen gräsmatta:-). Ser trädgårdveteranerna några uppenbara misstag/feltänk?
mvh/Tove
tr_dg_rdplan.png ( 78k )
Antal nedladdningar: 20