Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skulle utförsäkras - tog sitt liv
          Anma
          Inlägg 26-08-2011, 19:08
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 20:06) *
          Fullt så illa är det inte. Även jag vill ha samhällsfunktioner, även om jag tycker man kan dra ner på intensiteten.

Vad menar du?
          Ja, vad menar du med intensiteten, alltså.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 19:09
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 20:06) *
          Fullt så illa är det inte. Även jag vill ha samhällsfunktioner, även om jag tycker man kan dra ner på intensiteten.

Ja bara det finns så att du klarar dig så räcker det väl wacko.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2011, 19:13
          Länk hit: #143

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Mest av allt skulle jag vilja se de behövande som får pengar vara nöjda och tacksamma, men de är de ju aldrig oavsett hur mycket de får. De är alltid sura, anser sig förfördelade och orättvist behandlade.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 26-08-2011, 19:38
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

ännu en tråd som spårat ut till ren pajkastning mellan allians och vänster. och ännu en tråd där man inte förstått vitsen med ROT o RUT. nej alla har inte råd med varken rot eller rut,själv har jag det inte men jag jobbar åt folk som har det o det är det som förser mig med jobb,utan dessa avdrag hade jag varit arbetslös.det som en del inte fattar är att för att få möjlighet att utnyttja skatteavdraget måste man betala skatt. en låginkomsttagare betalar låg skatt o kan alltså inte använda dessa avdrag i någon större utsträckning.en medelinkomsttagare kan däremot använda avdrag till stor del,särskilt om det finns två inkomster i hushållet,förutsätter givetvis att deras ekonomi för övrigt ger utrymme till det.det som är klarlagt är att det ger vita jobb som i sin tur genererar inkomster till statskassan,inkomster som hjälper till att finansiera det som ni klagar på inte funkar. tror inte det funkar om dessa pengar lyfts ur systemet o vi återgår till en grå ekonomi,jag kommer ihåg hur det var innan rot,svarta jobb överallt,ingen ville ha kvitto,idag är det tvärtom.själv är jag bara glad åt systemet,jag får en vettig vit lön,pengar kommer in till pensionssystemet o man slipper se sej om över axeln efter skatteverk o poliser.
          Huruvida frågan om självmord,det som tråden skulle handla om ansluter jag mig till skeptikerna,ingen vet så varför spekulera. är det några andra tidningar/källor som skrivit om detta specifika fall? letat men ej hittat.det har hänt? Ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 19:48
          Länk hit: #145

Medlem

Jag tycker nog att det är en lite skillnad på rot och rut. Dessutom behöver man inte vara vänster för att se hur dåliga sjukförsäkringsreglerna är.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 26-08-2011, 19:59
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 20:48) *
          Jag tycker nog att det är en lite skillnad på rot och rut. Dessutom behöver man inte vara vänster för att se hur dåliga sjukförsäkringsreglerna är.

vad är skillnaden? att rut kanske mest utförs av kvinnor?bättre de är hemma vid spisen,eller?
          en städerskas uppgifter är precis lika viktiga som en snickares,eller här gäller inte jämställdheten längre.
          en städerska är bara att förakta,rensa skit efter överklassen. Ulf

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2011, 20:03
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (malarmaster @ 26-08-2011, 20:38) *
          ännu en tråd som spårat ut till ren pajkastning mellan allians och vänster. och ännu en tråd där man inte förstått vitsen med ROT o RUT. nej alla har inte råd med varken rot eller rut,själv har jag det inte men jag jobbar åt folk som har det o det är det som förser mig med jobb,utan dessa avdrag hade jag varit arbetslös.det som en del inte fattar är att för att få möjlighet att utnyttja skatteavdraget måste man betala skatt. en låginkomsttagare betalar låg skatt o kan alltså inte använda dessa avdrag i någon större utsträckning.en medelinkomsttagare kan däremot använda avdrag till stor del,särskilt om det finns två inkomster i hushållet,förutsätter givetvis att deras ekonomi för övrigt ger utrymme till det.det som är klarlagt är att det ger vita jobb som i sin tur genererar inkomster till statskassan,inkomster som hjälper till att finansiera det som ni klagar på inte funkar. tror inte det funkar om dessa pengar lyfts ur systemet o vi återgår till en grå ekonomi,jag kommer ihåg hur det var innan rot,svarta jobb överallt,ingen ville ha kvitto,idag är det tvärtom.själv är jag bara glad åt systemet,jag får en vettig vit lön,pengar kommer in till pensionssystemet o man slipper se sej om över axeln efter skatteverk o poliser.
          Huruvida frågan om självmord,det som tråden skulle handla om ansluter jag mig till skeptikerna,ingen vet så varför spekulera. är det några andra tidningar/källor som skrivit om detta specifika fall? letat men ej hittat.det har hänt? Ulf

Okeeej! Du är en sån där parasit som lever på samhället! Att du inte skaffar dej ett jobb så att du klarar av att försörja dej själv istället.
          (Nej, så grym och oempatisk är jag inte så att jag menar det jag skrev, men det är ungefär så tongångarna går bland er som tycker att det är ok att människor slås ut och dukar under i vårt land.)

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 20:16
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (malarmaster @ 26-08-2011, 20:38) *

De flesta här tycks tycka det är bättre att öststatstjejer kommer hit och städar svart, för det är det som händer om man måste arbeta 4- 5 timmar för att betala en timmes städning.

När det gäller självmord finns nog inga rationella orsaker eftersom det inte är en rationell handling, men det äcklar mig faktiskt att vissa grupper använder enstaka tragiska händelser som politiska argument.

Jo vid närmare eftertanke finns det en enda rationell orsak till självmord och det är så svår sjukdom att man förlorar alla funktioner som behövs för en acceptabel livskvalitet. Jag är alltså för assisterade självmord eller dödshjälp. En avikelse från trådens ämne, ja jag vet, men en viktig fråga.
          Gita
          Gita

CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 21:03) *
          Okeeej! Du är en sån där parasit som lever på samhället! Att du inte skaffar dej ett jobb så att du klarar av att försörja dej själv istället.
          ]

Nu förstår jag ingenting. Du menar alltså att det inte är ett jobb att städa????
          Gita

Redigerat av Gita: 26-08-2011, 20:13

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2011, 20:24
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 21:12) *
          De flesta här tycks tycka det är bättre att öststatstjejer kommer hit och städar svart, för det är det som händer om man måste arbeta 4- 5 timmar för att betala en timmes städning.

När det gäller självmord finns nog inga rationella orsaker eftersom det inte är en rationell handling, men det äcklar mig faktiskt att vissa grupper använder enstaka tragiska händelser som politiska argument.

Jo vid närmare eftertanke finns det en enda rationell orsak till självmord och det är så svår sjukdom att man förlorar alla funktioner som behövs för en acceptabel livskvalitet. Jag är alltså för assisterade självmord eller dödshjälp. En avikelse från trådens ämne, ja jag vet, men en viktig fråga.
          Gita
          Gita

Du pratar om rationella orsaker. Tänk om verkligheten ser ut som så, att den som är sjuk känner sej mindervärdig. Andra klarar att jobba ihop till sin egen försörjning men inte man själv. Att man tänker att det är lika bra att man försvinner, då är det väl en rationell handling att ta livet av sej? F-n Gita, det är ju så verkligheten kan se ut idag så sluta rättfärdiga eländet nån gång!

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          malarmaster
          Inlägg 26-08-2011, 20:26
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 21:03) *
          (Nej, så grym och oempatisk är jag inte så att jag menar det jag skrev, men det är ungefär så tongångarna går bland er som tycker att det är ok att människor slås ut och dukar under i vårt land.)

nu trodde jag du spårat ut fullständigt men så illa är det väl inte.
          däremot förstår jag inte motsättningarna mellan rot/rut och sjukförsäkringssystemet.de hänger ju inte ihop på något sätt.om du inte har gått på den missuppfattningen att rot/rut skulle ta bort/kosta statskassan pengar. det är tvärtom,Rot är en guldgruva för staten o de rapporter jag läst om rut visar att även det går runt.vitsen med de systemen är att generera jobb,förvandla svart till vitt o därmed få in skatter,och det är precis så det funkar.det är väl bara v idagsläget som inte gillar detta,men o andra sidan vad gillar de? Ulf

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 20:29
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Blomstertanten @ 26-08-2011, 18:26) *
          Varför inte???? Som det är nu får ju vi med låglöneyrken vara med och betala för att de högavlönade ska ha städhjälp med rut-avdrag! sleep.gif Är det mer rätt då? unsure.gif

Fast nu har du fel, du betalar inte ett öre til någons städhjälp. Rut-avdragen har ju visat sig vara en vinstaffär för staten, dvs, skatteintäkterna från svarta jobb som blivit vita överstiger kostnaden för avdraget.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2011, 20:32
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 21:16) *

Gita
          Gita
          Nu förstår jag ingenting. Du menar alltså att det inte är ett jobb att städa????
          Gita

Är malarmaster städerska???? Nej jag har aldrig påstått att städning inte är ett jobb, var fick du det ifrån? Vad jag menade var att om jobbet inte bär sej själv så är det en dålig affärsidé. Då kanske man borde tänka på att sadla om istället.
          (hade du läst den grå texten också så hade du förstått att inlägget var en smula ironiskt.)

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 20:34
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 21:12) *

Gita
          Gita

Jag tycker du ska sluta tillskriva folk åsikter du inte vet att dom har. Sen undrar jag vad rationalitet har med självmord att göra. Det är inte heller nödvändigtvis ett politiskt argument att påtala att sittande regering fattat ett illa underbyggt beslut som gör att många människor mår uruselt och fått det ännu sämre än dom hade innan. Det finns ju faktiskt folk inom de egna leden som insett hur dåligt systemet är.
          Saken i artikeln utreds ju nu så vi kanske får se vad som kommer ut av den utredningen men som sagt så finns det många fler fall.

--------------------

Citera
          MissLeia
          Inlägg 26-08-2011, 20:35
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

Malarmaster uttryckte ungefär vad jag har suttit och tänkt på här hemma beträffande RUT/ROT. Jag upplever det oerhört snävt tänkt när man anser att dessa enkom är att pengar tas ur statskassan och pyntas ut till de rika för så ser jag det absolut inte.

Om man tar RUT som exempel och till en början frågar sig vilka som använde städhjälp förr? Rika. Hur många rika har vi i landet? Jag tror inte att det tillhör majoriteten om man ser till procenttal. Jag själv är i dagsläget student så jag har inte råd med detta men om jag ser till personer i min omgivning som faktiskt nyttjar detta så ska jag ta ett exempel på effekter.

Min kompis arbetar inom vården och vidareutbildar sig samtidigt. 2 små barn. Nyttjar RUT och tillbringar helger således med barnen i simhallen och nöjen. Om detta inte hade nyttjas så hade helgerna tillbringats desto mer med fixande på hemmaplan. Då har vi dels arbetstillfälle/skatt till statskassan för själva städhjälpen som i sin tur har fått arbete och inte lever på a-kassa som i sin tur spenderar sin lön. Vi har att denna familj är på simhallen och bränner pengar, köper fika. Arbetstillfällen och skatt. De trillar förbi klädaffären på vägen hem och vad genererar detta i? Etc etc. RUT innebär kvalitetstid med barn, det innebär faktiskt att man kan få tid att göra saker som faktiskt kan sätta snurr på ekonomin.

Småbarnsåren är en traditionell kvinnofälla där kvinnor allt för ofta går ner i tid för att hinna med allt. Detta inverkar på karriär och pension men som jag ser nu använder RUT arbetar heltid och tar tillvara all tid som kvalitetstid.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 26-08-2011, 20:46
          Länk hit: #155

Medlem

precis så är det. ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 20:49
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (malarmaster @ 26-08-2011, 21:26) *
          nu trodde jag du spårat ut fullständigt men så illa är det väl inte.
          däremot förstår jag inte motsättningarna mellan rot/rut och sjukförsäkringssystemet.de hänger ju inte ihop på något sätt.om du inte har gått på den missuppfattningen att rot/rut skulle ta bort/kosta statskassan pengar. det är tvärtom,Rot är en guldgruva för staten o de rapporter jag läst om rut visar att även det går runt.vitsen med de systemen är att generera jobb,förvandla svart till vitt o därmed få in skatter,och det är precis så det funkar.det är väl bara v idagsläget som inte gillar detta,men o andra sidan vad gillar de? Ulf

Städa sin egen skit kan alla göra själva som inte är sjuka, handikappade eller pga ålder inte klarar det. Snickra och göra arbeten på sitt hus mm kan inte alla ens om de är 25 och friska. Dessutom ska väl vissa jobb vara fackmannamässigt utförda om jag inte har helt fel så man är tvungen att leja för sånt.

Kommunerna kan dra ner på hemtjänsten och dom gör inte mycket heller hos brukarna längre för den gamla personalen har gått till städföretagen som skapats av personalen själva. Inte många nya jobb där inte bara ett annat jobb inom en ny sektor dvs RUT-sektorn.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2011, 20:53
          Länk hit: #157

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 21:49) *
          Städa sin egen skit kan alla göra själva som inte är sjuka, handikappade eller pga ålder inte klarar det. Snickra och göra arbeten på sitt hus mm kan inte alla ens om de är 25 och friska.

Nu utgår du från dig själv. Jag är urdålig på att städa, medan snickrande går lekande lätt. Förr kunde nästan alla snickra, men det var för jobbigt och något som folk valde bort, och kunskapen gick förlorad bland många. Samma har nästan hänt med matlagning nu, och städningen är på gång.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 20:58
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (MissLeia @ 26-08-2011, 21:35) *
          Malarmaster uttryckte ungefär vad jag har suttit och tänkt på här hemma beträffande RUT/ROT. Jag upplever det oerhört snävt tänkt när man anser att dessa enkom är att pengar tas ur statskassan och pyntas ut till de rika för så ser jag det absolut inte.

Om man tar RUT som exempel och till en början frågar sig vilka som använde städhjälp förr? Rika. Hur många rika har vi i landet? Jag tror inte att det tillhör majoriteten om man ser till procenttal. Jag själv är i dagsläget student så jag har inte råd med detta men om jag ser till personer i min omgivning som faktiskt nyttjar detta så ska jag ta ett exempel på effekter.

Min kompis arbetar inom vården och vidareutbildar sig samtidigt. 2 små barn. Nyttjar RUT och tillbringar helger således med barnen i simhallen och nöjen. Om detta inte hade nyttjas så hade helgerna tillbringats desto mer med fixande på hemmaplan. Då har vi dels arbetstillfälle/skatt till statskassan för själva städhjälpen som i sin tur har fått arbete och inte lever på a-kassa som i sin tur spenderar sin lön. Vi har att denna familj är på simhallen och bränner pengar, köper fika. Arbetstillfällen och skatt. De trillar förbi klädaffären på vägen hem och vad genererar detta i? Etc etc. RUT innebär kvalitetstid med barn, det innebär faktiskt att man kan få tid att göra saker som faktiskt kan sätta snurr på ekonomin.

Småbarnsåren är en traditionell kvinnofälla där kvinnor allt för ofta går ner i tid för att hinna med allt. Detta inverkar på karriär och pension men som jag ser nu använder RUT arbetar heltid och tar tillvara all tid som kvalitetstid.

Ja det är ju tragiskt att hon inte anser tiden med barnen vara mer värd, annars kanske hon kunnat prioritera så hon haft råd att betala städerskan utan att få Rutavdrag.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 26-08-2011, 20:58
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

detta livspussel som ska gå ihop och kvinnor som ska spendera kvalitetstid med sina barn.
          hur svårt är det att jobba heltid, ha ungarna på dagis, hämta, låta ungarna vara med o laga mat, diska, städa, bada ungar, läsa saga, sova.
          behövs ingen rut till friskt folk - iaf inte med skattesubvention.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          malarmaster
          Inlägg 26-08-2011, 21:01
          Länk hit: #160

Medlem

CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 21:32) *
          Är malarmaster städerska???? Nej jag har aldrig påstått att städning inte är ett jobb, var fick du det ifrån? Vad jag menade var att om jobbet inte bär sej själv så är det en dålig affärsidé. Då kanske man borde tänka på att sadla om istället.
          (hade du läst den grå texten också så hade du förstått att inlägget var en smula ironiskt.)

att jobbet inte bär sig till privatpersoner,och där är det lika mellan RUT/ROT användare,beror på att ytterst få har råd att betala 350-500:- i timmen vitt.det är en normal timkostnad när lön,arb.givaravgifter,sem.lön,försäkringar,moms o annat är inkluderat. vad gäller ROT finansierar folk dessa jobb oftast med ett banklån o delar på det sättet upp kostnaderna ytterligare,de som använder RUT betalar oftast direkt från sin inkomst,vad en städfirma tar ut vet jag inte exakt men jag har sett prisex här i kronoberg på 400:- vilket innebär att kunden betalar 200:-.vilket innebär att många har råd med 1-2 timmar hjälp i veckan.
          jo, Cacki jag förstod ironin efter lite funderande och nej jag är ingen städerska men i mina ögon är alla jobb viktiga o jag nervärderar aldrig en medmänniska beroende på arbete.oftast är städaren roligare att snacka med än platschefen ,han har oftast en tendens att övervärdera sig själv,tror det är generellt lika på alla byggen/arbetsplatser.ulf

Citera

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-07-2026, 01:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon