Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 7 8 9 10 11 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skulle utförsäkras - tog sitt liv
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 21:09
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 21:53) *
          Nu utgår du från dig själv. Jag är urdålig på att städa, medan snickrande går lekande lätt. Förr kunde nästan alla snickra, men det var för jobbigt och något som folk valde bort, och kunskapen gick förlorad bland många. Samma har nästan hänt med matlagning nu, och städningen är på gång.

Det är nog bara latmasken och viljan som är urdålig. Det som är roligt går lättare vet du väl. Jag utgår inte från mig själv för jag hatar att städa men måste ibland eftersom ingen annan gör det åt mig. Men jag skulle inte vilja ha någon som kom hit och tog hand om min skit. Den dagen kanske kommer då det inte funkar längre och då vet jag inte hur det ska bli för nån städhjälp lär jag inte ha råd med ens med RUT-avdrag. Snickra har jag alltid gjort och tycker det är kul. Har på egen hand byggt flera hus, jordkällare, roddbåt mm. men det finns faktiskt massor av opraktiska människor med tummen mitt i handen. Städa kan man göra även om den sitter där.

Redigerat av *Stintan*: 26-08-2011, 21:10

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2011, 21:12
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (malarmaster @ 26-08-2011, 22:01) *
          att jobbet inte bär sig till privatpersoner,och där är det lika mellan RUT/ROT användare,beror på att ytterst få har råd att betala 350-500:- i timmen vitt.det är en normal timkostnad när lön,arb.givaravgifter,sem.lön,försäkringar,moms o annat är inkluderat. vad gäller ROT finansierar folk dessa jobb oftast med ett banklån o delar på det sättet upp kostnaderna ytterligare,de som använder RUT betalar oftast direkt från sin inkomst,vad en städfirma tar ut vet jag inte exakt men jag har sett prisex här i kronoberg på 400:- vilket innebär att kunden betalar 200:-.vilket innebär att många har råd med 1-2 timmar hjälp i veckan.
          jo, Cacki jag förstod ironin efter lite funderande och nej jag är ingen städerska men i mina ögon är alla jobb viktiga o jag nervärderar aldrig en medmänniska beroende på arbete.oftast är städaren roligare att snacka med än platschefen ,han har oftast en tendens att övervärdera sig själv,tror det är generellt lika på alla byggen/arbetsplatser.ulf

Då är vi helt överens där i alla fall. Jag ser absolut inte ner på vissa yrkeskategorier om det uppfattades så. Däremot tycker jag att många "lågstatusyrken" skulle ha mer i lön, men det är ju en annan femma.....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 21:15
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 26-08-2011, 18:27) *
          Slagträd? Du har ju själv vid flertal tillfällen tydligt reklamerat att du gillar att retas(=provocera) och gör det här på forumet för att det är ett nöje för dig att se när vissa av oss går på betet när du sitter där med ditt vinglas när du har det tråkigt. Och nu gjorde Huggorm precis samma sak, förmodligen utan vinglas visserligen. Så på vilket sätt använder jag sig som slagträd?

CITAT (Anma @ 25-08-2011, 21:40)
          Du har hamnat på samma nivå som Gita på sistone. Bara ute efter att provocera och visar en enorm cynism för de svaga i samhället. Trist.
          Men å andra sidan får väl jag skylla mig själv som dels låter mig provoceras och dels blandar in alldeles för mycket känslor i debatten. Det där med känslor är synd, för om jag kunde hålla dem i schack kunde jag bli en sjuhelsikes duktig politiker.
          Men fast jag är känslosam i synnerhet denna fråga så är jag ingen skör liten glasfigur som sätter mig i ett hörn och gråter och bryter ihop. Så om det är någon som är ute efter den reaktionen så kommer det aldrig att hända.

Men herregud, läs vad du skriver i svaret till Huggorm ( citatet ovan ). Är du i total avsaknad av själkvkritik? Som jag sa tidigare ,sätt dig på händerna och tänk lite ibland, för risken är uppenbar att du annars hamnar på en så låg nivå att du gör mer skada än nytta för saken du säger dig arbeta för.
          Dessutom kan du väl åtminstone försöka att bemöta mina och andras inlägg på ett sakligt och någotsånär respektfullt sätt, för trots allt så är mina och andras åsikter, erfarenheter och värderingar (även om de inte stämmer med dina) precis lika mycket värda som dina.
          I all välmening, Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 26-08-2011, 21:17
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 20:13) *
          Mest av allt skulle jag vilja se de behövande som får pengar vara nöjda och tacksamma, men de är de ju aldrig oavsett hur mycket de får. De är alltid sura, anser sig förfördelade och orättvist behandlade.

Det där är inte min erfarenhet i alla fall.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 21:19
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (Anma @ 26-08-2011, 22:17) *
          Det där är inte min erfarenhet i alla fall.

Inte min heller!

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 21:25
          Länk hit: #166

Medlem

CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 21:32) *
          Är malarmaster städerska???? Nej jag har aldrig påstått att städning inte är ett jobb, var fick du det ifrån? Vad jag menade var att om jobbet inte bär sej själv så är det en dålig affärsidé. Då kanske man borde tänka på att sadla om istället.
          (hade du läst den grå texten också så hade du förstått att inlägget var en smula ironiskt.)

Den grå texten var ingen bra idé, oläsbar på min skärm. Vad stod det i det gråa?
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 26-08-2011, 21:27
          Länk hit: #167

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:15) *
          CITAT (Anma @ 25-08-2011, 21:40)
          Du har hamnat på samma nivå som Gita på sistone. Bara ute efter att provocera och visar en enorm cynism för de svaga i samhället. Trist.
          Men å andra sidan får väl jag skylla mig själv som dels låter mig provoceras och dels blandar in alldeles för mycket känslor i debatten. Det där med känslor är synd, för om jag kunde hålla dem i schack kunde jag bli en sjuhelsikes duktig politiker.
          Men fast jag är känslosam i synnerhet denna fråga så är jag ingen skör liten glasfigur som sätter mig i ett hörn och gråter och bryter ihop. Så om det är någon som är ute efter den reaktionen så kommer det aldrig att hända. SLUT CITAT

Men herregud, läs vad du skriver i svaret till Huggorm ( citatet ovan ). Är du i total avsaknad av själkvkritik? Som jag sa tidigare ,sätt dig på händerna och tänk lite ibland, för risken är uppenbar att du annars hamnar på en så låg nivå att du gör mer skada än nytta för saken du säger dig arbeta för.
          Dessutom kan du väl åtminstone försöka att bemöta mina och andras inlägg på ett sakligt och någotsånär respektfullt sätt, för trots allt så är mina och andras åsikter, erfarenheter och värderingar (även om de inte stämmer med dina) precis lika mycket värda som dina.
          I all välmening, Gita

Om du läser mina inlägg idag så ser du att jag gör just det du här ber om, men även undrar vad du menar med slagträd. Du behöver inte skriva en hel bok om att du tror att jag hamnar på en låg nivå, igår var jag där nere och vände, är självkritisk nog att inse det, till och med då när jag skrev det. (det framgår också, men inte i det du valde att citera) . Det räcker med att du svarar på min fråga, vadå slagträd?

Det är du som drar fram värderingar i din kritik mot andras sätt att debattera, jag har inte sagt ett ord om att varken dina eller mina värderingar är högre värda än någon annans.

Edit. Skrev dit ett SLUT CITAT så att ingen behöver bli snurrig av att försöka lista ut var gitas börjar och mitt slutar.

Redigerat av Anma: 26-08-2011, 21:29

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2011, 21:28
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:25) *
          Den grå texten var ingen bra idé, oläsbar på min skärm. Vad stod det i det gråa?
          Gita

Gå tillbaka och markera den grå texten så kan du nog läsa den.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 26-08-2011, 21:34
          Länk hit: #169

Medlem

CITAT (Anma @ 24-08-2011, 21:32) *
          Men för i helvete! Jag blir så jävlar i helvetesförbannad på den förbenade helvetescynismen som finns hos vissa i det här forumet!!
          NI HAR INTE EN JÄVLA ANING OM VAD EN UTFÖRÄSKING GÖR MED MÄNNISKOR, OAVSETT OM DE MÅTT PSYKIST DÅLIGT INNAN ELLER INTE!!!

Du huggorm, HÅLL KÄFTEN!

tack.

Sorry för utbrottet men det liksom bara kom och nu får det fanimig stå kvar också, om inte admin tar bort.

Adjö för idag.

Jag fetar här i min text som visar att jag faktiskt har lite självinsikt trots att Gita påstår annat.
          Så. Nu är den här pajkastningen över för min del, nu blir det debatt om det som är viktigt istället.

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 21:38
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (herkules @ 26-08-2011, 21:58) *
          detta livspussel som ska gå ihop och kvinnor som ska spendera kvalitetstid med sina barn.
          hur svårt är det att jobba heltid, ha ungarna på dagis, hämta, låta ungarna vara med o laga mat, diska, städa, bada ungar, läsa saga, sova.
          behövs ingen rut till friskt folk - iaf inte med skattesubvention.

Fel igen, rutavdrget generar faktiskt mer i skatteintäkter än vad det kostar. M.a.o en helt igenom win-win reform. Vinst för staten och vinst för oss som köper städtjänster.
          Gita

CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 22:28) *
          Gå tillbaka och markera den grå texten så kan du nog läsa den.

Fast det är väl inte så lätt att veta att man måste, är det inte bättre att du skriver på ett sätt som är läsbart Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 26-08-2011, 21:41
          Länk hit: #171

Medlem

Som en liten parentes kan jag ju nämna att jag inte egentligen är mot RUT och väldigt för ROT, men satt mot sjukförsäkringssystemet så röstar jag alla gånger bort rut och rot om det blir nödvändigt. Jag inser också att de sakerna egentligen inte har med varandra att göra.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 21:44
          Länk hit: #172

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:35) *
          Fel igen, rutavdrget generar faktiskt mer i skatteintäkter än vad det kostar. M.a.o en helt igenom win-win reform. Vinst för staten och vinst för oss som köper städtjänster.
          Gita

Hahaha du värnar bara om dina egna förmåner! Du tänker fel när du resonerar som du gör tror jag eller har du någon fakta nånstans som säger hur många verkligt nya jobb reformen skapat. Det kanske faktiskt är så att det stora flertalet hade jobb redan innan som genererade skatteintäkter. Dessa bord självklart räknas bort innan man påstår att det är en vinst för staten.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2011, 21:44
          Länk hit: #173

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:35) *
          Gita

Fast det har också öppnat nya vägar för fusk och utnyttjande av systemet. Det är visst ganska stora pengar som kommer på avvägar vad jag kan förstå, men det kanske inte gör så mycket?...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 21:46
          Länk hit: #174

Medlem

CITAT (Cacki @ 26-08-2011, 22:44) *
          Fast det har också öppnat nya vägar för fusk och utnyttjande av systemet. Det är visst ganska stora pengar som kommer på avvägar vad jag kan förstå, men det kanske inte gör så mycket?...

giggle.gif

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 21:53
          Länk hit: #175

Medlem

CITAT (Anma @ 26-08-2011, 22:34) *
          Jag fetar här i min text som visar att jag faktiskt har lite självinsikt trots att Gita påstår annat.
          Så. Nu är den här pajkastningen över för min del, nu blir det debatt om det som är viktigt istället.

CITAT (Anma @ 24-08-2011, 21:32)
          Men för i helvete! Jag blir så jävlar i helvetesförbannad på den förbenade helvetescynismen som finns hos vissa i det här forumet!!
          NI HAR INTE EN JÄVLA ANING OM VAD EN UTFÖRÄSKING GÖR MED MÄNNISKOR, OAVSETT OM DE MÅTT PSYKIST DÅLIGT INNAN ELLER INTE!!!

Du huggorm, HÅLL KÄFTEN!

tack.

Sorry för utbrottet men det liksom bara kom och nu får det fanimig stå kvar också, om inte admin tar bort.

Adjö för idag."

Visseligen ännu ett lågvattenmärke men inte det inlägg jag i huvudsak argumenterade emot, och det vet nog du också. Jag gillar helt enkelt inte att du använder min signatur i påhopp på andra skribenter, Om du har något du vill säga mig bör du vända dig direkt till mig, annars framstår du som en aning fånig.
          Att du står för dina åsikter är bra men det vore kanske klokt att försöka låta bli att var otrevlig mot dem som har andra åsikter. Och när det gäller pajkastning så står du faktiskt för en stor del av kastade pajer.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 26-08-2011, 21:58
          Länk hit: #176

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:53) *
          CITAT (Anma @ 24-08-2011, 21:32)

Du huggorm, HÅLL KÄFTEN!

tack.

Adjö för idag."
          Visseligen ännu ett lågvattenmärke men inte det inlägg jag i huvudsak argumenterade emot, och det vet nog du också. Jag gillar helt enkelt inte att du använder min signatur i påhopp på andra skribenter, Om du har något du vill säga mig bör du vända dig direkt till mig, annars framstår du som en aning fånig.
          Att du står för dina åsikter är bra men det vore kanske klokt att försöka låta bli att var otrevlig mot dem som har andra åsikter. Och när det gäller pajkastning så står du faktiskt för en stor del av kastade pajer.
          Gita

Du missar som vanligt poängen, men det är ok för vet du, precis som jag redan sagt, ska skriva det tillräckligt stort så att till och med du ser. Titta här:

jag uppmuntrar dig också att hålla dig till debatten istället för att hela tiden kritisera dina motståndares sätt att debattera eller inte debattera. Eller om du vill kan jag precis som du på ett slarvigt sätt citera alla dina skriverier om andras sätt att debattera.
          Nå, hur vill du ha det?
          Sakligt eller osakligt?

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 22:04
          Länk hit: #177

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 22:44) *
          Hahaha du värnar bara om dina egna förmåner! Du tänker fel när du resonerar som du gör tror jag eller har du någon fakta nånstans som säger hur många verkligt nya jobb reformen skapat. Det kanske faktiskt är så att det stora flertalet hade jobb redan innan som genererade skatteintäkter. Dessa bord självklart räknas bort innan man påstår att det är en vinst för staten.

Javisst rutavdraget gynnar mig och en massa andra människor och det kostar inte dig och andra skattebetalare ett öre. Är det bara missundsamhet och avundsjuka som styr ditt tänkande? I så fall äger väl du problemet.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2011, 22:13
          Länk hit: #178

Medlem

CITAT (Gita @ 26-08-2011, 22:38) *
          Gita
          Fast det är väl inte så lätt att veta att man måste, är det inte bättre att du skriver på ett sätt som är läsbart Gita

Skulle jag väl iofs kunna göra men det är ganska vanligt här på odla att man skriver med grå text det man vill "viska" fram. Kanske bättre om du kollade över din egen dator istället så att du inte riskerar att missa en del viktig text som skrivs i inläggen.

Redigerat av Cacki: 26-08-2011, 22:47

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 26-08-2011, 22:15
          Länk hit: #179

Medlem

CITAT (Anma @ 26-08-2011, 22:58) *
          Du missar som vanligt poängen, men det är ok för vet du, precis som jag redan sagt, ska skriva det tillräckligt stort så att till och med du ser. Titta här:

jag uppmuntrar dig också att hålla dig till debatten istället för att hela tiden kritisera dina motståndares sätt att debattera eller inte debattera. Eller om du vill kan jag precis som du på ett slarvigt sätt citera alla dina skriverier om andras sätt att debattera.
          Nå, hur vill du ha det?
          Sakligt eller osakligt?

Ajajaj.... tagga ner lite nu. Du sa ju att du avslutade pajkastning för ca en kvart sedan. Du sa ju t.o.m. nattinatti och här kommer du och kastar igen!!!! Lär dig att acceptera att inte alla tycker som du och ge f-n i att använda dig av min signatur i dina inlägg så blir nog allt OK skall du se.
          Gissningsvis skall du din vana troget ha sista ordet, men gumman, det bjuder jag på.
          NattiNatti/Gita

Citera
          gnon49
          Inlägg 26-08-2011, 22:15
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Rut är väl en av dom välfärdsreformer som har lyckats allra bäst. Alla är vinnare. Betydligt fler än vad man kalkylerar med nyttjar tjänsten. Pensionärer är en grupp som ökar. Varför vända sig till en dyr kommunal hemtjänst när man kan få bättre resultat via ett städföretag. Men ser man reformen genom ideologiska ögon så ser man oftast bara en sida av det hela.Idag har vi ju många privata alternativ till det offentliga. Ofta med skattemedel inblandade. Ser inget fel i det utan mer som ett bra komplement till den offentliga servicen. Rutavdraget kan nog dom flesta ha nytta av någon gång. Det är ju trots allt inga fantasisummor det handlar om. Och dom flesta är ju positiva till det.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

11 sidor V  « < 7 8 9 10 11 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-07-2026, 23:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon