| |
|
  |
Det går bra nu för Borg., Eller inte. |
|
|
|
|
28-08-2011, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 10:54)  Eurons problem är att regelverket inte är tillräckligt långtgående. Europeiska centralbanken får inte dubbelkolla uppgifterna som medlemsländerna skickar in, eller kräva förändringar av politiken. Resultat: Irland, Grekland, Spanien och Italiens regeringar skickar in falsk bokföring, lånar allt de orkar, och köper röster med reformer av typen "14 månadslöner per år", "garanterad livstidsanställning för statligt anställda" och "full pension vid 45 års ålder", glatt förvissade om att alla kostnader kommer att kunna lastas över på övriga euroländer. Regelverket är i sin tur inte tillräckligt långtgående pga att alla euroskeptiker motsäger sig överstatligt inflytande.
Tanken på en gemensam valuta är bra, det är bara fånigt att ha nån sentimental bindning till pengar, men däremot måste regelverket absolut ses över. Annars hamnar man precis där EU är nu: de skrupellösaste medlemsländerna skor sig på övrigas bekostnad.
För övrigt är jag häpen över hur greker och andra totalt missat vem som är ansvarig för deras problem. Det är inte Bryssel eller Tyskland som satt dem på pottan, det är deras egna politiker via medvetet vanstyre av landet, och de borde kräva utredningar och åtal. Vadå sentimental bindning? Varför ska man byta något som fungerar till något som uppenbarligen inte alls fungerar bra. Det finns mycket som är bra i tanken men som blir mindre bra i praktiken.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
28-08-2011, 10:31
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 11:09)  Vadå sentimental bindning? Varför ska man byta något som fungerar till något som uppenbarligen inte alls fungerar bra. Det finns mycket som är bra i tanken men som blir mindre bra i praktiken. Just nu fungerar kronan bra, pga att Sverige är ett av de få länder som hade hyfsade finanser innan krisen 2009. Bara månader tidigare sas kronan vara i "fritt fall" och tappade 30% mot dollar och euro, och man kan ju minnas "kronförsvaret" med 1500% ränta och resulterande valutakrasch 1992. Frågan är vad som är bäst om fem år, om femtio år.
Redigerat av Azur: 28-08-2011, 10:32
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 10:54)  Eurons problem är att regelverket inte är tillräckligt långtgående. Europeiska centralbanken får inte dubbelkolla uppgifterna som medlemsländerna skickar in, eller kräva förändringar av politiken. Resultat: Irland, Grekland, Spanien och Italiens regeringar skickar in falsk bokföring, lånar allt de orkar, och köper röster med reformer av typen "14 månadslöner per år", "garanterad livstidsanställning för statligt anställda" och "full pension vid 45 års ålder", glatt förvissade om att alla kostnader kommer att kunna lastas över på övriga euroländer. Regelverket är i sin tur inte tillräckligt långtgående pga att alla euroskeptiker motsäger sig överstatligt inflytande.
Tanken på en gemensam valuta är bra, det är bara fånigt att ha nån sentimental bindning till pengar, men däremot måste regelverket absolut ses över. Annars hamnar man precis där EU är nu: de skrupellösaste medlemsländerna skor sig på övrigas bekostnad.
För övrigt är jag häpen över hur greker och andra totalt missat vem som är ansvarig för deras problem. Det är inte Bryssel eller Tyskland som satt dem på pottan, det är deras egna politiker via medvetet vanstyre av landet, och de borde kräva utredningar och åtal. Jag har aldrig trott att det skulle fungera med en gemensam valuta. Länderna är alltför olika och det är omörligt att vara så i takt med varandra konjunkturmässigt. Om Grekland hade haft kvar sin egen valuta så hade den blivit billig nu och de hade fått en enorm ström av turister till sitt vackra land. Då hade det varit mycket lättare för dom att komma på fötter igen. Att Sverige inte dippat så mycket som Danmark beror troligen på att kronan stod lågt när den så kallade krisen började. Många har också bekräftat att det starkt bidrog till att dippen inte blev så långvarig här. Du kanske minns när pundet stod så extremt lågt att svenskar åkte till England och shoppade över helgen. Jag är övertygad om att denna dynamik behövs och att man kan ha hur mycket regler som helst utan att det kommer att bli bra med en gemensam valuta. Det blir också en överstatlighet som inte alls tilltalar mig.
Redigerat av Christa: 28-08-2011, 10:33
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
28-08-2011, 10:43
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 28-08-2011, 11:32)  Jag har aldrig trott att det skulle fungera med en gemensam valuta. Länderna är alltför olika och det är omörligt att vara så i takt med varandra konjunkturmässigt.
Om Grekland hade haft kvar sin egen valuta så hade den blivit billig nu och de hade fått en enorm ström av turister till sitt vackra land. Då hade det varit mycket lättare för dom att komma på fötter igen. Jag tycker inte det argumentet håller. Tanken är att länder med svag ekonomi skulle kunna bli rikare genom att låna, sänka kostnaden för lånen genom hög inflation, och subventionera sin export - precis den taktik sverige provade och som resulterade i vår valutakrasch. Dessutom hjälper det inte mot vanstyre, populism, och korruption, som är särskilt Grekland och Italiens verkliga problem. Huvudargumentet för att splitta euron i ett A och ett B-lag är istället snarare att skydda starka ekonomier som Tyskland från vanstyret och korruptionen i svaga ekonomier som Grekland.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 11:43)  Jag tycker inte det argumentet håller. Tanken är att länder med svag ekonomi skulle kunna bli rikare genom att låna, sänka kostnaden för lånen genom hög inflation, och subventionera sin export - precis den taktik sverige provade och som resulterade i vår valutakrasch. Dessutom hjälper det inte mot vanstyre, populism, och korruption, som är särskilt Grekland och Italiens verkliga problem.
Huvudargumentet för att splitta euron i ett A och ett B-lag är istället snarare att skydda starka ekonomier som Tyskland från vanstyret och korruptionen i svaga ekonomier som Grekland. Vaddå "tanken"? Vems tanke och i vilket sammanhang?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 17:07
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 21:40)  Är du född igår eller?  Skulle inte du kunna använda dig av sakargument istället för intetsägande trams. Motti har precis samma rätt som du och alla andra att bli bemött med respekt för sina åsikter istället för dumt och elakt trams. Gita Gissar att jag nu kommer att måltavla för dina dumheter, men var så god.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 17:23
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 18:07)  Skulle inte du kunna använda dig av sakargument istället för intetsägande trams. Motti har precis samma rätt som du och alla andra att bli bemött med respekt för sina åsikter istället för dumt och elakt trams. Gita Gissar att jag nu kommer att måltavla för dina dumheter, men var så god. Skulle du kunna komma med sakargument istället för att hela tiden söndra diskussionen genom att klaga på vad andra gör? Ska vi ha en seriös debatt är inlägg liknande dina lika tröttande som annan pajkastning.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 17:51
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 18:07)  Skulle inte du kunna använda dig av sakargument istället för intetsägande trams. Motti har precis samma rätt som du och alla andra att bli bemött med respekt för sina åsikter istället för dumt och elakt trams. Gita Gissar att jag nu kommer att måltavla för dina dumheter, men var så god. Det där svaret var inte ens menat som elakt utan var ett svar på att det aldrig funnits någon bättre finansminister än Borg. För mig var det lika med att hon inte visste ett smack om alla tidigare finansministrar. Gubben var för att markera att jag skojade. Fast jag vet inte varför jag förklarar det för dig, den mest repektlösa personen på Odla just nu.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 17:59
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 28-08-2011, 18:23)  Skulle du kunna komma med sakargument istället för att hela tiden söndra diskussionen genom att klaga på vad andra gör? Ska vi ha en seriös debatt är inlägg liknande dina lika tröttande som annan pajkastning. Var inte det här med respekt mot andra skribenter uppe alldeles nyss? Javiss ja, det var i en annan tråd. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 18:06
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 18:59)  Var inte det här med respekt mot andra skribenter uppe alldeles nyss? Javiss ja, det var i en annan tråd. Gita Precis. Så var det ja! Men du kanske står utanför detta? Nog sagt om det.
Redigerat av Anma: 28-08-2011, 18:07
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 18:47
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 28-08-2011, 19:06)  Precis. Så var det ja! Men du kanske står utanför detta?
Nog sagt om det. Menar du att det är respektlöst att påtala/protestera mot en meningslös, intetsägande elakhet? Jaja, ännu ett område där vi är oeniga. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:02
|
Medlem

|
Nu kan jag inte se att det framgår vem som ligger bakom Aftonbladets text som i mitt tycke är populistisk, propagandistisk och ganska okunnig om ekonomiska samband. Så mitt förtroende för Borg är orubbat. Förutom att vara en lysande ekonom så har Borg styrkan/modet att också kunna gå ut med mindre positiva, mindre populära sanningar. Självklart är det det enda riktiga att ha framförhållning och att vara återhållsam inför ev. kommande global konjunkturnedgång (kris) Att som Aftonbladet och socialdemokratin använda sig av det ev. uteblivna jobbskatteavdraget för att vinna politiska poäng är nog inte särskilt smart, Svenska folket är säkerligen klokare än så och de allra flesta inser nog att man ibland måste anpassa sig efter yttre omständigheter.
Någon nämnde Feldt som en duktig finansminister och jag kan bara hålla med, han är den finansminister förutom Borg som klarast såg ekonomiska samband och förstod orsak och verkan. Tyvärr fick han ju aldrig sitt parti med sig.
När det gäller EU och Euron så är tanken på en gemensam valuta riktig, men som någon nämnde behövs en skärpning av regelverket. Dessutom blir små valutor som svenska kronan lätt utsatta för spekulation. Någon nämnde också den starka svenska kronan som något positivt, riktigt så tror jag inte att det är. Visst är det bra för oss när vi semestrar utomlands å andra sidan är vi ett litet oerhört exportberoende land. Slutligen tror jag inte SEK kontra Euro har ett dugg att göra med att Sverige klarade senaste lågkonjunkturen hyfsat bra, det beror säkerligen mer på en skickligt förd finanspolitik. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:14
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 20:02)  Slutligen tror jag inte SEK kontra Euro har ett dugg att göra med att Sverige klarade senaste lågkonjunkturen hyfsat bra, det beror säkerligen mer på en skickligt förd finanspolitik. Gita Det beror till stor del på att Sverige hade starka statsfinanser sedan tidigare regeringen. Borg är duktig, ingen snack om den saken, inte minst i sin retorik, men det ska bli intressant att se hur han lyckas nu om det blir en djup kris i Sverige. Skribenten var Katrine Kielos.
Redigerat av Anma: 28-08-2011, 19:16
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:35
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 28-08-2011, 20:14)  Det beror till stor del på att Sverige hade starka statsfinanser sedan tidigare regeringen. Borg är duktig, ingen snack om den saken, inte minst i sin retorik, men det ska bli intressant att se hur han lyckas nu om det blir en djup kris i Sverige. Skribenten var Katrine Kielos. "Det dukade bordet", ja det talades det om redan på 70-talet och det är nog inte mera sant nu än det var då. Hade ditt förtroende för alliansens ekonomiska politik varit större om de inte lyssnat till signaler från omvärlden utan kört på med en gång utlovade reformer som kanske inte kan finansieras ? Att man nu omprövar utifrån yttre omständigheter ökar i stället mitt förtroende (även om jag personligen förstås gärna velat ha större jobbskatteavdrag). Nej, jag känner inte till skribenten i fråga, en brist i allmänbildningen kanhända. Skriver hon ledare, krönikor , kåserier eller vad? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Experiment med gemensamma valutor för flera självständiga länder har aldrig fungerat under någon längre period. Troligen krävs det en så kraftfull ekonomisk samordning att det inte längre är självständiga stater. Samarbete mellan olika valutor är en annan sak...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:54
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 20:35)  "Det dukade bordet", ja det talades det om redan på 70-talet och det är nog inte mera sant nu än det var då. Hade ditt förtroende för alliansens ekonomiska politik varit större om de inte lyssnat till signaler från omvärlden utan kört på med en gång utlovade reformer som kanske inte kan finansieras ? Att man nu omprövar utifrån yttre omständigheter ökar i stället mitt förtroende (även om jag personligen förstås gärna velat ha större jobbskatteavdrag).
Nej, jag känner inte till skribenten i fråga, en brist i allmänbildningen kanhända. Skriver hon ledare, krönikor , kåserier eller vad? Gita Klicka på hennes namn i mitt inlägg, där kommer du till en wikisida som förklarar vem hon är. Att föreslå halverad restaurangmoms inför stundande kris är inte så jättegenomtänkt kan ju jag tycka. Samtidigt som Finansministern manar till försiktighet. Många tolkar nog den uppmaningen till att hålla i sina pengar och då prioriterar man bort bland annat restaurangbesök. Alliansens andra arbetspolitiska åtgärder har ju inte heller lyckats särskilt väl. Där talar arbetslöshetssiffrorna sitt tydliga språk. Jag tror självklart att att tillbakadragandet av femte jobbskatteavdraget beror mycket på att regeringen är livrädd för att bli överkörda av oppositionen, den närmande krisen kom som en räddande ängel där. Men att jag tror det torde knappast komma som en överraskning för någon.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:59
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Aqvakul @ 28-08-2011, 20:45)  Experiment med gemensamma valutor för flera självständiga länder har aldrig fungerat under någon längre period. Troligen krävs det en så kraftfull ekonomisk samordning att det inte längre är självständiga stater. Samarbete mellan olika valutor är en annan sak... Vill man skapa en europeisk dollar får man nog gå hela vägen och göra om EU till en motsvarighet till USA också. Och då får Kaliforniens motsvarighet Tyskland hålla på och finansiera Grekland och andra fattiga "sydstater" som inte hänger med i den ekonomiska utvecklingen. Men egentligen skulle även ett litet land som Sverige behöva ha två olika valutor så man kunde justera räntor och inflation för de olika finansiella utvecklingar som landsbygden och storstadsregionerna uppvisar. CITAT (Anma @ 28-08-2011, 20:54)  Jag tror självklart att att tillbakadragandet av femte jobbskatteavdraget beror mycket på att regeringen är livrädd för att bli överkörda av oppositionen, den närmande krisen kom som en räddande ängel där. Men att jag tror det torde knappast komma som en överraskning för någon. Jag tror vi kommer få se ett helt pärlband av kriser som avlöser varandra innan den slutliga jättekrisen kommer. Och den kommer inte ens moderaterna kunna rädda oss från.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 19:59
|
Medlem

|
Gita, klipper in det här så slipper du klicka.
"Katrine Linda Mathilda Kielos, född 24 oktober 1983 i Lund, är en svensk skribent. Hon är ledarskribent på Aftonbladet sedan 2007 där hon främst skriver om svensk och internationell ekonomisk politik, samt krönikör i Fokus och Jusektidningen. Hon har en pol.kand. från Uppsala universitet[1] och har tidigare varit bland annat vikarierande chefredaktör för Dagens Arena och frilansskribent verksam på Expressens kultursida."
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2011, 20:02
|
Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668

|
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 20:02)  Nu kan jag inte se att det framgår vem som ligger bakom Aftonbladets text som i mitt tycke är populistisk, propagandistisk och ganska okunnig om ekonomiska samband. Så mitt förtroende för Borg är orubbat. Förutom att vara en lysande ekonom så har Borg styrkan/modet att också kunna gå ut med mindre positiva, mindre populära sanningar. Självklart är det det enda riktiga att ha framförhållning och att vara återhållsam inför ev. kommande global konjunkturnedgång (kris) Att som Aftonbladet och socialdemokratin använda sig av det ev. uteblivna jobbskatteavdraget för att vinna politiska poäng är nog inte särskilt smart, Svenska folket är säkerligen klokare än så och de allra flesta inser nog att man ibland måste anpassa sig efter yttre omständigheter.
Någon nämnde Feldt som en duktig finansminister och jag kan bara hålla med, han är den finansminister förutom Borg som klarast såg ekonomiska samband och förstod orsak och verkan. Tyvärr fick han ju aldrig sitt parti med sig.
När det gäller EU och Euron så är tanken på en gemensam valuta riktig, men som någon nämnde behövs en skärpning av regelverket. Dessutom blir små valutor som svenska kronan lätt utsatta för spekulation. Någon nämnde också den starka svenska kronan som något positivt, riktigt så tror jag inte att det är. Visst är det bra för oss när vi semestrar utomlands å andra sidan är vi ett litet oerhört exportberoende land. Slutligen tror jag inte SEK kontra Euro har ett dugg att göra med att Sverige klarade senaste lågkonjunkturen hyfsat bra, det beror säkerligen mer på en skickligt förd finanspolitik. Gita Socialdemokraterna ska nog tacka alla krafter för att jobbskatteavdraget avksrevs. Tänk tanken att de hade drivit frågan och sossarna hade fått fälla regeringen med hjälp av rasisterna. Ett nyval hade nog inte heller varit på sin plats för Juholt just nu. Det gamla kommunistpartiet håller på att trilla ur och miljöpartiet krusar för moderaterna. Ingen har anledning att brösta sig just nu. Allra minst vänstern.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
28-08-2011, 20:18
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 28-08-2011, 12:33)  Vaddå "tanken"? Vems tanke och i vilket sammanhang? Äh, glöm det, jag läste fel i ditt inlägg.
Redigerat av Azur: 28-08-2011, 20:23
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|