CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:37)

Nej jag vill inte ha den tiden tillbaka, men menar du att det är fel att se om sitt eget hus? Jag är inte rik men jag har till exempel pensionssparat i nästan fyrtio år, väldigt små belopp i början, lite mer allteftersom inkomsterna växte. Kan du se något fel i det?
Giat
Nej, jag menar inte att det är fel på något vis! Det ena jag menar är att alla inte har samma möjligheter som du haft.
Det handlar till stor del av vilka möjligheter man har att välja emellan, inte bara vad man har för val! Det kommer alltid att finnas en grupp människor som inte kan ta ditt jobb, det finns bara en statsministerpost, ett visst antal bankdirektörsposter och kanslister behövs det bara ett visst antal av. När alla de platserna är fyllda finns det en hel massa människor som får välja bland det som är kvar. Och därefter finns det de som får välja mellan nitlotten. En hel massa av dem råkar ut för saker som man inte valt själva och då blir valmöjligheterna ännu sämre. Och så vidare.
Vad jag menar, och det enda jag menar är att trots att man själv har så man klarar sig och mer där till ska man inte glömma bort dem som inte har. De som inte har möjligheten att fixa sin egen trygghet i livet.
Att vi tillsammans ser till att ingen i Sverige ska behöva förlita sig på allmosor och andras godtyckliga vilja att hjälpa. Det finns ju massor med människor som hellre ger till Afrika än hjälper sina egna. Jag tycker att man kan göra både och. Det är det som för mig är solidaritet.
Jag ser ingen som helst motsättning i att rå om sitt eget hus och ha 100 miljoner på banken om det nu är så och samtidigt se till att resten av Sveriges befolkning också har så de slipper gå till Svenska kyrkan för att be om en slant för att kunna köpa en julklapp till sina barn.
Men tyvärr är det ju genomgående så att de som har inte delar min uppfattning av solidaritet.
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:50)

Visst, alla kan drabbas av sjukdom och det är naturligtvis inget som någon väljer , men trots allt har vi hyfsade skyddnät. Men om du på något sätt tror att din sjukdom gör dig till en bättre människa än andra eller ger dig rätt att se ner på dem som har andra värderingar än du eller ger dig rätt att ifrägasätta dem som väljer att genom sparande och gnetande skaffa sig lite marginaler då är du bara att beklaga.
Gita
Det där hyfsade skyddsnätet är ett minne blott. Eller blått kanske.
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:59)

Men ser du verkligen inte sambandet? Lägre restaurangmoms ger lägre priser vilket medför att fler kommer att äta ute, förtagen i branschen växer och utvecklas och då kommer man att anställa fler vilket medför minskad arbetslöshet och ökande skatteintäkter vilket i slutänden ger mer pengar till pensionärer/sjuka/barn. Fungerar på precis samma sätt som Rut-avdragen. Det är väl ändå ganska enkel matematik?
Gita
Du tror på riktigt att de skatteinteäkterna går till pensionärer/sjuka/barn med den här regeringen? Jag lägger hela mitt sparkapital på att de går till ett femte, sjätte och sjunde jobbskatteavdrag jag.