CITAT (Gita @ 05-09-2011, 19:46)

Det också förstås. Även om man kanske inte kan köpa lycka gråter jag hellre i en Ferrari än i en Folkvagn.
Skämt åt sido, jag föredrar faktiskt ett samhälle där alla får det lite bättre om än inte lika bra för alla än ett samhälle där alla har det lika, dvs. lika dåligt.
Gita
Tänk att precis ett sådant samhälle vill jag också ha. Jag har
aldrig strävat efter eller ens önskat ett samhälle där alla har det likadant. Skillnaden mellan dig och mig är att jag vill att de som har det sämst ska ha det bättre än nu. Vilket inte på något sätt betyder att du och dina likar ska ha det sämre.
Med denna regering är det ju så att de som haft det dåligt har fått det mycket mycket värre (detta går ju stick i stäv med ditt önskesamhälle).
CITAT (Gita @ 05-09-2011, 20:03)

Det är ingen regering som har möjlighet eller önskan att blanda sig i medlemsavgiftens storlek. Den sätts av de olika föreningarna( storleken kanske beror på hur mycket fester man ordnar, apropå dagens löpsedlar) Det du syftar på är väl a-kassan/arbetslöshetsförsäkringen, där premiens storlek numera sätts efter en viss riskbedömning, den fungerar m.a.o ungefär som de flesta andra försäkringar.
Sen 1000 kr /månad, vilka betalar så mycket? Själv betalar jag 351 kr (fackföreningsavgift + a-kassa)
Gita
Ja, du är väl med i något akademikerfack eller unionen eller nåt.
En metallare tillexempel betalar runt 8-900 för fackavgift och a-kassa, och då ligger din lön bra mycket högre.