Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Släkten är värst ;)
          Motti
          Inlägg 27-08-2011, 21:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Släkten är värst eller inte ?hur många av er har en sund och trevlig kontakt med er släkt ? Min släkt har trätt om pengar sedan 1800-talet och alltid bråkat med varandra .Jag har slutat att ha kontakt då jag tycker det är bara skit och bråk om testamenten bouppteckningar twister som aldrig ta slut mm .Det sägs ju att blod är tjockare än vatten !men jag annser att det är "Bull skitt".Vänner är den familj du väljer själv eller hur ?Men det är bra synd att det ska vara på det viset .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2011, 21:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Sånt där känner jag inte igen alls.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          silos
          Inlägg 27-08-2011, 21:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Motti @ 27-08-2011, 22:27) *
          Släkten är värst eller inte ?hur många av er har en sund och trevlig kontakt med er släkt ? Min släkt har trätt om pengar sedan 1800-talet och alltid bråkat med varandra .Jag har slutat att ha kontakt då jag tycker det är bara skit och bråk om testamenten bouppteckningar twister som aldrig ta slut mm .Det sägs ju att blod är tjockare än vatten !men jag annser att det är "Bull skitt".Vänner är den familj du väljer själv eller hur ?Men det är bra synd att det ska vara på det viset .

Numera har jag bra kontakt med min släkt men det är kanske därför att de bor i Finland och vi träffas inte så ofta.Trätor fanns det dock när min pappa och senare min bror dog,tyvärr.
          Men själv skulle jag inte ens kunna drömma om att bråka om pengar!

Citera
          RB9310
          Inlägg 27-08-2011, 21:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Det finns inget som kan få människor att bli ovänner så mycket som pengar. Hoppas det inte drabbar mig när det väl är dags.

Citera
          gnon49
          Inlägg 27-08-2011, 21:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nej blod är inte tjockare än vatten. I alla fall inte när bouppteckningen skall göras och arv fördelas. Och jag tror inte det är undantag utan ganska vanligt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          gunsta
          Inlägg 27-08-2011, 21:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Motti:"Vänner är den familj du väljer själv" ...

Jag instämmer till 100%

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Motti
          Inlägg 27-08-2011, 22:02
          Länk hit: #7

Medlem

Min mamma dog för tre år sedan ! våra två barn och jag åkte ner gick igenom alla tillgångar i boet åkte till Begravningsantrerpenören ordnade allt på en dag ,alla guldsmycken mm sa jag till barna att ta !ja jag har det jag behöver och mer där till,Min amma hade skrivit hälften på våra barn och hälften på mig.Barna och jag bestämde att vi ska visa resten av släkten att man kan göra ett arv till något positivt utan bråk och annat,mammas livförsäkring fick barna dela på för jag annsåg att vi hade det bra utan den och våra barn behövde pengarna mer än vi !Ja så allt gick som smort utan bråk .Tror faktiskt vi är de första i släkten på 200 år som gjort en Bouppteckning utan att bli osams med alla och en var !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-08-2011, 22:22
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har inga problem med min släkt, men det beror kanske på att det bara är närmaste syskonen med familj jag träffar ofta. Till och med farsan har jag en hyfsad relation med nu när han flyttat till Norge så vi inte träffas så ofta. Enda bouppteckningen jag varit med om var när jag och mina småsyskon gjorde klart efter morsan, och det gick helt problemfritt. Jag är inte fullt så vrång i verkligheten som på forumet rolleyes.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 27-08-2011, 22:33
          Länk hit: #9

Medlem

smiley_small_hug.gif jag kan läsa mellan raderna Huggorm :)Personligen tycker jag att det var så skönt att mina barn och jag kunde samsas om allt .Min man brukar säga så här !"sista fracken finns det inga fickor på"=man får inget med sig när man dör .Bättre att ha kärlek i familjen och bry sig om varandra .Den förmånen har jag och min man .

Citera
          torvan
          Inlägg 28-08-2011, 05:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Tyvärr blir det ofta bråk vid bouppteckningar så jag bestämde mig tidigt för att hellre förlora lite pengar än att bli ovän med mina släktingar.
          Det har gått bra, men en gång var jag ändå nära att åka dit.
          Min bror och jag hade uppfattat mammas önskan lite olika, men jag gav med mig för han var den enda jag hade kvar av familjen.
          Fyra månader efter mammas bortgång så dog min bror helt oväntat.
          Jag är så otroligt glad att jag inte lät pengarna förstöra allt mellan oss.
          Men nu sitter jag sen ett år tillbaka i en segdragen bodelning med min ex man. Om pengar...torvan

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 28-08-2011, 06:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag har bra kontakt med en del i släkten men inte med alla. Man måste inte umgås bara för man råkar vara släkt. Vänner, som jag valt själv, har jag gott om!

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-08-2011, 07:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har aldrig haft några problem med min släkt och det blev inget tjafs mellan mig och mina bröder när vår pappa dog -81 och lär inte bli det nu heller när boet skall delas upp efter mamma som gick bort för drygt en vecka sedan.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-08-2011, 08:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har aldrig heller varit med om nåt tjafs vid bouppteckningar trots att jag varit med om rätt många och släkten är stor och invecklad.
          Var inga som helst problem när jag och mitt X gjorde bodelning heller.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-08-2011, 12:35
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det mesta som stört i vår släkt är religion . En av pappas bröder tillhörde Jehovas och var helt rabiat. Han skulle bestämma över hur deras mamma skulle begravas , enligt deras sätt, trots att farmor aldrig tillhört Jehovas.

Han t o m hotade att ta livet av sig om det inte blev som han ville. Bröderna gjorde honom till viljes men ångrade sig grymt efteråt. Då brast det totalt , han hade gjort sig omöjlig redan tidigare , men då sade de alla fem upp bekantskapet med honom.

Efter sådär 20 - 25 år så tog han kontakt igen och han hade tonat ner minst 90% angående sin tro . Pappa och han hade en skaplig relation de sista 10 åren av pappas liv tack vare att brodern äntligen fattat att sin tro fick han ha för sig själv .

Brodern hade i hela sitt vuxna liv , sedan han gick med i Jehovas , försökt tvinga de andra att gå med i samfundet och skapat split och ilska bland syskonen.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 28-08-2011, 12:47
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Vi är sån liten släkt, jag har bara en barnlös bror, så jag kan inte förställa mig att vi ska bli osams om nåt när våra föräldrar går bort, men visst har man hört skräckberättelser. När det gäller arv och pengar verkar vissa inte sky några medel fast dom inte brytt sig ett dugg om den avlidna så länge hon var i livet eller så är det den som gjort allt för en gammal släkting som tycker att de andra arvingarna inte gjort sig förtjänta av nåt.
          Jag inbillar mig att det ofta är den ingifta parten som försöker styra och blir girig.

Citera
          torhyttan
          Inlägg 29-08-2011, 20:34
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 49 081

Va bra att det ordnade sig så smidigt för dig och dina barn.
          Men det blir nog mycket enklare om det inte är några
          syskon med i bilden.För det verkar inte som du har några.

Citera
          Motti
          Inlägg 29-08-2011, 20:55
          Länk hit: #17

Medlem

Jag har en moster i Australien , en i Gryts skärgård och en morbror på Öland ,har inte pratat med dom på flera år eftersom de bara bråkar om allt och inget och så har det som sakt varit i vår släkt sedan 1800-talet !måste vara något fel på dom när de bara vill ställa till jäkelskap och bråk om var enda liten krona som de eventuellt kan få i arv :(Det har splittrat hela vår släkt så det är nu för tiden ingen som har kontakt med någon .Min bästa vän som gick bort i vintras ver min andre kussin och min allra bästa vän smiley_small_hug.gif vi brukade säga att vi nog var de vettigaste i hela släkten för vi tyckte inte det var värt alla bråk om arv bouppteckningar gravplatser mm .Jag och min man har i alla fall vettiga barn som aldrig bråkat om arv och vi har en fin relation som går ut på att vi älskar varan och bryr oss om, ställer upp på varandra i alla väder wub.gif Vi har brutit den onda cirklen helt enkelt resten av släkte skiter jag i för där finns ingen empati bara habegär.

Citera
          merlin68
          Inlägg 29-08-2011, 20:59
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Man kan "arv-vägra" så slipper man bekymmer med giriga syskon och andra arvingar tummenupp.gif ...Själv har jag frånsagt mig alla arvsanspråk sedan länge och känner mig "fri" yaay.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 29-08-2011, 21:37
          Länk hit: #19

Medlem

Det handlar så mycket än "arv" det handlar om att jäklas in i det sista,tex ställde min yngsta moster till ett jäkla liv för att min mor ville vila hos sin och deras föräldrar mor o far ,det visade sig att min mor köppt graven i 50 år till hennes syskon hade ingen koll på det alls ,det är fyra år sdean min mamma dog ingen har varit vid graven mer än jag och min dotter !man kan undra vad de bråkade om ?eftersom deras mor och far ligger där också men ingen av dom har varit där och satt så mycket som en liten blomma ändå ska det bråkas om min mor fick vila där eller inte .Släkten är värst !och de flest är självupptagna skitstövlar som bara ser till pengar och lyx .

Citera
          merlin68
          Inlägg 29-08-2011, 21:50
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (Motti @ 29-08-2011, 22:37) *
          Det handlar så mycket än "arv" det handlar om att jäklas in i det sista,tex ställde min yngsta moster till ett jäkla liv för att min mor ville vila hos sin och deras föräldrar mor o far ,det visade sig att min mor köppt graven i 50 år till hennes syskon hade ingen koll på det alls ,det är fyra år sdean min mamma dog ingen har varit vid graven mer än jag och min dotter !man kan undra vad de bråkade om ?eftersom deras mor och far ligger där också men ingen av dom har varit där och satt så mycket som en liten blomma ändå ska det bråkas om min mor fick vila där eller inte .Släkten är värst !och de flest är självupptagna skitstövlar som bara ser till pengar och lyx .

trostar.gif Du har haft det tufft med din släkt...Just det här med begravningar är ju en sak för sig:(
          När min pappa dog ville han att hans aska skulle spridas i havet, en önskan han haft och yttrat hela sitt liv. Släkten respekterade inte hans vilja utan urnan begrades i en vanlig grav. Min mor ville ha en plats att gå till så det blev som hon ville. Förstår det till viss del men skulle aldrig ha gjort så själv mot en närståendes uttalade vilja... Det går inte ens att gräva upp den för den sitter så djupt och materialet faller tydligen sönder efter några år vilket i princip omöjliggör att ta upp den efter några år..Blev så pissed off (ursäkta språkbruket) att jag frånsade mig allt som har med begravningar av familjemedlemmar på den sida av släkten att göra.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 06:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon