Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > jätteglad, matvägrande orm har äntligen ätit
          Jubbe063
          Inlägg 28-08-2011, 00:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Äntligen, efter flera veckors matvägran har snoken slukat två möss på raken.

Men nu börjar kolsyrepatronen ta slut . Någon som känner till nåt ställe som säljer större patroner till billigt pris? För patroner till läskautomater bli för små (odrygt)

Redigerat av Jubbe063: 28-08-2011, 00:33

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-08-2011, 00:35
          Länk hit: #2

Medlem

Ingen panik än. Kan köra på ett par ggr till på den patron jag har.

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-08-2011, 07:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Firmor som säljer öl- och vinsatser brukar ha kolsyrepatroner som är större än de som är till läskmaskiner men varför behöver du kolsyra till ormen?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-08-2011, 08:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Jubbe063 @ 28-08-2011, 01:06) *
          Äntligen, efter flera veckors matvägran har snoken slukat två möss på raken.

Men nu börjar kolsyrepatronen ta slut . Någon som känner till nåt ställe som säljer större patroner till billigt pris? För patroner till läskautomater bli för små (odrygt)

Grattis. Varför matvägrade den? Är det inte ganska normalt att de inte äter så ofta? Nu får du visa en bild också. Vad är det för snok?
          Kopplingen orm - kolsyrepatron begriper inte jag heller, förklara gärna.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Azur
          Inlägg 28-08-2011, 09:22
          Länk hit: #5

Gäster

Han avlivar gissningsvis mössen med koldioxid - det är skonsamt för mössen och för ormen, ormar blir ofta skadade av sina byten.

Ormar som mår dåligt eller inte förstår att det de bjuds är foder eller inte förstår att de ska äta fodret, kan matvägra. Ormar är otroligt dumma djur (jag brukar säga att deras intelligens är som hos ett lika långt rep), och de kan lätt matvägra sig till döds. Att få dem att äta ordentligt är ofta ett problem.

Akvarister använder konverterade koldioxid-brandsläckare för att tillsätta koldioxid till sina akvarier, för att öka tillväxten hos akvarieväxterna, och den är flera gånger större än en kolsyrepatron. Jag skulle förmoda att man kunde modifiera en sån brandsläckare även för att gasa möss.

Redigerat av Azur: 28-08-2011, 09:28

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-08-2011, 09:53
          Länk hit: #6

Medlem

Aha, då fattar jag. Men ormar i naturen matvägrar ju inte, alltså är det hållningen det är fel på och då borde man väl förbättra deras miljö på något sätt?

Hur länge kan de vara utan mat?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Azur
          Inlägg 28-08-2011, 10:18
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (Myosotis @ 28-08-2011, 10:53) *
          Aha, då fattar jag. Men ormar i naturen matvägrar ju inte, alltså är det hållningen det är fel på och då borde man väl förbättra deras miljö på något sätt?

Det är så puckade djur så jag skulle inte bli förvånad om många svälter ihjäl pga att de slutar äta, eller aldrig börjar, även i naturen. Helt säkert blir många även dödade av sina byten.

Jag gillar ormar, det är vackra djur, men de ger ett oflexibelt och robotaktigt intryck. Ödlor springer cirklar omkring dem vad gäller intelligens och anpassningsförmåga.
          CITAT
          Hur länge kan de vara utan mat?

En frisk vuxen orm kan vara utan mat i veckor utan att ta skada, men matvägran är oftast ett problem hos alldeles nykläckta ormar eller ormar som varit sjuka en längre tid, som inte har mycket upplagrad energi. Det finns diverse trick för att få dem att äta: man kan värma upp mössen till kroppstemperatur i mikrovågsugn (särskilt huggormar lockas av värme), skära upp huvudet på mössen (lukten av hjärna är lockande för orm), eller släppa ner foder och orm i en tygpåse och skaka om (helt bisarrt, men det fungerar).

Redigerat av Azur: 28-08-2011, 10:21

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-08-2011, 10:40
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Azur @ 28-08-2011, 11:18) *
          ...släppa ner foder och orm i en tygpåse och skaka om (helt bisarrt, men det fungerar).

laugh.gif Personligen skulle jag nog förlora aptiten om man släppte ner mig och en pizza i en säck och skakade om, men smaken är ju olika.

Man kan inte tvångsmata/ge druvsockerlösning/dropp eller liknande för att rädda en svältande orm?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-08-2011, 18:17
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Myosotis @ 28-08-2011, 09:40) *
          Grattis. Varför matvägrade den? Är det inte ganska normalt att de inte äter så ofta? Nu får du visa en bild också. Vad är det för snok?
          Kopplingen orm - kolsyrepatron begriper inte jag heller, förklara gärna.

Den har haft en knöl som opererats bort, o har struntat att äta ett tag. En frisk välnärd orm överlever några månader utan mat. Men en svag eller skadad klarar inte många veckor.

Är en kungssnok.

Kolserepatron till att avliva foderdjuren med.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-08-2011, 18:31
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Azur @ 28-08-2011, 11:18) *
          Det är så puckade djur så jag skulle inte bli förvånad om många svälter ihjäl pga att de slutar äta, eller aldrig börjar, även i naturen. Helt säkert blir många även dödade av sina byten.

Jag gillar ormar, det är vackra djur, men de ger ett oflexibelt och robotaktigt intryck. Ödlor springer cirklar omkring dem vad gäller intelligens och anpassningsförmåga.

En frisk vuxen orm kan vara utan mat i veckor utan att ta skada, men matvägran är oftast ett problem hos alldeles nykläckta ormar eller ormar som varit sjuka en längre tid, som inte har mycket upplagrad energi. Det finns diverse trick för att få dem att äta: man kan värma upp mössen till kroppstemperatur i mikrovågsugn (särskilt huggormar lockas av värme), skära upp huvudet på mössen (lukten av hjärna är lockande för orm), eller släppa ner foder och orm i en tygpåse och skaka om (helt bisarrt, men det fungerar).

Rätt bra beskriver. Men sätt aldrig mus i micro. Bäst att lägga dem i kroppsvarmt vatten.

Att lägga orm i påse och skaka är bizzart, näst intill korkat. Finns många idioter inom herptil-hobbyn.

CITAT (Myosotis @ 28-08-2011, 11:40) *
          laugh.gif Personligen skulle jag nog förlora aptiten om man släppte ner mig och en pizza i en säck och skakade om, men smaken är ju olika.

Man kan inte tvångsmata/ge druvsockerlösning/dropp eller liknande för att rädda en svältande orm?

Tidigare tvångsmata man. Men nu gör man aldrig det. I 99;99% av fallen börjar orm äta igen om fukighet, miljö, foder, tålamod, lugn och ro ges.

Vid tvångsmatning händer ofta att ormar skadas, får värre ätstörningar eller utvecklar rädsla för foderdjur.

Citera
          Azur
          Inlägg 28-08-2011, 22:02
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Jubbe063 @ 28-08-2011, 19:31) *
          Att lägga orm i påse och skaka är bizzart, näst intill korkat. Finns många idioter inom herptil-hobbyn.

Orm-i-påse-tricket får jag erkänna att jag själv använde vid två tillfällen, men min ursäkt är att mina orm-dagar var på 80-talet och hobbyn har säkert gått fram mycket sen dess.

Redigerat av Azur: 28-08-2011, 22:03

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-08-2011, 22:42
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Azur @ 28-08-2011, 23:02) *
          Orm-i-påse-tricket får jag erkänna att jag själv använde vid två tillfällen, men min ursäkt är att mina orm-dagar var på 80-talet och hobbyn har säkert gått fram mycket sen dess.

He he he, ja alla har väl gjort fel någon gång. Hunddressyr idag är inte samma som på 80-talet. Akvarie hobbyn ser annorlunda ut nu den med. Går bara utvecklingen mot bättre och bättre djurhållning så ska vi vara glada.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-08-2011, 10:36
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 28-08-2011, 19:17) *
          kungssnok.

När jag bildgooglar får jag upp en massa olika ormar, både röda och svartvita confused.gif

CITAT (Jubbe063 @ 28-08-2011, 19:17) *
          Kolserepatron till att avliva foderdjuren med.

Förlåt men nu skenade fantasin iväg. Bifogad fil  baseb.gif ( 700bytes ) Antal nedladdningar: 4
          Hur gör man?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 01-09-2011, 12:28
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-08-2011, 11:36) *
          När jag bildgooglar får jag upp en massa olika ormar, både röda och svartvita confused.gif
          Förlåt men nu skenade fantasin iväg. Bifogad fil  baseb.gif ( 700bytes ) Antal nedladdningar: 4
          Hur gör man?

Ja, finns många arter och färgvarianter av kungssnokar, det är Kalifornisk kungssnok, Lampropeltis getula californiae som jag har.

Kort sagt om avlivning, lägger levande djur i en liten påstådda, vink eller liknade. Sen leder man ner koldioxid (kolsyreparronen) ner i lådan. Man gör detta långsamt och försiktigt. Då blir djuren först sömnig, sen simmar de och till slut dör de av koldioxidförgiftning. För man ner gas för snabbt får djuren panik och kvävningskänsla, därför viktigt att göra det långsamt så de inte märker nåt.

Koldioxid är tyngre än syre, så i samma takt som behållare fylls med koldioxid så trängs syret bort och minskar.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 01-09-2011, 18:10
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Jubbe,
          Du får nog hålla koll på stavningskontrollen när du skriver (antar att du använder mobilen?).
          Dina senaste inlägg på forumet har blivit lite märkliga och så även det ovan; "i en liten påstådda, vink eller liknade", "först sömnig, sen simmar de". unsure.gif wink.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-09-2011, 18:28
          Länk hit: #16

Medlem

Då har jag lärt mig något nytt. Inget jag är pigg på att testa själv, jag skulle tycka synd om offren... Men ska de nu dö så verkar det ju vara ett skonsamt sätt. Varför ger man inte levande då? Du skrev tidigare att de kunde utveckla rädsla för sina byten, har det med det att göra?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 01-09-2011, 19:17
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Myosotis @ 01-09-2011, 19:28) *
          Då har jag lärt mig något nytt. Inget jag är pigg på att testa själv, jag skulle tycka synd om offren... Men ska de nu dö så verkar det ju vara ett skonsamt sätt. Varför ger man inte levande då? Du skrev tidigare att de kunde utveckla rädsla för sina byten, har det med det att göra?

Levande är inte humant, inte kul att sakta kramas till döds som mus. Sen risken att musen river eller biter ormen så den skadas, inte ovanligt att bytesdjur kan döda ormen.

Nej, att orm blir rädd för maten beror inte på det. Utan det handlade om varför man inte bör tvångsmata orm. Att bli itvingad mat kan göra att ormen sen förknippar mat med traumat att bli tvångsmata.

Citera
          Samsara
          Inlägg 06-09-2011, 14:34
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

CITAT (Azur @ 28-08-2011, 10:22) *
          Ormar är otroligt dumma djur (jag brukar säga att deras intelligens är som hos ett lika långt rep)

rotfl.gif

Kul att ormen började äta igen, reptiler i sig kan ju vara lite trixiga när det gäller det där med mat och sjukdomar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 18:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon