|
|
  |
Chans att vinna vårlökar!, Delta i utlottning av vårlökar från Odla.nu! |
|
|
|
29-08-2011, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 3 099

|
På forumet läser jag alltid först köksträdgård, växthus, och förkultivering. Jord/kompost är också intressant, men jag går in på alla andra avdelningar också då och då. Nyhetsbrevet läser jag alltid, och artiklarna. Och frågor & svar. Och Köp och Sälj. Ja, väl allt läser jag! Jättebra site!!
|
|
|
|
|
29-08-2011, 21:30
|

Medlem
Antal inlägg: 335
Medlem nr: 2 784

|
Jag läser helst om rosor just nu. Det är härligt att titta på bilderna, man riktigt känner doften.. Jag brukar och fråga en hel del och brukar få IDhjälp av de andra här på forumet.
|
|
|
|
|
29-08-2011, 22:35
|
Medlem
Antal inlägg: 51
Medlem nr: 33 110

|
Jag läser gärna mer om frukt och bär. Men även växter som finns på samma breddgrader som Sverige eftersom de kan vara intressanta att odla här. Vad skulle man kunna odla i Sverige allt efter det att klimatet förändras och blir varmare. Blir det persikoodlingar i Sverige? Eller odlingar med citrus, mandel osv... Vad behöver förändras för det?
/Roggan
|
|
|
|
|
30-08-2011, 00:08
|

Medlem
Antal inlägg: 154
Medlem nr: 46 297

|
Jag läser mest forumet. Framför allt om kompost, pallkrageodling och pelargoner, men eftersom jag har kört igång för fullt med att göra i ordning en hel gammal trädgård så behöver jag kunskap om lite av varje.
Jag skulle gärna vilja ha mer "att-göra-listor", alltså vad som ska göras i trädgården just nu. Jag som är ganska oerfaren vet inte riktigt när saker ska göras. Det blir lätt att man missar sånt som ska förberedas. Först när grannens krokusar blommar kommer jag på att "krokusar är ju så fint, det vill jag också ha. Jaha, de skulle jag ha planterat i höstas..."
--------------------
Är utbildad biolog men nybörjare när det gäller trädgård. Bor i zon 3-4
|
|
|
|
|
30-08-2011, 08:33
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Det som är aktuellt i trädgården för tillfället är alltid intressant att läsa om. Kanske lite tester på trädgårdsverktyg som är aktuella på marknaden. Just nu tar man reda på bären och frukten i trädgården vore bra med lite supersmarriga recept. Gjorde plommonmarmelad igår och letade som besatt efter ett bra recept, hmmm kanske här i forumet finns det något bra. Forumet är toppen läser på det flesta trådarna som rör trädgård. Artbeskrivningarna är mycket bra och informativa. En mycket bra sida TACK för erat hårda arbete!!!!
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
Eva 33c
|
30-08-2011, 09:41
|
Gäster

|
Forumet besöker jag varje dag och har så gjort under många år. På huvudsidan har jag inte läst lika mycket, men den har verkligen blivit mer lockande på senare tid. Kan utan tvivel mäta sig med trädgårdstidningarna.
Om jag hade varit ny med trädgård hade jag nog slukat det mesta, precis som jag lånade bibliotekets alla trädgårdsböcker när mitt intresse började för 25 år sedan. Idag läser jag gärna artiklar som presenterar olika växter, typ den ni har om Aronian nu. Gärna växter som beprövat funkar i zon 5.... Jag gillar också lite "halvvetenskapliga" artiklar om växternas biologi och ursprung mm. Alltså en blandning av korta artiklar och lite "djupare och smalare" ämnen. Nyheter är ju alltid lite kul att få bevakat, och kalender med vad som händer i trädgårdsvärlden. De tidningar jag läser med störst behållning är Natur & Trädgård och Hemträdgården, som är lite på det viset. Mitt intresse ligger på ute-odlandte, dvs perenner buskar träd köksväxter och lite sommar blommor. Krukväxter lever farligt här...
|
|
|
|
|
30-08-2011, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
Jag läser det mesta tycker också att det blivit mer läsvärt på förstasidan Odla är mitt enda forum så jag småpratar gärna när jag hinner,annars går jag in på det jag grunnar på för tillfället,prydnadsväxter,buskar o träd,jord kompost bygg och ifjol var jag mycket inne i köksträdgård och lärde mej hur man sätter potatis och om odling öht Husdjur har läst tex allt om höns i Tror nog jag är inne på alla olika ställen då och då Höjdpunkten är ju alla vackra bilder från alla andra och att få så bra respons på frågor och inlägg!!
edit:gjorde lite tilägg
Redigerat av Klint: 30-08-2011, 12:07
--------------------
|
|
|
|
|
30-08-2011, 15:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Jag skulle vilja läsa mer om tester på olika slags produkter på ett mer strukturerat sätt, dvs inte bara frågan "har någon den här och vad tycker ni?" med svaret "den är väl ok... kanske lite dyr..." Det behöver inte bara vara redskap och maskiner, det kan ju vara jord, handskar, växtleverantörer, butiker, muttrar, hammockar, växthus, målarfärg...
Det ska dock fortfarande vara som ett forum där alla vi användare kan få tycka till om produkterna men mer som ett formulär man fyller i och med möjlighet till fri text.
Annars gillar jag blandningen av alla olika ämnen och alla olika människor som huserar här. Jag hoppar runt på de flesta ställena och hoppas att jag kan lära mig något samtidigt som jag hoppas kunna lära någon annan som vill ha hjälp.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
30-08-2011, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 851
Medlem nr: 8 321

|
Hej!
Jag tycker bäst om att läsa artiklar där man kan få effektiva råd, roliga tips och schyssta idéer för växter i trädgården och inomhus. Som tur är saknas inte den varan på odla.nu tycker jag!
--------------------
jävla bladlöss!
|
|
|
|
|
30-08-2011, 19:04
|
Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem nr: 21 024

|
Jag läser främst i forum. Har hittat mycket matnyttigt bara genom att titta runt i olika forum, sedan har jag fått så mycket hjälp av andra när jag har ställt frågor av olika slag, det är värdefullt för mig. Läser även köp/sälj, har köpt en hel del fina sticklingar där.
|
|
|
|
|
30-08-2011, 19:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Läser i huvudsak trädgårdsforumet. Kunskapen här är enorm. Bug och bock till alla här. Jag har fått mycket hjälp och inspiration.
Odlas växtutbud (perenner, lökar, pellisar och vad det nu är), tycker jag dock är ointressant. Smaken är delad. Mamma-Odla, jag kikar in någon gång, jag föredrar läsa trädgårdsforumet, eller ställa en fråga direkt i trädgårdsforumet. Här finns en enorm kompetens.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
30-08-2011, 19:53
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 15 278

|
Gillar att läsa om reportage om fina trädgårdar gärna med mycket bilder. Något annat som skulle vara bra skulle vara någon form av interaktivt hjälpmedel när det gäller att planera rabatt och/eller en hel trädgård, alltså hjälp med att rita upp men även med färgsättning.
|
|
|
|
|
30-08-2011, 21:51
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Jag är ju hängiven grönsaksodlare, och odlar ekologiskt. Ser gärna fler "djuplodande" artiklar om jordar och näringssätt för god skörd, om nya rön när det gäller både sådant och när det gäller enskilda grödor för "hushållsodlig".
Varför anses bara kronärtskockssorten Herrgård vara möjlig att övervintra och inte andra? Hur tänka kring de nya rönen om att odla med biokol? Hur arbetar man fram odlingsmark på en naturtomt ...
den sortens frågor i längre, "nördiga" och nedträngande artiklar saknar jag. Men svar på sådana frågor kan man nästan alltid få på forumet, det är därför jag mest läser där, (men inte bara - många råd har jag också fått från huvudsidans artiklar, då mest när jag ska starta något nytt odlingsprojekt som jag inte vet ngt om själv, men så fort jag vet mer tycker jag att forumet ger mer svar).
Sidan som helhet känns närmast oundgänglig i många odlingstankar och experiment faktiskt.
Redigerat av EKLO: 30-08-2011, 21:52
|
|
|
|
|
30-08-2011, 22:05
|
Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 26 581

|
Startsidan läser jag regelbundet. Där finns aktuella, säsongsbetonade artiklar, som är bra.
Jag ser dagligen igenom trädgårdsforum och gillar allra bäst Förkultivering och förökning, Köksträdgården, Växthuset, men kikar också på de övriga. Forumet är bra för jag får hjälp och idéer från andra, som redan testat det man har funderat på att kanske göra. Finns inte det jag söker där, kan alltid Frågor och svar testas. Intressant är att gå igenom nyhetsbrev, olika erbjudanden mm som skickas ut, för där finns nyttig information, växter att förnya sin trädgård med och bra länkar.
Dessutom är det kul att följa vad som erbjuds under Köp & sälj, om man får ett plötsligt behov av något. Bloggarna läser jag också emellanåt.
|
|
|
|
|
31-08-2011, 12:56
|
Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 18 731

|
Jag gillar också artiklarna på framsidan, de brukar vara välskrivna och lagom långa. Jag gillar säsongstips och artiklar om knep och tips, gärna med historisk förankring. I forumet gillar jag mest det som handlar om trädgård, där har jag hittat många svar på frågor jag haft.
--------------------
750 kvm villaträdgård i Mölndal (zon 2) och torp med obegränsade odlingsmöjligheter.
|
|
|
|
|
31-08-2011, 13:41
|

Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 2 739

|
Jag kan inte annat än instämma med många här ovanför om vilken enorm kompetens som finns på forumet! Det har varit en stor tillgång för mig varje gång jag behövt information om någon växt eller när jag gått och fnulat på något trädgårdsprojekt. Och inte minst för att dämpa trädgårdsabstinensen mitt i mörkaste vintern... Mina favoriter på hemsidan är de artiklar som fördjupar sig i något ämne. Odlingsvärda perenner och rosor står mig varmt om hjärtat likaså artiklar om jord och kompost. Jag ser gärna fler artiklar om ekologiskt hållbar trädgårdsodling. Jag gillar också artiklar som ger inspiration och fakta om olika byggprojekt i trädgården - allt ifrån enkla spaljéer till verandor och växthus!
--------------------
|
|
|
|
|
31-08-2011, 13:42
|
Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 26 568

|
Tack för chansen i en rolig utlottning Katarina! Min favorit färg är grön och jag brukar kolla "Småprat om trädgård", "Prydnadsväxter" och "Träd, buskar och häckar" i underavdelningarna i trädgårdsforumet.
|
|
|
|
|
31-08-2011, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
Så kul idé med ett lotteri! Själv läser jag det mesta....men hamnar alltid på perenner och så har jag upptäckt en vurm för gräsmattor...kan inte låta bli! Nästa avdelning jag hamnar på är rosor och fröförökning, och ogräs, blomsterlök, anläggning, månadsaktuellt och plantering....ja i stort sett varenda artikel blir läst.....genom artiklarna har jag lärt mig det mesta....och såklart genom alla trevliga medlemmar här som ger råd och tips!! Tack skall ni ha!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|