Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Murdekor?
          cavey
          Inlägg 29-08-2011, 13:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 73 720

Hej,

Jag är ny i detta forum, och hittar inte så många landscaping-debatter, men chansar ändå.
          Jag har en mur av staplade stenblock. Muren är 3 meter hög och 10 meter bred. Jag skulle gärna vilja jämna till den. Några sprickor är 20-30 cm breda, ofta halvmetern djupa. Stenblocken är lagda "i linje", men jag tycker ändå muren är altför grov.

Jag funderar på att använda taktorv i remsor och fylla sprickorna. För att sedan plantera lämplig dekoration. Första tanken är rosor, men kan också tänka mig uppspjälkat fruktträd. Jag har också hört att man kunde doppa torven i yogurt för att få mossa på bara en enda sesong.. (Låter som 1. april)

Det är oerhört lite information om detta, både i böcker och i fackbutikerna.

Just med tanke metoden att fylla sprickorna i muren, så är jag osäker.

Tacksam för kommentarer.

Citera
          Peztis
          Inlägg 29-08-2011, 21:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Om det inte är risk för att muren förstörs ytterligare så låter det ju som att det skulle bli jättefint att peta in jord mm i sprickorna och sedan plantera något som hänger ut. Det är helt fascinerande att se hur det på en mur man upplever som jämn i ytan i alla fall har väster som har tagit sig dit alldeles själv eller med hjälp av djur och vind.

I vilket läge ligger muren vänd? Och i vilken zon är du?

Tycker att din idé om ett spaljerat äppelträd låter bra.

Och varför inte låta andra klätterväxter få klänga? Älskar ju själv klätterhortensia då den även vintertid är så fin.

Och självklart, varmt välkommen till Odla!!!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 30-08-2011, 20:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Lyckans ost som har en sådan jättemur av riktiga stenar!
          Om sprickorna är så stora som 20-30 cm kan du ju pilla in både de växter du gillar och lämplig jord just för dem. Torvblandad jord är bra för surjordsväxter, medan t.ex. rosor gillar kalk, gärna lerblandad jord. Också stenpartiväxter (för de minsta springorna) har lite olika krav på jordblandning. Det är massor av växter som trivs i mursprickor, somliga tål stekande sol, andra vill ha skugga. Så välj först de växter du tycker om och försök sedan hitta fakta om hurdana växtförhållanden de vill ha.

Jag tror att flera sorters Campanula, Saxifraga och ormbunkar skulle se bra ut. Också murreva som trivs i alla sorters murar. Du kanske hittar några tips på min hemsida, eftersom jag hör till de stengalna här i forumet.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          cavey
          Inlägg 31-08-2011, 08:44
          Länk hit: #4

Medlem

Hej, Tack för kommentarerna.

Muren jag jobbar med nu är staplad av 1x1x3 meters naturliga granitblock, med kortsidan ut. Efterssom de alla är lite olika blir hålrummen betydliga på vissa delar av muren. Mellan skiften ligger stor makadam.

Jord som sprickfyllning är jag skeptisk mot efterssom den både är svår att "få dit", och dessutom borde den rinna ut om det inte är "armerat" med något. Växtligheten kommer säkert armera jorden och hålla den på plats, men då ska växterna hinna "armera" innan jorden rinner bort. Vissa sprickor är horisontala med en övre sten som tak, och får då mycket begränsat med vatten. Jorden blåser då bort. Löstorv blandat med jord borde väl bli samma effekt?

Det är härligt med sten och berg. I flera år har vi jobbat med att bygga om den bergiga backen till en stor flackare tomt. Det är på gott och ont som vi har täckt stora delar av berget med alla fyllmassor, men till fördel för växtligheten. Från den branta bergbacken, ligger nu många hundra kubik makadam, som på toppen ska få 1 meter lera, och ett topplager av fin matjord. Leran hoppas jag ska bevara fuktigheten, som är en bristvara i bergiga soliga tomter. Berget sticker upp här och var ändå, och vägen in har blivit en serpentinväg kantad av denna mäktiga stenmur. Det betyder också att muren kommer vara blickfånget och dessutom på ganska nära håll.

Hortensian får säkert plats, även om det kommer ta många år innan den har etablerat i storlek. Muren är så vacker i sig, att jag vill vara försiktig med alltför kvävande klätterväxter. Muren ska ju synas också!
          Lewisorna och gillar jag annars skarpt. de tål ju både torkan och solen. Alpclematis och möjligen murgrönan om den inte fryser ihjäl?

Som sagt är muren i soligt läge. Söder närmare bestämt. växtzon IV och ca 220 m.ö.h.

Men är det någon som hört talas om aprilskämtet med yougurt och torv som blir mossa?

Hälsningar
          Cavey

Citera
          fvd
          Inlägg 31-08-2011, 09:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag har sett flera programledare på teves trädgårdsprogram göra detta och fått det att funka. Jag tror en av gästexperterna som gjorde det svarar på frågor för odla.nu Susanne om jag inte minns fel. Annars kan du ju bara prova någonstans med en liter eller så. En annan sak man kan undra är hur det tar sig ut i det långa loppet om det måste underhållas. Jag kan se dig framför mig klättrande runt med filen dag som natt på den stora muren.

--------------------
          Zon 1

Citera
          cavey
          Inlägg 31-08-2011, 09:14
          Länk hit: #6

Medlem

Haha. Ja, för att inte tala om alla katterna som kommer stå och slicka i sig!
          och aromen från härsken mölkprodukt i grannskapet...

Tack for svaret!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 18:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon